המבקר: חשש שמערכות המחשוב ברשות המסים הובילו לחישובים שגויים
בדו"ח חושף המבקר כי ייתכן שנפלו טעויות בחישובי מס שבח, מאחר שלעובדים אין גישה למערכות מחשוב רלוונטיות ● כמו כן, הוא קובל על כך שנכים מטורטרים לסניפים במקום למלא טפסים ברשת
מבקר המדינה מעלה חשש שמערכות המחשוב הישנות ברשות המסים גרמו לחישובי מס שגויים – כך עולה מדו"ח שפרסם היום (ד'). כן הוא מצביע על חוסר תיאום בין רשות המסים למערכות המחשוב של מרשם האוכלוסין ועל העובדה שנכים מטורטרים לסניפים במקום שיוכלו להגיש בקשות באינטרנט.
בדו"ח התייחס המבקר, השופט בדימוס יוסף שפירא, למערכת המחשוב של רשות המסים – שע"ם, בכל הנוגע למיסי מקרקעין וחסכונות פנסיוניים. כך, למשל, הוא מציין כי עובדי מיסוי מקרקעין אמורים לקבוע את שיעור מס השבח שיש לשלם על בסיס נתונים שונים שנמצאים במערכת שע"ם, ובכלל זה הכנסות, אולם אין להם גישה למערכת. בנוסף, הרשות לא העמידה לרשות הציבור סימולטור אונליין, כדי שיוכלו לחשב את שיעור המס שעליהם לשלם בעצמם. לכן, החישוב נעשה באופן ידני – מה שעל פי המבקר עלול לגרום לטעויות.
הוא הוסיף כי "אזרחים רבים אינם ממצים את מלוא זכויותיהם בהפקדות לחיסכון הפנסיוני. רשות המסים לא פיתחה כלים מקצועיים מתאימים, לרבות כלים ממוחשבים, אשר יש בהם כדי לסייע בידי הציבור לחלק לצרכי מס את הפקדות התא המשפחתי לחיסכון הפנסיוני באופן מיטבי – כך שישלמו פחות מס".
ככלל, קובע המבקר כי רשות המסים גובה במשך שנים מסים בגביית יתר, אולם לא מתאמצת להחזיר את הכספים לציבור ואף לא טורחת להודיע לו על כך. לפי הדו"ח, שמתייחס לשנים 2010-2013, מדובר בסכום של כמה מיליארדי שקלים. הוא אף מתריע כי כשהיא כבר שולחת הודעות – היא עושה זאת על פי הכתובת שקיימת אצלה, שלא תמיד תואמת את זו שישנה במרשם האוכלוסין. גם כאן, ציין, מדובר בחוסר תיאום בין הרשויות.
תגובת רשות המסים
ברשות המסים טוענים בתגובה כי "הנתונים המוצגים בדו"ח המבקר לפיהם קיימים ברשות המסים החזרי מס שלא הועברו לציבור השכירים בגובה מאות מיליוני שקלים לשנה הינם שגויים". לדבריהם, הסיבה לכך היא ש-"הם הופקו על סמך נתונים חלקיים שנתבקשו מהרשות ואינם כוללים הכנסות נוספות ובהן, בין היתר, תשלומי פנסיה, אופציות לעובדים ותשלומי ביטוח לאומי". ברשות אף טוענים כי הם מקיימים בימים אלה פיילוט במסגרתו נשלחים מכתבים לשכירים שבסבירות גבוהה מאוד זכאים להחזר מס. לדבריהם, המכתבים הראשונים נשלחו השבוע והיתר יישלחו בהמשך.
"יתר המלצות המבקר ובהן הטיפול בפריסת מס השבח, נלמדות על ידי הצוות שהוקם לבחינת הדרכים לשיפור היכולת של הלקוחות למיצוי זכויותיהם וככל שישנם ליקויים, הרשות תפעל לתקנם", צוין בתגובה.
תגובות
(0)