תקציב המחשוב של משרד החינוך גדל ב-25%

התקציב יגדל השנה ב-50 מיליון שקלים ויגיע לרבע מיליארד, ציין ד"ר עופר רימון, המנמ"ר וראש מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד ● בראיון לאנשים ומחשבים הוא מספר על הפרויקטים הטכנולוגיים שמבצע המשרד, שמספרם צפוי לזנק ב-2016, ומפרט את סדרי העדיפויות שלו

ד"ר עופר רימון, מנמ"ר וראש מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך. צילום: קובי קנטור

תקציב המחשוב של משרד החינוך יגיע השנה לכרבע מיליארד שקלים. מדובר בעלייה של 50 מיליון שקלים, או 25%, לעומת השנה החולפת.

ד"ר עופר רימון, מנמ"ר וראש מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד, אמר לאנשים ומחשבים כי בשנה הקרובה יבצע האגף כ-60 פרויקטים רוחביים עבור כלל מערכת החינוך, אגפי המשרד ועובדי ההוראה. מדובר בזינוק של כמעט פי שניים לעומת השנה שעברה, אז עמד המספר על יותר מ-30.

"אני יכול לציין בסיפוק שבשנים האחרונות, ה-IT  תופס תאוצה במשרד החינוך, מאחר שההנהלה והשר נותנים לו תשומת לב ועדיפות. הם מבינים שזהו כלי שנועד לסייע במטרה העיקרית: שיפור מערכת החינוך", אמר.

הוא ציין ש-"2015 הייתה שנה מאוד פורייה מבחינת הפרויקטים שעשינו והם תרמו לייעול, לשקיפות ובעיקר לחוויית המשתמש של עובדי ההוראה, המנהלים והתלמידים. בשנים האחרונות ערכתי שינוי, שבעקבותיו אני מבסס את סדרי העדיפויות בניהול הפרויקטים על פי מה שהלקוחות שלי, הישירים והעקיפים, מציינים שחשוב להם. זאת, בניגוד למה שנהוג בלא מעט משרדים, שם מכתיבים מלמעלה פרויקטים לפי סדרי עדיפויות שההנהלה קובעת".

"כפועל יוצא מכך, ערכנו סקר בקרב עובדי ההוראה, שבו הם נתבקשו לדרג את הדברים שהיו רוצים לשפר בממשקים הדיגיטליים בין המשרד לעובדים", הסביר ד"ר רימון. "51% מהמשיבים השיבו שאין להם מספיק מידע לגבי חישובי הפנסיה שלהם. בעקבות זאת, בתוך שלושה חודשים יוקם פורטל לעובדי ההוראה שבו יהיה להם כל המידע על הזכויות הפנסיוניות שלהם בצורה שקופה ונגישה".

"מדובר בפרויקט מורכב ביותר שדורש העברת מידע היסטורי ממערכות ה-Legacy הישנות של המשרד לסביבה פתוחה", אמר.

פרויקט הדגל: אולימפיאדת הסייבר

ד"ר רימון ציין כי פרויקט הדגל הטכנולוגי של המשרד בימים אלה הוא אולימפיאדת הסייבר בין בתי הספר, שהחלה אתמול (א') ותסתיים בתחילת אפריל. במסגרת התחרות, התלמידים, על פי שכבות גיל (בכיתות ג'-י"ב), לומדים לפתח אפליקציות סייבר. הם יימדדו לפי ביצועים אישיים ובית ספריים, ולבסוף יתחרו ברמה הארצית.

הלימוד ייעשה באמצעות אפליקציה שפותחה בשיתוף עובדי אגף המחשוב של משרד החינוך, שפתוחה גם לתלמידים נוספים מרחבי הארץ. "מאז שהכרזנו על האפליקציה, כ-200 אלף תלמידים מ-1,800 בתי ספר בארץ כבר הורידו אותה", הסביר ד"ר רימון.

פרויקט אחר, שנמצא כעת בפיילוט ועומד לעלות לאוויר בשנה הקרובה, הוא "מערכת שיעורים פרטיים מקוונים עם מורים מקצועיים, בשיטת ה-גט טקסי (Get Taxi)". לדברי ד"ר רימון, "תלמידים שיתחברו למערכת יוכלו לבקש עזרה במקצוע מסוים. הם יקבלו על המסך את רשימת המורים הזמינים באותו הרגע ובלחיצת כפתור ייוצר קשר בין התלמיד למורה, והם יוכלו לדבר ביניהם באמצעות צ'אט ויזואלי וקולי. כל פעילות כזו מוגבלת לכרבע שעה, אם כי תלמיד שזקוק לעזרה רבה יותר יכול להזמין מראש שיעור ארוך יותר. כל זה ללא כל עלות לתלמידים ועם תגמול נאה למורים".

הפיילוט מבוצע בדרום וכבר כעת רשומים אליו 30 מורים. בעתיד יוכלו להשתתף בו סטודנטים שעושים פרויקטים דוגמת פר"ח. "אנחנו מגדירים את הפרויקט הזה כעזרה ראשונה", אמר ד"ר רימון.

פרויקט נוסף אותו יזם ד"ר רימון הוא איתור מורים יזמים, שמבינים ומבצעים חדשנות, "כדי שיהוו מודל לחיקוי ויקודמו, לטובת המערכת".

פרויקט שמאפשר לדעת כמה מוציא כל בית ספר

נושא אחר עליו שם ד"ר רימון את הדגש הוא שקיפות תקציבית. "אני מעריך שאנחנו אחד המשרדים הממשלתיים הבודדים, אם לא היחיד, שמעלה כל כך הרבה פרויקטים בשקיפות מלאה כלפי הציבור. זה לא דבר מובן מאליו", אמר.

הוא ביקש לחלוק בהקשר זה מחמאות למשה שגיא, מנהל המינהל הכלכלי והתקציבי במשרד, "שהוא שותף מלא ונלהב למגמה זו".

"כך, למשל, הועלה באחרונה לאוויר פרויקט שמאפשר לראות במדויק כמה אנחנו מוציאים על כל אחד מבתי הספר והמקצועות בארץ, לפי חתך של ערים, שמות בתי ספר, מקצועות וסטטיסטיקות", אמר ד"ר רימון. הוא מכנה זאת "מהלך דרמטי ביותר, שנותן מענה לציפייה המרכזית של הציבור – לדעת לאן הולכים כל התקציבים האדירים שמופנים למערכת החינוך".

"מהפך בתפיסת העולם של המשרד"

באגף המחשוב של משרד החינוך מועסקים כ-350 עובדים. ד"ר רימון אמר כי "היעד העיקרי שהצבתי בפני האגף הוא שיפור השירות הדיגיטלי לעובדי ההוראה ולתלמידים". במסגרת זו, עלה השנה לאוויר פורטל ציונים, שדומה מאוד לפורטל עובדי ההוראה שעלה לאוויר בשנה שעברה. "הפורטל הזה מאפשר מעתה לכל תלמיד תיכון לדעת כמעט בזמן אמת את היסטוריית הציונים שלו, וכך הוא יכול להשוות ולראות איפה הוא צריך להשתפר", ציין. "זה מהפך של ממש בתפיסת העולם של המשרד ובתהליכי העבודה שלנו, והוא מקל על התלמידים הלומדים לבגרות".

לסיכום חזה ד"ר רימון ש-"2016 תהיה שנת שיא בפעילות שלנו. רוב התוכניות כבר סגורות ומתוקצבות, וחלק גדול מהן ימשיך את המגמה של שיפור הממשקים הדיגיטליים עם עובדי ההוראה והתלמידים והגברת השקיפות של מוסדות החינוך. כך תתאפשר בקרה טובה יותר, שתסייע למנהלי המוסדות לנהל את התקציבים שלהם בצורה טובה, יעילה וחסכונית יותר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים