מחקר ממשלתי: אתרי קניות בישראל מסתירים מידע על פרטיות הגולשים

חלק גדול מהאתרים הישראליים לא מספקים את מלוא המידע הנדרש על פרטיות הגולשים, ולא משקפים ללקוח מה נעשה במידע האישי שלו - כך עולה מסקירה של הרשות להגנת הפרטיות ● הנתונים בארץ רעים יותר מאשר בעולם

שאלות קשות; תשובות מספקות? אילוסטרציה: BigStock

חלק ניכר מאתרי הסחר אונליין הישראליים לא מספקים את מלוא המידע הנדרש על פרטיות הגולשים, ולא משקפים ללקוח מה נעשה במידע האישי שלו – כך עולה ממחקר שערכה הרשות להגנת הפרטיות (לשעבר רמו"ט). ברשות לא ציינו באילו אתרים מדובר. זהו חלק ממחקר בינלאומי שביצעו 24 רגולטורים במדינות שונות, שסקרו בסך הכל 455 אתרים, בתחומים כגון בנקאות וכספים, נסיעות, מדיה חברתית, חינוך ובריאות.

בארץ, ביצעה הרשות סקירה של מדיניות הפרטיות ב-21 אתרים ואפליקציות כאלה, במטרה לבדוק עד כמה החברות מספרות ללקוח מה הן עושות במידע שלו, לאיזו מטרה הוא נאסף והאם הן מתכוונות לשתף אותו עם גורמים נוספים. כחלק מהבדיקה, ביצעה הרשות רכישות בפועל. הבדיקה העלתה כי נדרש שיפור משמעותי בנוגע לשקיפות באשר לשימוש במידע שנאסף אודות משתמשים. בעקבות הסקירה, הרשות להגנת הפרטיות פתחה תיקי אכיפה נגד שלושה ארגונים שעלה כי לכאורה אינם עומדים בדרישות החוק.

הנתונים מראים שישראל נמצאת בהקשר של הגנת הפרטיות באתרי מסחר אונליין במקום רע הרבה יתר מאשר בשאר העולם. כך, שני שלישים מהאתרים הישראליים שנסקרו לא סיפקו ללקוחות מידע האם הנתונים אודותיהם משותפים עם גורמים נוספים ואם כן – עם אילו גורמים, לעומת 51% בעולם. רוב מוחלט – 95.2% – של האתרים הישראליים לא הסבירו איך למחוק את המידע האישי מהאתר או האפליקציה, בהשוואה ל-51% בעולם. כמו כן, 28.5% מהאתרים בישראל, בהשוואה לממוצע עולמי של 23%, לא סיפקו את המידע בצורה מספקת, ו-71.4% לעומת 67% לא סיפקו מידע מספק באשר לאופן בו המידע נשמר ומאוחסן.

"על חברות ועסקים להפנים שהמידע אינו בבעלותם"

ברשות להגנת הפרטיות אומרים כי "מדיניות הפרטיות באתרים נועדה להבהיר למשתמשים מה נעשה במידע האישי שנאסף עליהם, באיזה אופן יישמר ולאיזו מטרה. ככל שמדיניות השימוש תהיה בהירה, שקופה, מדויקת ומפורטת למשתמשים, כך תהיה להם שליטה רבה יותר על המידע האישי שלהם ויכולת בחירה אמיתית באם למסור פרטים אלה".

עו"ד אלון בכר, ראש הרשות להגנת הפרטיות, אמר כי "על חברות ועסקים להפנים שהמידע המוחזק אצלם אינו בבעלותם וכי יש להם חובות ואחריות כלפי ציבור הלקוחות שלהם. עליהם לשמור את המידע חסוי ומקושר לעסקה הספציפית בלבד. כן מוטלת עליהם החובה להציג ללקוחותיהם, בשקיפות ובבהירות, מה הם עושים עם אותו מידע, למי יועבר ולקבל את הסכמתם החופשית והמודעת לכל אלה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. קניות

    הדבר היחידי שאמורים לעשות עם פרטי הלקוח זה רק להעביר לספק / המוכר את פרטי הלקוח על מנת לספק את המוצר ללקוח ולא מעבר לזה.

אירועים קרובים