"יבמ מנסה להיות אלטרנטיבה לאינטל בשוק המעבדים לדטה סנטרים"

"שלא כמו אינטל, אנחנו רוצים לא רק לשים שרתים מעל מערכות Power8, אלא גם לתת רישיונות לטכנולוגיה", אמר טום רוזאמיליה, סגן נשיא בכיר שעומד בראש חטיבת המערכות של יבמ, בראיון לאנשים ומחשבים

טום רוזאמיליה, סגן נשיא בכיר שעומד בראש חטיבת המערכות של יבמ. צילום: פלי הנמר

טום רוזאמיליה, סגן נשיא בכיר שעומד בראש חטיבת המערכות של יבמ (IBM), היה אחד האנשים העסוקים ביותר בכנס EDGE של החברה, שנערך באחרונה בלאס וגאס בהשתתפות יותר מ-5,500 איש. רוזאמיליה נאם, השיק מוצרים והתרוצץ בין הדוכנים. בקיצור, לא היה לו רגע דל.

בראיון לאנשים ומחשבים הוא סיפר שהכנס החל לפני כמה שנים באורלנדו כמפגש קטן יחסית של 2,000 אנשים והפך לאירוע רב משתתפים, שמושך אליו "אנשים שצמאים לטכנולוגיה ולחדשנות, השואפים להמציא את עצמם מחדש", כדבריו.

"חטיבת המערכות ה-'רזה' של יבמ"

לאחר שמכרה את עסקי x86 ללנובו (Lenovo) והוציאה את ייצור המוליכים למחצה ל-Global Foundation, חטיבת המערכות של יבמ היא בעצם השאריות שנותרו מעסקי החומרה הגדולים שלה ברוב שנותיה. החטיבה מבוססת כיום על שלושה ערוצים עיקריים: מערכות Z, מערכות Power (כולל OpenPOWER) ועסקי האחסון, המשתנים גם הם מ-"ברזלים" לאחסון מבוסס תוכנה. אלא שעל אף שהמיינפריים נחשב לשוק שטוח ואף דועך, לרוזאמיליה יש אסטרטגיה ואג'נדה להתרחבותו, כפי שיפורט בהמשך הראיון.

רוזאמיליה החל לעבוד ביבמ ב-1983 כמפתח תוכנה ובמהלך יותר משלושת עשורי עבודתו בחברה הוא כיהן בתפקידים בכירים רבים. בשנים האחרונות הוא היה אחד ממובילי השינוי בחטיבת המערכות, כדי להתאימה לצרכים המשתנים של הלקוחות, המבקשים IT מוטה נתונים ובעל ערך גבוה יותר. השינוי הזה כלל יוזמות והשקעות אסטרטגיות מסיביות, לצד יציאה מעסקים שאינם מותאמים לדרישות הלקוחות.

אינטל (Intel) יש נתח שוק של 98% בתחום המעבדים לדטה סנטרים", אמר רוזמיליה בראיון. "אנחנו צריכים להיות מודאגים מהמכשול הזה לחדשנות, שמתקיים כאשר יש לחברה נתח שוק כל כך גדול בתחום מסוים. יבמ מנסה להיות האלטרנטיבה לאינטל, ועליה לגדול ולצמוח. מה שאנחנו רוצים לעשות, שלא כמו אינטל, הוא לא רק לשים שרתים מעל מערכות Power8, אלא גם לתת רישיונות לטכנולוגיה, כדי שגם אחרים יוכלו להשתמש בה. אנחנו מעוניינים שארכיטקטורת Power שלנו תהיה זמינה לצדדים שלישיים, במודל פתוח, כמו שפעלה ARM".

מה צפי העסקים של החטיבה ל-2016?
"טכנולוגיית Softlayer והענן הציבורי שלנו יכולים להיות טובים בהרבה ממה שאפשר לקבל מאמזון (Amazon) או מ-Azure. גם גוגל (Google) תשקיע בכך ברצינות בקרוב. אנחנו כרגע שלושה גורמים בשוק ואורקל (Oracle) מבטיחה אף היא להיות בולטת בתחום התשתית כשירות. אנחנו רוצים להתרחב, אבל לא להיות עוד ממה שנותנת אמזון. אנחנו רוצים לספק ערך שונה, לספק מחשוב קוגניטיבי בענן שיהיה זמין בכל מקום".

מה האסטרטגיה שלכם להתרחבות בתחום המערכות?
"השאלה החשובה היא איך לקדם את עסקי המיינפריים. אנחנו רואים את השינויים הגדולים שמתחוללים בעולם ואת כמות הטרנזקציות, והאסטרטגיה שלנו היא לנצל את עומסי העבודה החדשים.
אחד הדברים החשובים הוא טכנולוגיית הבלוקצ'יין, שלדעתי תהיה דרמטית עבור תעשיות רבות, בלי קשר למיינפריים. בדצמבר הצטרפנו ל-Hyperledger, שהוא פרויקט הקוד הפתוח הצומח ביותר שהיה אי פעם. מאות גורמים כבר הצטרפו ותורמים לו. Hyperledger זה מעין תווכה שמספקת פתרונות בלוקצ'יין. התחלנו לפני חודשיים בבדיקת הקונספט בענן הציבורי שלנו ובענן LinuxOne, כאשר הטכנולוגיה רצה על מיינפריים.

יבמ מאמינה מאוד בבלוקצ'יין. יש לנו כבר 30 לקוחות שמריצים את הטכנולוגיה על מערכות Z. עשינו אוטומציה בכל התהליכים, חוץ מהחוליה החלשה ביותר בטרנזקציות, שהיא האותנטיקציה – האם אתה אכן מי שאתה אומר שאתה? האם ביצעת את מה שהבטחת לבצע? האם המקור של המוצר אומת? והאם אפשר להמשיך לשלב הבא?

זרימת כספים היא חלק חיוני משרשרת האספקה, כך שכל דבר הקשור בהפצה של חוזים והסכמים הוא דוגמה טובה לשימוש בבלוקצ'יין. כל מה שצריך הוא להיות מאומת. כעת, למדנו לעשות זאת, ובצורה מאובטחת ומוצפנת".

רוזאמיליה ציין גם את האסטרטגיה של יבמ לפתח ערוצים באמצעות זיהוי טכנולוגיות חדשות – אם לפעילות משותפת ואם לרכישה. "אנחנו עובדים עם קרנות הון-סיכון כדי לזהות מוקדם ככל האפשר רכישות או שותפויות פוטנציאליות, ואנחנו עורכים סבבים של ביקורים במקומות אסטרטגיים, כמו למשל בעמק הסיליקון, שם אבקר בחודש הבא עם המנכ"לית, ג'יני רומטי".

הוא אמר כי "אני נוהג לבקר גם בתל אביב, שיש בה קהילת סטראט-אפים מצוינת ויש לנו בה מרכז פיתוח. קיימים בעולם רק כמה מקומות כאלה, שיש בהם 'כיסים' של קרנות הון-סיכון. אני מקבל הרבה מאוד מכתבים עם הצעות לבדוק חברות כאלה ואחרות. אנחנו משקיעים מאמצים בחיפושים, אבל בעיקר עובדים עם קרנות הון-סיכון בעמק הסיליקון, ובמקום השני – עם קרנות כאלה בתל אביב".

"גורם נוסף מבחינתנו הוא קהילת המפתחים, שהיא חיונית ביותר לכל אקו-סיסטם", אמר רוזאמיליה. "עם BlueMix כסביבת פיתוח, אנחנו קוראים לסטארט-אפים 'בבקשה, השתמשו בטכנולוגיה שלנו כדי להתחיל. נוכל לגדול ביחד'. עשינו שינויים משמעותיים רבים בהקשר של המטרות שלנו לגבי קהילת המפתחים ובעוד כמה שבועות נערוך ועידה מיוחדת למפתחים מכל העולם. אנחנו מעוניינים להגיע למוח וללב שלהם".

הכותבת הינה שליחת אנשים ומחשבים לכנס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים