ארז מזרחי, אקסטרון: "תחום ה-4K צובר תאוצה בשלוש השנים האחרונות"

לדברי מזרחי, מנהל טכני בחברה, "טכנולוגיה זו מתפתחת מעבר למה שזמין כיום ברמת התשתיות והממשקים, בשל מגבלות של רוחב הפס; לכן היא הפכה לפופולרית וצברה תאוצה במערכות אודיו-וידיאו בתחום הביתי - ומשם למערכות מקצועיות"

ארז מזרחי, מנהל טכני, אקסטרון. צילום: קובי קנטור

"4K היא טכנולוגיה להצגת וידיאו ברזולוציה גבוהה. מדובר בפורמט שהוא שווה ערך לפי ארבעה מסכי FULL HD. תחום ה-4K צובר תאוצה בשלוש השנים האחרונות". כך אמר ארז מזרחי, מנהל טכני, אקסטרון (Extron Electronics Israel).

מזרחי דיבר בכנס המקצועי השני, MULTIMEDIA. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך אתמול (א'), במרכז הכנסים אווניו, קריית שדה התעופה. את הכנס הנחו יהודה קונפורטס, עורך ראשי אנשים ומחשבים ודותן שובל, מייסד AVmaster.

לדברי מזרחי, "טכנולוגיית 4K מתפתחת, מעבר למה שזמין היום ברמת התשתיות והממשקים, בשל מגבלות של רוחב הפס. טכנולוגיית 4K הפכה לפופולרית וצברה תאוצה במערכות קול-חוזי, AV – בתחום הביתי ומשם למערכות AV מקצועיות".

לדברי מזרחי, "ישנם ארבעה גורמים מרכזיים המשפעים על רוחב הפס: רזולוציה – קיימות שתי רזולוציות שונות; Frame Rate – אשר נע בין 24 ל-60 Color Bit Depth ; HZ (תיאור דיגיטלי של ערך הצבע של פיקסל יחיד) וכן Color Sampling (דגימת צבע)".

יותר צבעים

"למה צריך את זה?", שאל מזרחי. "זה נחמד שיש, אולם מתי יש לטכנולוגיית 4K יתרון? התשובה מגוונת: כאשר נערכת הקרנה במסכים גדולים, כשיש הקרנות לאירועים, כשנערכת הקרנה על קיר מסכים, כאשר רוצים לראות תמונה או יותר מאחת, אשר מוקרנות על מספר מסכים". יתרונות נוספים מהשימוש בטכנולוגיה, ציין מזרחי, "הם כאשר משתמשים במסכים קטנים בתחום הרפואה, או כאשר מבוצעת צפייה על וידיאו עם מידע רב, ועוד".

לגבי תיאור דיגיטלי של ערך הצבע של פיקסל יחיד, ציין מזרחי כי ככל שנעבוד עם יותר ביטים (bit), נתון המשמש למדידת תעבורת תקשורת – כך נקבל יותר צבעים. קצב תעבורה של 8 ביט, עובד בתקן צבע BT709, אשר מציג 36% מכמות הצבעים שהעין האנושית יכולה לראות. לעומת זאת, תקן BT2020, אשר מציג 76% מכמות הצבע שהעין האנושית יכולה לראות – יכול לעבוד רק ביותר מ-10 ביט. ככל שכמות הביטים גדולה יותר, המרווחים בין הצבעים בתמונה קטנים יותר".

בהתייחסו למימד של דגימת צבע, אמר מזרחי כי "דרך נוספת להוריד מרוחב הפס, היא בהורדה בצבע על ידי קומפוננט, רכיב. זאת, כי העין שלנו רגישה פחות לצבעים, ולכן ניתן להפריד את התמונה לשחור לבן – ולצבעים. בשחור לבן לא ניתן לגעת, שכן זה ישנה את התמונה, אולם את הצבעים ניתן להפחית. כך, שימוש במידע צבע של רק 4 פיקסלים על כל 8 פיקסלים – מביא להפחתה של רבע מהצריכה של רוחב הפס. כך, יחס שנפוץ במוצרים רבים, בו משתמשים במידע צבע של 2 פיקסלים על כל 8 הפיקסלים – מביא להפחתה של מחצית מרוחב הפס הנדרש לתעבורה. בסרט וידיאו לא נרגיש בהפחתה שכזו, ובמחשב נראה 'מריחה' של הכיתוב וטישטוש".

מזרחי סיים בציינו את רוחבי הפס הדרושים לעבודה מיטבית בטכנולוגיית 4K ואמר כי "מדובר בטכנולוגיה אשר מתפתחת מעבר למה שזמין היום".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים