"אם מצפון תיפתח הרעה – בהקשר הקיברנטי היא תהיה בעוצמה אחרת"

כך אמר בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים אל"מ אייל בר, מפקד קשר ומחשוב בפיקוד הצפון ● לדבריו, "אנחנו מבינים כי 'הסייבר זה כאן'"

אלוף משנה אייל בר, מקש''פ, פיקוד הצפון. צילום: דובר צה''ל

"האויב 'שלי' משתנה ומתעצם מיום ליום, ואנו עוקבים אחריו. אנו מבינים שיש לנו אויב בתחום הקיברנטי ונערכים בהתאם. אם וכאשר, מצפון תיפתח הרעה – היא תהיה בהקשרים קיברנטיים בעוצמה אחרת". כך אומר בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים אלוף משנה אייל בר, מקש"פ (מפקד קשר ומחשוב פיקודי) בפיקוד הצפון.

לדברי אל"מ בר, "אנחנו מבינים כי 'הסייבר זה כאן', ואיננו יכולים להתעלם ממנו. קציני התקשוב נערכים לנושא, מתמקדים ונערכים להגנה מפני איומי הסייבר. אנו מוכנים ליום פקודה ומבינים שזו בהחלט אופציה שצריך להיערך אליה".

"אנו אחראים לרציפות התפקודית של הפיקוד, בהיבטי תקשורת ומחשוב", אומר אל"מ בר, "ונדרשים לשליטה בכל מתאר שיתרגש עלינו בגזרת הפיקוד. הדבר בא לידי ביטוי, בין השאר, במימדים פיזיים ותשתיתיים – של הולכת המערכות, לצד הנגשת המידע, לשם שיפור האפקטיביות המבצעית. אנו פועלים תחת התפיסה של 'מלחמה מבוססת רשת', הכוללת גם הכשרת כוח אדם מקצועי לטובת מיצוי היכולות".

לדבריו, "מעל התשתית, אנו מספקים ל'צרכנים', המשתמשים, מגוון יכולות ספציפיות, בהתאמה לתפקיד. מדובר בין השאר, במערכות 'משואה' ואחרות. כך, אנו משתמשים במערכת טירת האגם, בתוכה יש אפליקציות ייעודיות לנו בפיקוד הצפון. אנו מסוגלים היום להעלות צרכים מבצעיים על המערכת כך שהיא מערכת תומכת בתהליכים המבצעיים. לדוגמה, הכנה לקפ"ק, קבוצת פקודות מקבלת אישור מיידי. כבר איננו נדרשים לטנדרים עם לוחות עץ, נעצים, מפות וטושים".

השינוי הוא הקבוע

"שינוי הוא המצב הבסיסי שלנו", אמר מקש"פ פצ"ן. "כל פעם מגיעים אתגרים חדשים שאנו נדרשים לענות להם. סוגיית ההשתנות היא מאוד משמעותית בפיקוד הצפון – בן רגע האויב משתנה: יום אחד יש רוסים בגזרה, ויום למחרת אין. זה מחייב התאמה שלנו. לצד השינויים הללו, אנו נדרשים להיות מעודכנים בהיבט של השתנות המערכות הטכנולוגיות. אנו עומדים באתגרים באופן מוצלח".

"האתגרים התקשוביים בפיקוד הצפון", אמר אל"מ בר, "דומים לסביבות של הפיקודים האחרים, אלא שהעצימות יותר גבוהה. זה קורה מכמה סיבות: האויב שלנו אינו אויב 'רגיל', הוא בעל יכולות מרשימות בלחימה קונבנציונלית, עם יכולות השמדה גבוהות. בנוסף, יש לנו מרחב מאתגר, הן בהיבט הטופוגרפיה, הן במימדים והן בגובה העצימות. זה משליך באופן מיידי על מה שאנו, כמערך תקשובי – נדרשים לעשות". כך, ציין, "מערך התקשוב בפיקוד נדרש לתפקוד בשתי רמות – ברמת המפקדות האסטרטגיות וגם ביכולות של משתמשי הקצה, מפקדי הגדודים והפלוגות. זאת, לטובת רציפות תפקודית, ומתן יכולת ליחידות השונות לצפות ולצרוך מגוון רחב של מידע בזמן אמת".

אתגר נוסף, ציין אל"מ בר, "הוא ההבנה שלנו את הפרדוקס של היצף המידע. אנו מקפידים להימנע ממצב בו שטף המידע יהפוך לבעיה במקום ליתרון. אנו מייצרים שיקוף של מידע, באיכות גבוהה, המאפשרת שליטה וקבלת החלטות טובות יותר מבעבר – וכל זאת, בזמן אמת. לצד חשיבות המערכות, אנו מבינים כי לעולם לא נוכל להחליף את האינטיליגנציה הרגשית, את הבינה האנושית הכרוכה בהבנת המרחב המבצעי. מערכות ה-IT 'רק' תומכות בקבלת ההחלטות".

מענה לאתגרים הקיימים

תחום נוסף שהתקשוב הפיקודי פועל בו, אמר אל"מ בר, "הוא מענה לאתגרים הקיימים מול אזרחים תושבי הצפון, תוך שאיפה לשיפור השיח מולם. המערכות של פיקוד העורף מפותחות תוך קשר ועבודה משותפת עם האוכלוסייה. בעימות מסוג זה, יש משמעות רבה ליכולת לתת מענה לאוכלוסייה האזרחית, כי 'החזית היא העורף'. אנו מבינים מציאות מורכבת זו".

בשנתיים האחרונות, לאור זליגת הלחימה מסוריה והמתיחות הגוברת מול לבנון, צה"ל נערך בהתאם לאיומים, בין השאר באמצעות בניית גדר חכמה. אל"מ בר אמר כי "יש תהליך שיטתי בצבא של חיזוק הגבולות. התהליך הזה מתמשך וכעת נערכות התאמות אל מול האיומים. אנו זוכים להתחדשות בעניין הזה, עם פרויקט עתיר תקציבים ותעדוף אל מול הצרכים".

אל"מ בר התייחס למערכות תומכות הלחימה ואמר כי "אנו מבינים כי ארגון אפקטיבי יותר כאשר יש שליטה טובה יותר על המשאבים ועל הניהול שלהם. אנו משפרים באופן שיטתי את השליטה על המשאבים, בין השאר בשל הטמעת מערכת ה-ERP של סאפ (SAP) בחודשים האחרונים. יש במהלך סיכונים אבל אנו רואים את פירות ההטמעה".

"השנה אנו מטפלים בכשירות ובמוכנות למלחמה, של תחת ההיגיון לפיו 'מחר מטאפורי' תהיה מלחמה. למדנו והפקנו לקחים מעמוד ענן ומצוק איתן. אנחנו לא נחים לרגע – מבחינתנו אירוע מלחמה הוא מובהק, הוא בעין. זו העשייה המרכזית שלנו".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רון

    ממתי מקשא”פ מתראיין? מקש”רר צריך להתראיין. בקצב הזה גם הקשר“גים יתחילו להתראיין. תעבדו בהשקט ובצנעה ותתכוננו למלחמה של מחר.

אירועים קרובים