"מתמטיקה משעממת – יש ללמד אותה עם מחשבים"

כך אמר קונראד וולפראם, מומחה חינוך ומחשבים ● לדבריו, "לימודי המתמטיקה הם כישלון - הוראת התחום אינה כיאות, על אף שאנשים משתמשים במתמטיקה, עובדים וחוקרים בה"

קונראד וולפראם, מומחה חינוך ומחשבים. צילום: ניב קנטור

"מתמטיקה היא אבן יסוד חשובה בעולם, אלא שהתלמידים מוצאים אותה כמשעממת. החישוב הידני משעמם ולא רלוונטי למתמטיקה האמיתית ולעולם האמיתי. נדרש ללמד תלמידים מתמטיקה על בסיס תוכניות מחשב". כך אמר קונראד וולפראם, מומחה חינוך ומחשבים.

וולפראם, מנהלה של מעבדת מחקר המתמטיקה Wolfram lab, דיבר בפתח EduTech2016, הכנס והתערוכה הבינלאומית לתקשוב בחינוך. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך בשבוע שעבר במרכז הכנסים אווניו, קריית שדה התעופה. את הכנס, המתקיים זו השנה השלישית, הנחו יהודה קונפורטס, עורך ראשי של הקבוצה ואורי בן-ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה.

הרעיון המרכזי, אמר וולפראם, הוא ש"אנו מלמדים בעיקר את כלי החישוב ולא את המתמטיקה עצמה. מה שנדרש הוא להשתמש בתוכנות כדי ללמד את מהות המתמטיקה, את הדרך לפתרון בעיות שהן מעבר למתמטיקה במובנה הצר".

לימודי מתמטיקה הם כישלון

"הביטו בעולם", אמר וולפראם, "לימודי מתמטיקה הם כישלון, לא רק אני חושב כך, כל אחד חושב ככה. הוראת התחום לא הולכת כיאות. זאת, למרות שאנשים משתמשים במתמטיקה, עובדים וחוקרים בה. אלא שהם תקועים בתפיסה כי הם לא יכולים להשתמש במה שהם למדו, כי מה שהם למדו לא עוזר. נוצר 'מעגל שנאה' של הורים וילדיהם, מול המורים".

"אבל ניתן לשנות מצב זה", ציין וולפראם. "בעולם יש שני 'סוגי' מתמטיקה: האחד, פתרון בעיות חישוב. אלה נעשות ביד. השני, פתרון בעיות מורכבות, שם אנו נעזרים במחשבים. נדרש להבין את השוני בין שני 'סוגי' המתמטיקה, ולהפנים כי זו של העולם האמיתי שונה מזו הנלמדת בבתי הספר. עד שלא נשנה את זה – דבר לא ישתנה בתחום".

מתמטיקה לשיטתו, אמר וולפראם, "היא הגדרת שאלות, תרגום לשפה מתמטית, חישוב של התשובות ועריכת פירוש לתשובות. אני ממליץ לכולם: השתמשו בתלמידים כדי להגדיר את השאלות. מתמטיקה היא תהליך לפתרון בעיות. היא הרבה יותר מחישוב של נתונים. היא יכולה להוסיף שכבה לכל מקצועות הלימוד, בהיבט של בחינת בעיות, תפיסתן ומציאת הדרך לפתרונן".

המחשב לא נועד להחליף את המורה

"על המתמטיקה להיות מבוססת מחשב – ולא רק מסתייעת במחשב", אמר וולפראם. "המחשב לא נועד להחליף את המורה – אלא שהמורים יחד עם הטכנולוגיה יעזרו ללמד".

"הטמעה טובה היא המפתח", ציין וולפראם. "חיוני להתחיל בנושא זה. לפני שאני נוהג במכונית, אני לוקח שיעורי נהיגה, ואינני נדרש ללמוד כיצד עובד המנוע בכלי הרכב. כך, אין צורך ללמוד איך מחשב עובד, אבל כן נדרש ללמוד ולפתח כישורים לפתרון בעיות. המחשב יכול לסייע למערכות החינוך להעמיק את הקשר של תלמידים למתמטיקה, כי דרכו הם יבינו את הרלוונטיות שלה, וכיצד היא יכולה לסייע להם בפתרון בעיות משדות שונים".

"אין מנוס ממתמטיקה מבוססת מחשב", סיכם וולפראם. "זו תהא קפיצת המדרגה של המדינות המקדימות לאמץ תפיסה זו. אלה שיעשו זאת – יובילו, כי יהיה להן חינוך טוב יותר, עם אוכלוסייה מועצמת. המדינות שיתעלמו ממחשבים יכשלו. אל תתחרו במכונות החישוב – נצלו אותן. ישראל הולכת לכיוון, היא מאמצת מוקדמת של טכנולוגיה. מדובר ברפורמה שישראל נדרשת לערוך. על ממשלת ישראל להגדיר תוכנית לימודים חדשה, המשלבת מתמטיקה עם קידוד, תכנות. הדבר יביא לשיפור בכל מקצועות הלימוד ויסייע להבין בעיות אמיתיות – ולהשתמש במתמטיקה כפתרון. התלמידים צריכים להשתמש במחשב בדיוק כמו שכולם עושים בעולם האמיתי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים