איך יוצרים תוכן ברשת – ומרוויחים מזה?
כמה מהיוצרים הבולטים בתחום הווידיאו ברשת שיתפו בכנס בתל אביב מהניסיון שלהם וסיפרו כיצד עשו מזה קריירה
רובנו אוהבים לצרוך תוכן ברשת. הכוונה היא לא רק לסטטוסים בפייסבוק (Facebook), ציוצים בטוויטר (Twitter) או ידיעות באתרי חדשות – זה מובן מאליו – אלא גם לסרטוני וידיאו. לראות קטעים שמפרסמים יוצרים שקטן הסיכוי שנראה אותם בטלוויזיה (גם אם גופי השידור הטלוויזיוניים "חטפו" כמה מהם), שמעלים קטעים ייחודיים ופורמטים רעננים.
עם זאת, הרבה פחות מאתנו יוצרים תוכן ברשת. זה בדיוק מה שבא לעודד כנס "יוצרים ברשת 3" – יוזמה משותפת של איגוד המפיקים לקולנוע וטלוויזיה ויוטיוב (YouTube), שנערך אתמול (ד') בנמל תל אביב. הכנס ליווה את התחרות השנתית "יוצרים ברשת", שמתקיימת בימים אלה. השנה לקח עליהם חסות גם משרד התקשורת, במטרה לעודד את היצירה הדיגיטלית בישראל.
הפעם הושם בכנס דגש על היצירתיות ולא על הוויראליות. כלומר: פחות איך גורמים לתפוצה רחבה של התוכן ויותר איך גורמים לכך שהוא יהיה איכותי יותר. ייתכן שזה היה הכיוון מפני שיצירתיות בלאו הכי תשיג עבור יוצרים ויראליות והצלחה.
שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, אמר באירוע כי הצרכנים מחפשים את התוכן ולא את הטכנולוגיה. לדבריו, בימים אלה מתרחש מעבר בין דורי מגופים ענקיים, שקנו לעצמם את היוצרים הטובים ביותר, לתחרות רבה יותר בשוק התקשורת, שהמדיה הדיגיטלית היא חלק ממנה. הפלטפורמות הרבות, כמו יוטיוב, מספקות, לטענתו של פילבר, זירה פתוחה שצעירים שעושים מהפכות צריכים רק כישרון כדי להצליח בה.
איך מושכים את הקהל?
באירוע השתתפו כמה יוצרים בולטים ברשת העולמית, בין אם עצמאיים ובין אם כאלה ששייכים לחברות בתחום. ביניהם היו רובי דואק, בכיר באולפני Maker, טים ווילקרסון, במאי קומדיה מלוס אנג'לס שיוצר תוכן רב לרשת, והיוצר הישראלי וניה הימן.
Maker היא חברה בולטת בתחום יצירת הווידיאו הקצר, שמהווה חלק מתאגיד דיסני (Disney). החברה מעסיקה יותר מ-60 אלף יוצרים ושותפים מכ-100 מדינות שונות ודואק אחראי מטעמה על הפעילות העסקית באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה.
במסגרת הרצאתו סיפר דואק כיצד יוצרים תוכן שמתפרסם כסרטונים ביוטיוב ומושך אליו קהל רב. הוא ציין כי מדדים מראים בבירור שכוכבי רשת מפורסמים כיום יותר ממוזיקאים.
לדבריו, קיימת כיום בעולם הווידיאו ברשת תחרות על הקהל, ובעיקר על הזמן והכסף שלו. "הקהל צופה בתוכן בכמה פלטפורמות, המתחרות ביניהן, וזה דבר מאתגר בעולמו של יוצר שנאבק כל הזמן", אמר.
לטענתו, כולנו כמהים להבעה רגשית מהיוצרים ולהזדהות רגשית מהקהל שיהדהד את הרגשתו בציבור. "Like עושה לנו ממש טוב בנוגע לעצמנו", הוסיף דואק והסביר שזהו החומר שממנו נובעת כיום היצירה.
דואק, אגב, סבור ש-Pokémon GO, להיט המציאות הרבודה שמסעיר את העולם, הוא תוכן ולא משחק. ולא סתם תוכן, אלא כזה שמשנה את העולם.
יצירות ברשת – כך עושים זאת נכון
ווילקרסון סיפר לקהל הסקרן שהגיע לכנס איך בנה קריירה מפוארת בתחום היצירה הדיגיטלית במהלך שמונה שנים בלבד וכיצד התחיל בה בהיותו סטודנט בקולג'. הוא יצר את הסדרה If Google Was A Guy מבית College Humor, שזכתה ליותר מ-70 מיליון צפיות ביוטיוב ולשלל גרסאות עולמיות, והפך את הקיק שלו לסרטונים קומיים מצחיקים מהובי לקריירה.
"בכדי להצליח בתחום צריך סבלנות", הוא אמר והבהיר שחשוב לא להפסיק לייצר תוכן ולהיות בקשר עם יוצרים אחרים, כמו גם לעבוד בשיתופי פעולה או כשכיר אצל חברות גדולות יותר. לטענתו, זו הזדמנות להשתפשף, לגלות מה עובד ומה לא, לפתח מיומנויות ולהתגלות לעולם.
הפריצה הגדולה הראשונה של ווילקרסון הייתה כשיחד עם שותפו למעונות בקולג' הקים את Magic Hugs, שבמסגרתה יצרו השניים סרטונים בהומור ייחודי. בין היתר, בעקבות זכייה של מייקל פלפס בתחרות שחייה, הם יצרו סרטון שבו המחיזו את תגובתו המצחיקה והפיקטיבית של המפסיד. הסרטון הזה זיכה אותם מיד עם עלייתו למיליון צפיות ולהמון תשומת לב.
ווילקרסון סיפר שיצר בסיס סאבים רחב כש-Magic Hugs פרסמה את היצירות שלה בפלטפורמות פופולריות נוספות, כמו בפייסבוק, אבל הבהיר שלא התרכז רק בעצמו ובשותפו, אלא המליץ בכל יום ברשת החברתית על יוצר או יצירה חדשים שמצאו חן בעיניו. הוא טען שזאת ההתנהלות הנכונה והשיא עצות נוספות ליוצרים: לפנות ולחפש כל הזמן שיתופי פעולה, כפי שיצר לדוגמה עם האתר של קומדי סנטרל (Comedy Central), ולקחת חלק בכל אחד משלבי היצירה – כתיבה, משחק, ביום וצילום. הוא ציין כיעשה זאת בעצמו וכך הבין איך ליצור באופן מוצלח יותר.
עוד אפיק לגיטימי להצלחה ורווחיות בתחום הוא, לדבריו, השתתפות בתחרויות פרסום, שמהן הרוויח לפעמים אלפי דולרים. בדרך זו הוא גם זכה להעשיר את פורטפוליו יצירת הפרסומות שלו ולבסוף לפרסם את AT&T, דוריטוס ואחרים. כיום מביים ווילקרסון את סדרת הרשת המצליחה Adam ruins everything, שהפכה גם לסדרת טלוויזיה.
בחלק האחרון של האירוע התקיימה כיתת אמן שהעביר וניה הימן. יצוין כי הימן הוא במאי ויוצר ישראלי, מהמדוברים ביותר, שפרץ ברשת ושביים סרטים קצרים, פרסומות לתאגידים וקליפים לאומנים, בהם קולדפליי, אסף אבידן, סילו גרין ובוב דילן. בכיתת האמן הוא הזמין את המשתתפים לבקר בתחנות היצירה שלו ומאחורי הקלעים שלהן.
בכנס, שאותו ערך והנחה הבמאי ארי דוידוביץ׳, השתתפו בין השאר יוצרים ישראליים הפועלים ביצירת וידיאו בדיגיטל בקטגוריות דרמה-קומדיה, דוקומנטרי ותחומי עניין.
נועה אלפרט, מנהלת מדיניות וקשרי ממשל בגוגל (Google) ישראל, אמרה שהיא שמחה על שיתוף הפעולה עם מפיקים עצמאיים, כמו גם על המפגש עם קהילה שמתלהבת מיצירה ברשת, ורואה ביוטיוב פלטפורמה להגיע לקהל ללא חסמים וללא מתווכים. לטענתה, בשל היקפו הקטן של השוק בארץ, ליוצרים הישראלים יש אפשרות לצאת החוצה ולהגיע אל העולם, "ובתחום התוכן, עם היצירתיות של הישראלים, השמיים הם הגבול".
תגובות
(0)