"היעד – ממשלה אחת עם חדשנות דיגיטלית לטובת קבלת החלטות מבוססות מידע"

כך אמר ד''ר יאיר שינדל, ראש מטה לאומי ישראל דיגיטלית, המשרד לשיוויון חברתי ● עוד הביא ד''ר שינדל לדוגמה כיצד מכבי שירותי בריאות הצליחה להגיע לאבחון מוקדם של סרטן המעי הגס ולהציל חיים

"יש לממש את היעד לפיו אל מול האזרח תעמוד ישות דיגיטלית של ממשלה אחת עם חדשנות דיגיטלית, לטובת קבלת החלטות מבוססות מידע". כך אמר ד"ר יאיר שינדל, ראש מטה לאומי ישראל דיגיטלית, המשרד לשיוויון חברתי.

ד"ר שינדל דיבר בכנס המחשוב הממשלתי, שנשא את הכותר From eGov to dGov. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ג') במרכז הכנסים אווניו, קריית שדה התעופה. בכנס השתתפו מאות אנשי IT מהמגזר הממשלתי, והנחה אותו ד"ר נחמן אורון, יועץ מחשוב בכיר למגזר הממשלה.

לדברי ד"ר שינדל, "שנת 2015 היתה שנה של שינוי. המשכנו ללמוד הרבה מהעולם. התחלנו להביט פנימה, לתוך הממשלה, לדבר על שיבוש דיגיטלי ושינוי דיגיטלי. זאת, מתוך ההבנה שאם יש דבר אחד בטוח – זה שהכל הולך להשתנות".

החזון של המיזם בראשו הוא עומד, אמר ד"ר שינדל, "הוא שיפור השירות לאזרח, צמצום הביורוקרטיה, צמצום הפערים החברתיים, ביטול הפריפריה, חיסכון בעלויות וקידום התעסוקה. בנוסף, יש להביא למיצוי זכויות חברתיות, להורדת יוקר המחיה וליצירת ממשלה המתבססת על חדשנות דיגיטלית". הדבר, אמר ד"ר שינדל, "קורם עור וגידים. כך, הקמנו וליווינו צוותי ישום במשרדי הממשלה לתחום". בשנת 2016, אמר ד"ר שינדל, "צוותי ישראל דיגיטלית ייכנסו למשרדי ממשלה נוספים: משרד המשפטים, המוסד לביטוח לאומי, משרד הפנים ורשות המסים".

תחום הרפואה חווה קפיצה מדהימה

ד"ר שינדל הביא לדוגמה את הנעשה בתחום במשרד הבריאות. "תחום הרפואה חווה קפיצה מדהימה. הדבר היה קל יחסית והביא לנו יתרון דרמטי למול העולם, כיוון של-99% מהאזרחים יש תיקים רפואיים ממוחשבים. לכן, אנו מתחילים לראות תוצאות בפועל". כך, אמר ד"ר שינדל, "סרטן המעי הגס הוא שכיח ובעייתי. ידוע כי מי שיש לו סרטן שכזה, מתחיל לאבד דם במערכת העיכול וערך ההמוגלובין שלו משתנה, אבל בתחום הנורמה, באופן שלא ניתן לאבחן שיש בעיה. מכבי שירותי בריאות עשתה בדיקות – והיא יודעת להצביע מראש על ירידה בהמוגלובין, המעידה על קיום סרטן מעי גס, שלוש שנים קודם למה שהיה ידוע ביכולת לאבחן עד היום. זה מעלה את הוודאות ומשפר את יכולות האבחון ומביא לטיפול בסרטן זה הרבה קודם – ולכן הוא מציל חיים".

מיזם נוסף אותו ציין ד"ר שינדל הוא "באר שבע דיגיטלית", במסגרתו הוקם בעיר מרכז חדשנות דיגיטלית. עוד הוא ציין את העבודה שאנשי המיזם עושים בשיתוף עמותת edX, ללימוד מקוון, מבוסס קוד פתוח, במסגרתה יועלו בשנה הבאה קורסים מקוונים בעולמות הרווחה, החינוך וההכשרות לעסקים קטנים. תחום נוסף בו פעלו אנשי המיזם השנה, ציין, "הוא שדחפנו ללכת למובייל, עם יותר שירותים ויותר ידידותיים. עלינו להמשיך קדימה, עם בניית שירותים בלתי נראים".

ד"ר שינדל סיכם באומרו כי "המטרה היא למצוא את הדרכים לשים את האזרח במרכז. אנו מקימים צוות בישראל דיגיטלית, שייעודו הוא עיסוק בפרויקטים בין-משרדים מורכבים, כאלה שאין להם 'אבא', למשל הנכים. נעמיק את שיתוף הפעולה עם גורמי התקשוב הממשלתי, עם משרדי ממשלה ועם גורמים בחוץ. אם לא נתחבר ונביא לסינרגיות – לא נוכל להתקדם".

ד''ר נחמן אורון, יועץ מחשוב בכיר למגזר הממשלה. צילום: קובי קנטור

ד"ר נחמן אורון, יועץ מחשוב בכיר למגזר הממשלה. צילום: קובי קנטור

ד"ר אורון, שהנחה את האירוע, אמר כי "לא לחינם שינינו את שם הכנס מ-eGov ל-From eGov to dGov. מדובר בטרנספורמציה דיגיטלית שהממשלה חווה בכל ימות השנה. הכנס הוא בבחינת מפגן כוח שנתי, בו הממשלה מציגה את מה שעשתה בשנה החולפת. הכנס עומד בסימן הטרנספורמציה הדיגיטלית בממשלה. הצלחת השינוי הזה תלויה בכמה גורמים. השנה היתה שנה של פעילות בתחום התקשוב הממשלתי".

ויקטור אררה, יועץ מחשוב בכיר לתחום התחבורה. צילום: קובי קנטור

ויקטור אררה, יועץ מחשוב בכיר לתחום התחבורה. צילום: קובי קנטור

ויקטור אררה, יועץ מחשוב בכיר לתחום התחבורה, ומי שעמד בראש ועדת ההיגוי למסלול תחבורה בכנס, אמר כי "פעם אנשי התקשוב חיפשו פתרונות לבעיות של הלקוחות. המיקוד היום עבר לצורך לספק חוויית לקוח. יש להודות, לא תמיד זו חווייה נעימה בעולם התחבורה". הוא סיים בציינו כי "ב-1 באפריל 2016 יעמוד על סדר היום של התקשוב הממשלתי הנושא המרכזי של תעודת זהות חכמה, אז יוחלט האם הנושא יתקדם או יבוטל. בכל מקרה, הושם הדגש על הצורך שיהיה למשרדי הממשלה בשירות אישי, מאובטח וחתום".

אדי בר ששת, סמנכ''ל מכירות בכיר, הראל טכנולוגיות מידע. צילום: קובי קנטור

אדי בר ששת, סמנכ"ל מכירות בכיר, הראל טכנולוגיות מידע. צילום: קובי קנטור

אדי בר ששת, סמנכ"ל מכירות בכיר, הראל טכנולוגיות מידע, אמר כי "שנת 2015 היתה שנה גדושה באירועים מבחינתנו במגזר הממשלה. ללא ספק, הראל ב-2016 הולכת להיות שחקן מאוד משמעותי במחשוב הממשלתי. זאת, לאור הזכיות  האחרונות שלנו בממשלה. אנו זכיינים להרבה מאוד פתרונות של מחשוב, תשתיות, תקשורת ועוד". בר ששת סיים בציינו כי "אנו ערוכים ונערכים לעבודה הדוקה עם המגזר הממשלתי, עם סל פתרונות רחב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים