"ברור שמדינת ישראל לא עושה מספיק לקירוב הפריפריה למרכז"

כך אמר ד''ר עוזי מלמד, לשעבר יושב ראש הוועד המנהל של מכון מופ''ת ● לדבריו, "השאלה היא לא מה עושים לטובת הקירוב - אלא האם עושים זאת נכון"

ד''ר עוזי מלמד, לשעבר יושב ראש ועד מנהל מכון מופ''ת. צילום: ניב קנטור

"ברור שמדינת ישראל ומערכת החינוך לא עושות מספיק על מנת לקרב את הפריפריה למרכז, כמה שעושים – זה לא מספיק". כך אמר ד"ר עוזי מלמד, לשעבר יושב ראש ועד מנהל מכון מופ"ת.

ד"ר מלמד דיבר בפאנל שנערך במסגרת EduTech 2016, הכנס והתערוכה הבינלאומית לתקשוב בחינוך. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך לפני ימים אחדים במרכז הכנסים אווניו, קריית שדה התעופה. הכנס מתקיים זו השנה השלישית, ואת הפאנל, שנושאו היה "קירוב פריפריה למרכז באמצעות טכנולוגיה", הנחה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

לדברי ד"ר מלמד, "השאלה היא לא מה עושים לטובת קירוב הפריפריה למרכז – אלא האם עושים זאת נכון". הוא הציע למשתתפי הכנס "הגדרה אחרת לפריפריה, לא בהיבט הגיאוגרפי, כי לא משנה היכן גרים התלמידים. בעבר המיקוד היה צריך להיות על מי שגר רחוק. כיום, לרוב התלמידים יש מחשבים ולרוב יש טלפונים חכמים. לכן, הדיבור על פער דיגיטלי צריך להשתנות. כיום השאלה היא איך מנצלים את כישורי המחשב שלהם".

על פי ד"ר מלמד, "קיים קשר הדוק בין מידת ההשכלה של אותם תלמידים, ובין ניצולם הלכה למעשה את המחשבים. פער דיגיטלי נדמה לאוכף – הסוס האמיתי זה השכלה". כך, הסביר, "כאשר תחום לימודים כלשהו נלמד בצורה וירטואלית, מי שיוצא נשכר בדרך כלל מהלימוד הם אלה היודעים ללמוד. המחשבים בבית הספר מסייעים למי שיש לו מחשב בבית ויודע איך ניתן לנצל אותו גם למשחקים – וגם ללימודים. המסקנה היא שיש לסגור את הפער בדרך אחרת".

ד"ר מלמד סיים בציינו כי "עשיתי מחקר, שבדק תוצאות בפריפריה שנה אחרי כניסת מורים לפרויקט 'מחשב לכל מורה' של קרן אתנה. מחקר נוסף נערך שלוש שנים לאחר מכן. התוצאות הדהימו אותי לחיוב והן היו חד משמעיות. חשוב שהמורים ישלטו בטכנולוגיה: צריך לדעת לנצל את הטכנולוגיה על מנת להצליח. כאשר המורה חש בנוח בסביבה הטכנולוגית, אז בכיתה רואים כי הסביבה הזו מסייעת ומכוונת את התלמידים ללמידה וירטואלית".

שלמה ישי, מנכ''ל הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים. צילום: ניב קנטור

שלמה ישי, מנכ"ל הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים. צילום: ניב קנטור

שלמה ישי, מנכ"ל הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים, אמר כי "אנו פועלים ומספקים למורים כלים, על מנת להתאים אותם לסביבה הטכנולוגית החדשה. הקרן הוקמה לפני 20 שנה: כבר אז זיהינו את הצורך לגשר על הפער הקיים, במסגרתו ילדים יודעים טוב יותר מחשב מהוריהם".

"הכשרנו קורסים במסגרתם אלפי מורים התוודעו למחשב", אמר ישי. "קירבנו את הפריפריה למרכז באמצעות מחשב. התחלנו פעילות בתחום בירוחם, ברמלה ובדימונה – ואחרי שלוש שנים ראינו הישגים, הבחנו בשינוי לטובה הן אצל המורים והן אצל התלמידים. פתחנו בהסתדרות המורים מעבדה משוכללת, על מנת לקרב את המורים לתחום. לא פעם ירדנו עם המעבדה לפריפריה – על מנת לספק את צורכי המורים". הוא הוסיף כי "אנו מעניקים למורים יכולות וכלים להפעלת המחשב בצורה נכונה. אנו מנסים לדרבן את מעט המורים אשר חוששים מהמחשב, להיכנס לתחום".

"מטרתנו היא לשפר את יכולות ההוראה של המורים", סיכם ישי. "מורה הוא בדרך כלל טוב – ואז מה שנדרש הוא לעשותו לטוב יותר. לצד שיפור ההוראה – המחשב הביא גם ליצירת קשר טוב יותר בין המורים והתלמידים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים