"המגמה: מעבר להדפסה של מוצרים המכילים חומרים מרוכבים"

"זאת, במטרה לגרום להם להיות חזקים וקלים יותר", אמר אלון אלי, מנכ"ל סטרטאסיס ● לדבריו, "הדבר בולט במיוחד בתעשיות כמו תעופה וחלל, אבל נמצא גם ביישומים רבים אחרים"

אלון אלי, מנכ"ל סטרטאסיס. צילום: ניב קנטור

"המגמה כיום בהדפסה בתלת ממד היא מעבר להדפסה של מוצרים המכילים חומרים מורכבים. זאת, במטרה לגרום להם להיות חזקים וקלים יותר. הדבר בולט במיוחד בתעשיות כמו תעופה וחלל, אבל נמצא גם ביישומים רבים אחרים", כך אמר הבוקר (א') אלון אלי, מנכ"ל סטרטאסיס (Stratasys).

אלי אמר את הדברים בכנס 3D Printing של אנשים ומחשבים, שהתקיים במרכז הכנסים LAGO בראשון לציון. מנחה הכנס היה יריב ענבר, מנכ"ל מדיאטק-ג'ון ברייס היי-טק.

לדברי אלי, "הדפסה בתלת ממד קיימת כבר כ-30 שנים. התחום לא חדש. מה שקורה בשנים האחרונות הוא שהמון כסף התחיל לזרום לתעשייה, חברות הנפיקו, סטארט-אפים גייסו וכך התחיל פרק של חדשנות. נוצר שטף של סטארט-אפים בתחום. אם כשנכנסתי אליו, ב-2011, היו 30-40 חברות שעסקו בתחום, כיום עומד מספרן על אלפים".

הוא ציין כי "התעשייה והלקוחות עוברים מסלול משימוש בטכנולוגיות לייצור אבות טיפוס לכלים בתהליך הייצור – תבניות ועזרים – ועד לייצור החלקים עצמם. דוגמה לכך היא United Launch Alliance – חברה בבעלות משותפת של בואינג (Bowing) ולוקהיד מרטין (Lockheed Martin), שמספקת שירותי שיגור לממשלת ארצות הברית. החברה משתמשת במדפסת שלנו כדי לבנות רכיבי טילים. היא התחילה עם אבות טיפוס של רכיבים ועברה לעזרים בתהליך הייצור. כך, למשל, ייצור תבנית לקידוחים מדויקים הייתה אורכת ארבעה חודשים בתהליך ייצור רגיל, ואילו במדפסות שלנו זה לקח ארבעה ימים. כעת הם כבר מפתחים תוכניות לשילוב רכיבי הפלסטיק התעשייתי שלנו ברכיבים שיורכבו בתוך הטילים".

"המסלול הזה הוא לא מהפכה של זבנג וגמרנו", הוסיף אלי. "המעבר מאבות טיפוס לעזרי ייצור ולייצור רכיבים הוא הדרגתי ויש חפיפה רבה בין השלבים שבמהלכו".

עוד הוא אמר כי "תמיד תהיה דרישה לאבות טיפוס ולכלי ייצור, גם כאשר הרכיבים ייוצרו בהדפסת תלת ממד. עם זאת, יש צורך בשיפור מתמיד של מהירות ההדפסה, איכות החלקים, מגוון החומרים, אבטחת האיכות, ה-QA ועוד".

הדפסה בתלת ממד במטוסים ובמכשור רפואי

"שיטת ההדפסה בתלת ממד מאפשרת ייצור בסדרות קטנות – דבר שלא התאפשר עד כה, מכיוון שתבנית הזרקת פלסטיק עלתה עשרות אלפי דולרים ולכן, בתחום התעופה העדיפו להתקין את אותה התקרה בכל המטוסים מאותו דגם. איירבוס (Airbus) מנצלת את זה כדי להתאים את תקרת תא הנוסעים, שמעליה עוברים חוטים בכל רחבי המטוס, וכן פריטים קטנים רבים, בהם מתקני הווילונות והחלונות, לצרכי חברת התעופה שמזמינה את המטוס. הדפסה בתלת ממד מאפשרת לבטל מלאים. במקום להחזיק מלאים אדירים, אפשר להציב מכונות במרכזי שירות ולהדפיס חלק שנשבר על פי הזמנה. אנחנו עובדים על הפיתוח עם מספר יצרני תעופה", אמר.

אלי נתן דוגמה נוספת – הפעם מעולם המכשור הרפואי. "קיימים מודלים רפואיים שמחקים באופן מדויק את העור, כלי הדם והעצמות, לצרכי הכשרת המנתחים", אמר. "הדבר חוסך שימוש בגוויות או בעלי חיים והמנתחים יכולים להתאמן על החלקים שאנחנו מדפיסים. אנחנו אמנם לא משתמשים באותם החומרים שיש בגוף האדם, אבל אנחנו נותנים לעצמות, למשל, תחושה כאילו המנתח עובד על ניתוח בתוך עצם אמיתית. כך גם לעור ולשאר הרכיבים".

"סטרטאסיס פיתחה מערכת הדפסה למעשה אינסופית לחלקים ארוכים במיוחד, וכן רובוט המאפשר הדפסה בתלת ממד במספר חומרים, כך שיוכל לשלב חלקים מחומרים מרוכבים באמצעות תנועה בשמונה צירים", אמר אלי.

לסיכום, הוא אמר כי "הפתרון של סטרטסיס הוא שילוב של מדפסת חומרים ותוכנה. זה מתחיל מהבנה טובה של צרכי הלקוח ושיתוף עם הלקוחות, דרך החומרים, המדפסת, חלקים שאנחנו מספקים להם וכן שותפויות אסטרטגיות – לדוגמה עם סימנס (Siemens) בניהול רצפות ייצור, עם שחקנים בתחום ה-CAD ועם חברות אחרות. רק אקו-סיסטם שלם כזה יאפשר להביא את ההדפסה אל עולם הייצור העתידי. אנחנו עושים את הכול כדי שזה יקרה. מדובר בתהליך מתמשך, אבל כשזה יקרה – זו תהיה מהפכה".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים