דו"ח: השיימינג ממשיך להשתולל ברשת הישראלית

נתונים שפרסמה בזק על הגלישה והגולשים בארץ מעידים על השכיחות הגבוהה של התופעה ● רוב המשתמשים סבורים שפייסבוק מעוותת את המציאות, והיא אף מפסידה לווטסאפ כאפליקציה הפופולרית ביותר

שינויים בהרגלי הגלישה. צילום אילוסטרציה: BigStock

השיימינג ממשיך "לככב": כ-60% מהגולשים נחשפו לתופעת הביוש ברשת בשנה האחרונה וכ-30% מבני הנוער חוו בעצמם או מכירים אישית מישהו שחווה אותה – כך עולה מדו"ח שפרסמה בזק, שעוסק במצב האינטרנט בישראל.

הדו"ח סוקר את הרגלי השימוש וההתנהגות של הישראלים בעידן הדיגיטלי. הוא משלב בין ניתוח נתוני שוק, נתונים סטטיסטיים מפעילות החברה ומערכות ה-ICT שלה וסקר בשיתוף מכון המחקר TNS, שנעשה בקרב כ-1,000 משיבים.

עולה ממנו כי מספר המשתמשים באינטרנט בישראל עומד על כ-6.3 מיליון. קצב הגלישה ממשיך לעלות: רוחב הפס הממוצע באינטרנט הנייח עומד על 50 מגה-ביט – עלייה של 25% בהשוואה לשנה שעברה. הגולש הממוצע מוריד קבצים בנפח של כ-3 ג'יגה-בייט ביום – זינוק של 40%. כמו כן, ב-12% ממשקי הבית בישראל כבר נמצא לפחות מכשיר אחד בטכנולוגיית האינטרנט של הדברים – שעון חכם, מצלמה חכמה, מזגן חכם, אזעקה חכמה ועוד.

עוד מצאו אנשי בזק כי תחום הענן תופס תאוצה: 54% מהמשתמשים מגבים תמונות וסרטונים על גבי ענן – נתון המשקף עלייה של 17% בהשוואה ל-2014.

השיימינג וסרטוני הסנאף בעלייה

הדו"ח בחן נתונים אודות תופעות והרגלים של משתמשים, תוך התמקדות בשישה תחומים שהפכו מרכזיים בשנים האחרונות: רשתות חברתיות, אפליקציות וטלפונים חכמים, שיימינג, צריכת וידיאו וחדשות, סייבר וזוגיות-היכרויות.

כאמור, תופעת השיימינג בלטה מאוד השנה – 58% מהגולשים נחשפו לו וכ-11% מהם הודו ששיתפו אותו ברשתות החברתיות. עוד עלה כי 28% מהנוער חווה בעצמו או מכיר אישית מישהו שחווה שיימינג ברשת. כמחצית מההורים לילדים בני 6-17 מתארים את הביוש כאחת התופעות שהם חוששים שילדיהם יעברו – 17% חוששים ממנה מאוד ו-30% די חוששים.

האפליקציה הפופולרית ביותר. ווטסאפ

האפליקציה הפופולרית ביותר. ווטסאפ

תופעה נוספת שהולכת ועולה היא הפצת סרטוני סנאף, בעיקר באמצעות ווטסאפ (WhatsApp). כ-50% מהציבור נחשפו לסרטונים כאלה באפליקציה הפופולרית, כשבקרב בני הנוער עומד הנתון על 75% – שלושה מכל ארבעה. מבין סרטוני הסנאף מובילים תכנים המציגים פיגועי טרור: 42% מהציבור נחשף לסרטונים מזירות פיגועים, 29% לסרטונים בעלי אופי מיני, 29% לכאלה המציגים אלימות, 26% לתכנים קשים מתאונות דרכים ו-24% להתעללות בבעלי חיים.

מהי האפליקציה הפופולרית ביותר?

התשובה לשאלה שלמעלה היא, אפשר היה לנחש, ווטסאפ: 81% הצהירו כי זו אפליקציה שהם לא מוכנים לוותר עליה בשום אופן. אחריה, בהפרש ניכר ובסדר יורד: ווייז (Waze) עם 61%, האפליקציות של ג'ימייל (Gmail) ופייסבוק (Facebook) עם 34% כל אחת ויוטיוב (YouTube), שמגיעה למחצית מכך – 17%.

המסך הראשי בטלפון החכם של הנסקרים כולל גם אפליקציות צילום, את הדפדפן כרום (Chrome), לוח שנה, שעון, מזג האוויר, מחשבון ומפות. במסך הראשי של בני הנוער ניתן למצוא גם את סנאפצ'ט (SnapChat), אינסטגרם (Instagram) ואפליקציות מוזיקה. אצל המבוגרים – גם יישומונים של אתרי חדשות.

ככלל, כותבים מחברי הסקר, "ייתכן שהציבור מתחיל להגיע לרוויה מהאפליקציות". בשנה האחרונה ירדה כמות האפליקציות החינמיות שהורדנו בכמעט חצי – מ-32 ל-17 בממוצע.

עוד מצוין בדו"ח כי ווטסאפ היא כבר מזמן לא עוד אפליקציית מסרים מיידיים אלא רשת חברתית של ממש. היא שולטת בתחום ביד רמה, עם 93% מהציבור שמשתמשים בה – יותר מאשר פייסבוק, עם 85%. בקרב הנוער בולטות השנה אינסטגרם וסנאפצ'ט, עם 51% ו-35%, בהתאמה. יצוין כי בקרב המבוגרים יותר יורד שיעור השימוש בסנאפצ'ט בצורה חדה: רק 6% מבני ה-18 ומעלה משתמשים בה.

פייסבוק היא אמנם רשת חברתית פופולרית, אבל לפי הגולשים לא משקפת נכונה את המציאות: כ-68% מהגולשים ציינו שעולה ממנה תמונה ורודה יותר ומעוותת של החיים, כאשר בקרב בני הנוער הנתון עומד על 89%.

פוסטים מעצבנים ושינויים בהרגלי צריכת החדשות

עוד נתון שקשור לפייסבוק מעלה כי הרשת החברתית הפכה לפלטפורמה העיקרית בצריכת החדשות של בני הנוער: 32% מהם דירגו את צריכת החדשות כפעילות העיקרית שהם עושים בה. בנוסף, יותר ויותר ישראלים צורכים את מנת החדשות שלהם באמצעות עדכוני Push למיניהם: 50% מבני 35 ומעלה ו-68% מבני 13-34 קוראים חדשות באמצעות הפניות המגיעות אליהם מאפליקציות, מווטסאפ או מפייסבוק.

סוגיה מעניינת נוספת שעלתה בסקר היא פוסטים באילו נושאים מעצבנים את הציבור. בניגוד למה שאולי אפשר לחשוב, הנושאים הפוליטיים תופסים רק את המקום השני בדירוג, עם 23%, אחרי הפוסטים בנושאי טבעונות וצמחונות, עם 25%. כ-12% מתעצבנים מפניות ישירות לבני הזוג שלהם על גבי הרשת ו-11% – מתמונות של מאכלים או מצ'ק-אין שמעלים הגולשים מנמל התעופה בן גוריון.

נתון אחר מאשש את הטענה כי האינטרנט הופך לפלטפורמה מרכזית להיכרויות: 34% מהנשאלים ציינו שהכירו את בני או בנות הזוג שלהם או שלהן באמצעות הרשת.

הווידיאו שולט

מחברי הדו"ח ציינו כי הצפייה בווידיאו הופכת לשימוש העיקרי של המשתמשים באינטרנט, עם 84% לעומת 75% שעשו זאת ב-2014. מרבית הנשאלים דיווחו כי הם צופים בווידיאו באמצעות המחשב, או חיבור לטלוויזיה, ו-14% עושים זאת באמצעות הטלפון החכם, לעומת 8% בלבד ב-2014 – נתון המשקף גידול של 75% בתוך שנה אחת. עוד עלה כי 54% מהצופים בווידיאו באינטרנט צופים בתוכן פיראטי.

נהגים רבים חושבים שלהסיח את הדעת מהנהיגה זה מסוכן - אבל עדיין עושים את זה. צילום אילוסטרציה: BigStock

נהגים רבים חושבים שלהסיח את הדעת מהנהיגה זה מסוכן – אבל עדיין עושים את זה. צילום אילוסטרציה: BigStock

בקרב הצעירים, פופולרית במיוחד תוכנת פופקורן (Popcorn), כשכמעט 30% מהצעירים צורכים תכני וידיאו באמצעותה.

אם נוהגים כן מסמסים

עוד בחן הסקר הרגלים הקשורים לשימוש בטלפון הנייד בזמן הנהיגה. אף שרוב מוצק של המשתמשים (93%) חושבים שאין זה אחראי לעשות זאת בזמן הנהיגה, 46% מהנהגים מודים שהם עושים שימוש כלשהו בטלפון הנייד כשהם ברכב והמנוע דולק.

כך, 17% מהנהגים הודו כי הם קוראים סמסים והודעות ווטסאפ, ו-11% גם שולחים. 42% הודו כי כאשר הם מכניסים פרטי מיקום לאפליקציית הווייז הם מקישים "אינני הנהג", אף שהם נוהגים ברכב.

לא קונים בסלולר

נתון מעניין נוסף מראה ש-53% מהציבור עדיין נמנעים מרכישות באמצעות הטלפון הסלולרי. eBay הוא האתר המוביל בארץ בקניות מהסלולר, עם 32%, ואחריו עלי אקספרס (Aliexpress), עם 22%.

73% מהגולשים ציינו שהם לא משלמים כלל עבור מוצרים ושירותים באמצעות הטלפון הנייד. לעומת זאת, 16% מהישראלים משלמים על חנייה בחניונים באמצעות הסלולר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים