מחשש לסייבר ב-GPS – חוזרים ללמד ניווט מימי הביניים

האקדמיה של חיל הים בצבא ארצות הברית הפסיקה ללמד ניווט אסטרונומי בסוף שנות ה-90 במאה הקודמת ● אך בגלל שהלוויינים והמערכות האלקטרוניות הם בעלי פוטנציאל לפגיעה על ידי מתקפות סייבר, החליט החיל האמריקני לשוב וללמד ניווט של ספינות מלחמה על בסיס הכוכבים

חוזרים לשורשים. ניווט אסטרונומי. צילום: BigStock

לפעמים בית הספר הישן והקלאסי הוא הטוב ביותר. חיל הים האמריקני שב ללמד ניווט של ספינות מלחמה על בסיס הכוכבים –  במקום שימוש ב-GPS. זאת בשל החשש ממתקפות סייבר שישבשו את פעילותן של המערכות.

האקדמיה של חיל הים בצבא ארצות הברית הפסיקה ללמד ניווט אסטרונומי (ניווט אשר מבוסס על התבוננות ומיפוי גרמי השמיים, י.ה.) בסוף שנות ה-90 במאה הקודמת. המחשבה שעמדה אז הייתה שקשה ללמוד מיומנות שתהיה רלוונטית לנושאי התפקיד בספינות המלחמה, בעידן שבו לוויינים יכולים לשדר את מיקום הספינה בקלות ועם מידת דיוק רבה מאד.

אלא שהלוויינים ומערכות האיכון והניווט האלקטרוניים הם בעלי פוטנציאל לפגיעה על ידי מתקפות סייבר. לעומתם, הכלים של פעם – מצפנים, מפות ימיות עם שנתות, וכלים לא מחשוביים נוספים – חסינים מפני מתקפות אלו. בשל כך, החליטו ראשי האקדמיה הימית לעשות לניווט זה קאמבק: והניווט האסטרונומי שב לתכנית הלימודים שלה.

ארגזי עץ עם המכשירים הישנים בני עשרות השנים ומעלי האבק שבו ונפתחו, והצוערים והחיילים שוב ילמדו לנווט ולמפות על ידי שרטוטים של קווים ומדידת הזוויות של ובין הכוכבים. זאת למרות הקושי בניווט שכזה, כמו גם שהדיוק, שהוא מרכיב מפתח בניווט הימי – לא בשיאו, והסטיות רבות בהרבה, עד ל-2.4 ק"מ. אלא שאחד המדריכים ציין, "מדובר בגיבוי מעולה למקרה של נפילת המערכות האלקטרוניות, או שיבוש שלהן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים