הנער שמאוהב בווטסון

טנמאי בקשי רק בן 13, אבל מבין ומפתח בווטסון הרבה יותר מאשר מפתחים מנוסים ומבוגרים ממנו ● בכנס האחרון של יבמ הוא נפגש עם המנכ"לית, ג'יני רומטי, שחלקה את ההתרשמות שלה ממנו עם המשתתפים

רק בן 13 וכבר בעל ניסיון רב בפיתוח על בסיס ווטסון. צילום: יבמ

רבים מחובבי הטכנולוגיה אוהבים, או לפחות מציינים לחיוב, את ווטסון (Watson), מחשב העל המשוכלל של יבמ (IBM), שניצח את אלופי האלופים של שעשועון הטריוויה ג'פארדי ומסייע לפיתוחים רבים בתחומים כמו בריאות. אחד מהם יוצג בהמשך הכתבה. בכנס הענן של החברה, Interconnect, שהתקיים באחרונה, התגלה אוהב ווטסון מיוחד למדי, בעיקר מפאת גילו – 13.

הנער, טנמאי בקשי, משך את תשומת ליבה של ג'יני רומטי, מנכ"לית יבמ, שאף פגשה אותו כמה דקות לפני שעלתה לבמה בכנס. היא אף התייחסה אליו בפתח דבריה: "הזדמן לי לפגוש כאן מישהו… אני לא חושבת שהוא לקוח (Client) שלנו, מפני שהוא לא משלם לנו, אבל אני חושבת שהוא הלקוח (Customer) הצעיר ביותר שלנו". רומטי אמרה לעשרות אלפי משתתפי הכנס כי "הוא נמצא איפשהו בקהל כאן, אבל אם הוא יעמוד – לא תראו אותו, כי הוא רק בן 13. הוא לקוח נאמן ומסור של הענן ו-ווטסון של יבמ, ומה ששמעתי ממנו הוא הסיבה לכך שכולנו נמצאים כאן: מדובר על הכרה ושכנוע, הכרה בכך שהענן משנה לא רק את ה-IT אלא משנה את העסקים ואת החברה".

הפגישה בין ג'יני רומטי, מנכ"לית יבמ, לטנמאי בקשי. צילום: נחמה אלמוג

הפגישה בין ג'יני רומטי, מנכ"לית יבמ, לטנמאי בקשי. צילום: נחמה אלמוג

לבקשי יש כבר "ותק" של כמה שנים בתכנות, אבל קרוב לוודאי שעוד נשמע עליו רבות בשנים הקרובות. הוא מתגורר בקנדה, החל לתכנת כבר בגיל 5, בעזרת אביו, ויצר אפליקציות כמו I can ,We can ו-tGeuess, שמיועדות לצעירים. האלגוריתם שלו עומד מאחורי AskTanmay, שהוא האתר הראשון בעולם המבוסס על מענה על שאלות בשפה טבעית (NLQA – ר"ת Natural Language Question Answering). האתר מופעל על ידי היכולות הקוגניטיביות של ווטסון ועוצב לפעול בשפות התכנות סוויפט (Swift), ג'אווה (Java) ופייתון (Python).

"עבדתי הרבה על AskTamnay", סיפר בקשי, "וביוני האחרון אפילו הפכתי אותו לפלטפורמה בקוד פתוח. מאז שהוא בקוד פתוח, אני אוהב לשתף את הידע שלי בקוד הזה".

למרות גילו הצעיר, הוא מוזמן להרצאות ברחבי העולם, ובכנס Interconnect הוא אף הוביל סדנה מקצועית של ווטסון וסוויפט – שפת תכנות שפותחה על ידי אפל (Apple) לפיתוחי iOS ,macOS ,watchOS ,tvOS ולינוקס (Linux) – מטעם יבמ, Ontario Software Lab, בית הספר הבינלאומי Halcyon בלונדון ומטה המשרדים של אפל בבריטניה.

כמו כן, בקשי הוביל סדרת סרטים בערוץ יוטיוב (YouTube) בשם טנמאי מלמד: ווטסון, שהציגה אותו בעולם כמפתח ווטסון של יבמ הצעיר בעולם.

הוא אף חובב נלהב של הארגונים Everyone Can Code ו-STEM Education, ואחת משאיפותיו הגדולות היא להניע לפחות 100 אלף ילדים ללמוד לכתוב קוד. באחרונה הוא אף פרסם את הספר Hello Swift!: IOS Programming for Kids and Other Beginners, כך שייתכן שיגיע ליעדו די בקרוב.

ווטסון לעזרת אישה משותקת לחלוטין

בהרצאת המליאה שנשא בקשי הצעיר במהלך הכנס הוא סיפר על The Cognitive Story – פרויקט שהוא פרי שיתוף פעולה בין יבמ ו-Darwin Ecosystem LLC, שהיא חברת תוכנה אמריקנית שמספקת פתרונות ומוצרים המאיצים מודעות, גילוי וצריכה של מידע – והציג את המחקר שלהם.

הסיפור הוא על אישה בת 29 בשם בו, שחולה בסינדרום רט הנדיר, שפוגע בעיקר בנשים. היא משותקת בארבע גפיה ולא מסוגלת לתקשר. מוחה עדיין פעיל, וזו הסיבה ששלושה גברים החליטו להעניק לה קול בעזרת התבונה המלאכותית של ווטסון.

כמפתח, אלגוריתמאי ותומך מוכר בענן של יבמ, הצטרף בקשי לפרויקט. "בעקרון, אנחנו לוקחים את השירותים הקוגניטיביים של ווטסון ומאפשרים לאנשים שאין להם יכולת טבעית לבטא את עצמם או לתקשר בדרך כלשהי – לעשות זאת", אמר. "כך, הם יכולים לתקשר על ההחלטות שלהם ולבטא את הרגשות שלהם. זו הסיבה שזה מעניין כל כך. תארו לעצמכם שאתם לא יכולים לדבר, אתם בעצם כלואים בתוך הגוף שלכם, ויש דבר מה שמשחרר אתכם".

בזמן האחרון מתמקד בקשי בטכנולוגיות קוגניטיביות, כמו תבונה מלאכותית ורשתות עצביות – טכנולוגיה המדמה את המוח האנושי ומערכת העצבים. "אפשר להגיד שהמיקוד שלי הוא איך אנחנו יכולים להשתמש בתבונה מלאכותית ובמחשוב קוגניטיבי כדי להעצים ולהרחיב את היכולות האנושיות. וכמובן, איך אנחנו יכולים להשתמש בכך כדי לשנות חיים של אנשים בצורה חיובית", ציין בקשי.

שותפיו לפרויקט The Cognitive Story הם טים דאנקן, מהנדס חדשנות ב-IBM Cloud, וטיירי הוברט, טכנולוג ויזם ב-Darwin Ecosystem LLC. "הפרויקט שלנו מופעל באמצעות הרשתות העצביות שאני עצמי התאמתי וכתבתי את הקוד שלהן", סיפר בקשי. "זו הסיבה שזכיתי לתואר אלגוריתמאי – אני אוהב לעבוד עם אלגוריתמים, לכוונן אותם, וכמובן לבנות ולעצב אותם".

בפרויקט המדובר משתמש הצוות של שלושת המפתחים ברישומי אא"ג ובתבונה מלאכותית כדי לחבר ולתאם את תבניות הפעילות של מוחה של האישה החולה. "המטרה היא שווטסון ילמד את תבניות הפעילות המוחית באמצעות לימוד מכונה, יפרש אותן, יידע להחליט מה בו רוצה ויוכל להביע זאת באמצעות טאבלט", אמר בקשי.

לפרויקט הצטרפה Not Rocket Science, שחלקה יהיה להשתמש במסקנות המושגות במחקר וליישמן במצבים אחרים. השלמת הפרויקט אולי לא תקרה לפני שבקשי יהיה בן 15, אבל הצוות עובד עליו בתשוקה.

מיהו מקור ההשראה של בקשי?

בחיי היומיום שלו, בקשי לומד בכיתה ח', אבל לא בבית ספר, אלא זוכה ללימודי בית. אם חשבתם שהוא יושב באיזו פינה חשוכה ומבודדת וכותב קוד כל היום, זה ממש לא המצב. "אני מקודד בזמני החופשי ואני ממש אוהב את זה, כי זה עוזר לי דווקא להפחית עומס מהמוח", הוא סיפר בראיון עמו.

בקשי אוהב לרכב על אופניים ולשחק פינג פונג עם חברים, ואת ההשראה שלו הוא שואב מסטיב ג'ובס המנוח. "אני נושא את עיניי לג'ובס, שלא ויתר אף פעם על התשוקה שלו", אמר. ויש לו עוד חלום: "הייתי רוצה שאמיטאב באצ'אם (שחקן קולנוע הודי מפורסם – נ"א) יחתום על הספר שלי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים