השר נפתלי בנט: "דרוש שינוי טכנולוגי דרמטי במערכת החינוך"

"יש פה פוטנציאל אדיר, אבל הירידה החדה במספר בוגרי חמש יחידות במתמטיקה מדאיגה ומהווה איום על ישראל", אמר שר החינוך ● לדבריו, "אם לא נשנה את המצב, לא יהיה מי שיפתח את ההיי-טק ויבנה כיפת ברזל"

שר החינוך, נפתלי בנט. צילום ארכיון: ששון תירם

"מערכת החינוך של ישראל תהיה אתר בטה לטכנולוגיות בתחום. נגיע לתוצרים שאף אחד לא יכול לחזות", כך אמר שר החינוך, נפתלי בנט, בכנס "מעצבים את העתיד" שערך המרכז לטכנולוגיה חינוכית. הוא ציין כי יש לעשות שינוי רדיקלי בשיטות הלימוד ולהכניס למערכת יותר את הטכנולוגיה.

"הטכנולוגיה בחינוך היא לא תבלין, היא לא תוסף קטן וחביב שגורם לכך שבמקום לראות את הדברים על הלוח – רואים אותם בסרטונים", אמר השר בנט. "יש פה פוטנציאל אדיר, אבל בשנים האחרונות יש נתון מדאיג: ישראל צנחה מ-13 אלף מסיימי חמש יחידות לימוד במתמטיקה בשנה ל-9,000 בלבד. זה לא פחות מאיום על המדינה. אם לא נדאג לשנות את המגמה דרמטית, לא יהיה מי שיפתח את ההיי-טק, לא יהיה מי שיבנה כיפות ברזל ולא יהיו לנו עוד פרסי נובל".

בנט ציין כי משרד החינוך ניתח מדוע חלה הירידה הדרמטית ומצא כי יש מחסור במורים לחמש יחידות לימוד במתמטיקה וכי יש בתי ספר שלא מציעים זאת לתלמידים כאופציה. "אנחנו לא יכולים לייצר בן לילה את המורים החסרים וכאן יש מקום לטכנולוגיה. ואולם, אם נשתמש רק בטכנולוגיה, ללא שינוי רדיקלי בתהליכי הלימוד – ניכשל", הוסיף.

לסיכום הוא אמר כי "עברנו מדור של חינוך קשיח לדור של דיסק קשיח. 1,000 ילקוטים כבדים לא יכילו את המידע שיש בטאבלט אחד. לא צריך לפחד מזה אלא לחבר את זה. מדינת ישראל פתוחה לניסויים, מערכת החינוך של ישראל תנסה, תתנסה ותעז. אנחנו צריכים מורים שכבר בשנת הלימודים הקרובה מוכנים להעז. אין לי מושג אם זה יצליח או ייכשל אבל ננסה למצוא את הדרך כדי להתאים את הטכנולוגיה למורים ולתלמידים, והיכן שזה מצליח – נמשיך הלאה".

"מערכת החינוך חייבת לפרוץ את קירות הכיתה"

גילה בן הר, מנכ"לית המרכז לטכנולוגיה חינוכית, אמרה בכנס כי "מציאות מדומה, האינטרנט של הדברים וההדפסה התלת ממדית ישנו את פני החינוך בשנים הקרובות. הטכנולוגיות הללו יוכלו להפוך את התלמידים מצרכנים דיגיטליים פסיביים ליצרנים דיגיטליים פעילים". לדבריה, "יש להשתמש בטכנולוגיות האלה כדי לקדם את מערכת החינוך".

היא ציינה כי באחרונה קיים המרכז האקתון בתחום הטכנולוגיה בחינוך בירוחם וכי לפני שלוש שנים הוא הקים את MindCET "כדי להכין את התלמידים לאתגרים הדיגיטליים המחכים להם. למשל, טכנולוגיות שתומכות בתהליכי פרסונליזציה ולמידה אדפטיבית באמצעות ניתוח Big Data. תהליכים אלה מספקים למורה מידע לא רק על תוצרי הלמידה אלא גם על תפיסות מוטעות, ובעתיד הן אף ינתחו את יכולת הריכוז של התלמיד".

"מערכת החינוך חייבת להסתכל החוצה ולפרוץ את קירות הכיתה – ולא רק כמטפורה", אמרה בן הר. "חשוב להתאים את תוכניות הלימודים המסורתיות למציאות ולדור הילידים הדיגיטליים. המבט שמעבר למסך מגלה לנו עולם שהוא כמעט זר למערכת החינוך".

לסיכום, היא ציינה כי "בית הספר ימשיך להתקיים, מאחר שאין תחליף למפגש האישי וללימוד של המורה את התלמיד, אך בית הספר יהיה חייב להשתנות ולאפשר לכל תלמיד מגוון רחב של תוכניות ונושאי לימוד שיהיו רלוונטיים להתפתחותו האישית ולעתידו. גם המורה יצטרך להמשיך ולהתפתח כל הזמן, כדי לתמוך בתהליכי הלמידה החדשים וכדי שיהיה גמיש ופתוח על מנת להביא למימוש הפוטנציאל של התלמיד ולנצל את ההזדמנויות עד הסוף".

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. נתן בנשעיה

    אפשר לומר שתקופת הקורונה נתנה דחיפה משמעותית מאוד לנושא של יישומי מחשב במינוך

  2. אפריים מנשה סעידוב כהן

    מאמר שראוי לאמצו ולפעול על פיו

אירועים קרובים