2017 – שנה פיננסית טובה להיי-טק

מדדי מניות הטכנולוגיה בעולם המערבי עלו השנה בשיעור ניכר, בדרך כלל גדול יותר מהגידול הכללי ● גם בישראל נרשמו עליות - אבל קטנות הרבה יותר ● סיכום השנה בבורסות - מנקודת המבט של ההיי-טק

לקראת היציאה מהמשבר: אופטימיות, אבל זהירה. אילוסטרציה: BigStock

2017, שהולכת ונגמרת, הייתה שנה טובה להיי-טק מבחינת המדדים הפיננסיים – הן בתל אביב והן בבורסות הבולטות בעולם. בנוסף, הצמיחה של חברות ההיי-טק בעולם המפותח הייתה גבוהה ביותר מפי שניים מהצמיחה הכללית.

מדד ת"א טק-עלית רשם השנה עלייה של 4.3%. גם המניות בבורסות העולם עלו, ובשיעורים לא מבוטלים: בניו-יורק זינק מדד חברות ההיי-טק ב-30% ובלונדון – ב-22%.

העולם חווה השנה צמיחה כללית גלובלית של 3.4%, אולם ההיי-טק העולמי צמח בשיעור ניכר יותר – 4%. הנתון מאיר את פעילות הענף באור ורוד עוד יותר אם לוקחים בחשבון שהצמיחה בעולם המפותח עמדה על 2.3%, ושהמקור של מרבית הפעילות הכלכלית שקשורה להיי-טק הוא עדיין במדינות המערביות. כך, למשל, למרות החדירה הגדולה של הסלולר לשוק הגדול בעולם – סין, מרבית הביקוש לסמארטפונים ולניידים בכלל הוא עדיין בעולם המערבי. כך הדבר גם לגבי מוצרי צריכה אלקטרוניים נוספים.

העליות – בגלל שיעורי ריבית נמוכים

הצמיחה הגדולה יותר של ההיי-טק יחסית לכלל הפעילות הכלכלית העולמית באה לידי ביטוי גם בשווקי המניות: מרבית המדדים בבורסות העולם אמנם עלו ב-2017, אך מניות חברות ההיי-טק עלו בשיעור ניכר יותר. כך, בעוד שמדד ה-S&P 500, שכולל את 500 החברות הגדולות שנסחרות בניו-יורק, עלה בשנה המסתיימת ב-20%, מדד ה-Nasdaq Composite, שכולל בעיקר חברות טכנולוגיה, עלה ב-30%. בלונדון, הפוטסי 100 רשם עלייה שנתית של 7.42% ואילו מדד ה-AIM, שגם הוא מורכב בעיקר מחברות היי-טק, גדל ב-22%.

בארץ, לעומת זאת, המגמה הפוכה: בניגוד למה שקרה במרכזים הפיננסיים הגדולים של ניו-יורק ולונדון, בבורסה הישראלית, מדד ת"א 125 עלה ב-4.52% והת"א טק עלית גדל בשיעור קטן יותר – 4.3%. אחת הסיבות לכך היא המצב הכלכלי של ישראל ב-10 השנים האחרונות. בניגוד למדינות המערב, שנפגעו קשה ממשבר הסאב פריים, ישראל הצליחה להתגבר עליו בלי בעיות מיוחדות. כתוצאה מכך, שווקי המניות של ארצות הברית ומדינות מערב אירופה ירדו מאוד, ואילו הבורסה בישראל רשמה ירידות קטנות בהרבה. מומחים מעריכים כי הבורסות בעולם המערבי טרם חזרו למצבן לפני המשבר ולכן, הביקושים בהן באים להשלים את החסר. לעומת זאת, רשמת השערים בבורסה של תל אביב היא פחות או יותר יציבה וריאלית.

סיבה נוספת לעלייה היא שערי הריבית הנמוכים בארץ ובעולם – דבר שהבורסות, הן בתל אביב והן מעבר לים, מושפעות ממנו לטובה. במציאות זו, ובהתחשב בכך שהתשואות בשוק אגרות החוב ועל פקדונות בנקים נמוכות מאוד, עד כדי אפסיות, ושהתשואה בגוש היורו שלילית, מניות והשקעות הון-סיכון הופכות ליעדי ההשקעה הפיננסית האטרקטיביים ביותר.

הדבר בא לידי ביטוי בהשקעות בחברות ההיי-טק והסטארט-אפים בישראל, בעיקר של משקיעים זרים. עדיין אין נתונים לגבי הרבעון האחרון של השנה, אך בתשעת החודשים הראשונים של 2017 גייסו חברות ההיי-טק הישראליות 3.79 מיליארד דולר – עלייה מ-3.72 מיליארד בתקופה המקבילה ב-2016. הסכום הכולל של הגיוסים ברבעון השלישי השנה היה הגבוה ביותר מאז הרבעון השני של השנה שעברה ועמד על 1.71 מיליארד דולר. הסכום השנתי ב-2016 – שעמד על 4.83 מיליארד דולר – שבר את שיא כל הזמנים ולפי המגמה הנוכחית, יש סיכוי טוב שהוא יישבר גם בשנה המסתיימת בימים אלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים