גרמניה: רשתות חברתיות ייקנסו במיליונים אם יאפשרו דיבור שנאה

חקיקה חדשה מאפשרת למדינה לקנוס כעת אתרי מדיה חברתית ב-60 מיליון דולר אם יאפשרו דיבור שנאה על הפלטפורמות שלהן ● אלא שלנוכח החוק, התנהלות של טוויטר עוררה סערה פוליטית בשאלה האם חברות המדיה הללו הן שאמורות לקבוע איזה תוכן יימחק אם לאו

השתקת דיבור שנאה או סתימת פיות? אילוסטרציה: BigStock

בגרמניה מנסים ללמוד את לקחי העבר ולמגר תופעות שדומות להן היוו את תחילתה של תקופה היסטורית שהמדינה האירופית תשמח לשכוח כיום. אבל מסתבר שריסון זכות הביטוי אינו פשוט כששואפים גם לדמוקרטיה.

מתחילת ינואר נכנס לתוקפו במדינה חוק אומה העוסק בדיבור שנאה (hate speech). לפי חוק זה, החל מראשית השנה החדשה, תאכוף המדינה תקנות קפדניות שעלולות לגרום לקנסות של עד 60 מיליון דולר, במקרים שבהם לא יוסרו הודעות או דברי שנאה ושטנה שסומנו ברשתות החבריות בתוך 24 שעות ממועד הסימון.

החקיקה החדשה יכולה להשפיע על מספר שחקניות מרכזיות במדיה החברתית, ביניהן פייסבוק (Facebook), טוויטר (Twitter) ויוטיוב (YouTube). למעשה, כל רשת חברתית או חברת מדיה המתגאה ביותר משני מיליון חברים תהיה כפופה לתקנות החדשות, כלומר שגם גופים כמו Reddit, Tumblr ,Vimeo, או Flickr צפויים להיות מושפעים מהדברים.

על אף שהחוק, המכונה NetzDG, הועבר למעשה בקיץ שעבר, ונכנס לתוקף באוקטובר 2017, גרמניה נתנה לחברות ארכה עד לסוף השנה בכדי לצייד את עצמן כראוי על מנת להתייחס לדיווחים אודות מקרי דיבור שנאה, קטגוריה שמתאפיינת בשלל מופעים כמו חדשות מזויפות, הודעות גזעניות ומסרים בוטים אחרים המתפרסמים על פלטפורמות ציבוריות.

טוויטר – מחקה חשבון של מגזין סאטירי

עד עכשיו הייתה טוויטר הגוף הראשון שהתמודד עם דיבור שנאה לאחר כינון החוק – והתנהלותה עוררה תגובות נסערות. הרשת החברתית המצייצת מחקה פרסומים אנטי-מוסלמים וכאלו שהופנו כנגד מהגרים ופליטים שהגיעו למדינה, ואשר הועלו אליה על ידי גורמי ימין קיצוני ממפלגת AFD (ר"ת Alternative for Germany).

מצד שני, טוויטר גם חסמה את חשבונו של המגזין הסאטירי טיטניק (Titanic), לאחר שהדהד את פרסומיו האנטי-מוסלמיים של ה-AFD, ולא בהכרח כדי לאשרם.

לאחר חסימתו של חשבון טיטניק, אמר דובר טוויטר שהחברה לא תגיב על חשבונות בודדים, מטעמי פרטיות ואבטחה.

חברות אמריקניות שמחליטות על חופש הביטוי הגרמני?

הדברים עוררו שאלות בנוגע לתקנות החדשות, וכעת לנוכח כניסתו של החוק לתוקף, נשמעים קולות מנוגדים בזירה הפוליטית הגרמנית, כשאנשי מפלגת הליברלים החופשיים הדמוקרטים, ה-FDP, מבקשים לחזק את שליטתה של המדינה באכיפה, ומנגד מתייצבת האופוזיציה ומבקשת לבטל את החוק.

ביום א' האחרון קראו מפלגות האופוזיציה בגרמניה לבטל את החוק החדש, שמטרתו להיפטר מתרבות חברתית של דיבור שנאה, וטענו, מטעמים שונים ומגוונים, כי אין זה נכון שהחברות הפרטיות יקבלו החלטות בנוגע לחוקיות הפוסטים.

ניקולה ביר, המזכירה הכללית של ה-FDP, אמרה לעיתון וולט אם זונטג (Welt am Sonntag) כי הרשויות צריכות להיות מצוידות בכלים בכדי לאכוף את החוק באינטרנט, במקום שההחלטות על מחיקת תכנים כאלו או אחרים יישארו בידי המפעילות של הפלטפורמה.

"הימים האחרונים הוכיחו בבירור כי הספקים הפרטיים לא תמיד מסוגלים לקבל את ההחלטה הנכונה האם מה שנחשד כאמירות פליליות באינטרנט הוא בלתי חוקי, סאטירי או ביטוי חסר טעם של דעה שבכל זאת צריך להיות נסבל בדמוקרטיה", אמרה. לטענת ביר, החוק הקיים צריך להיות מוחלף באחר ו-"ראוי" יותר.

סימון פיטר, מנהיגת סיעת הירוקים, אמרה לאותו העיתון, כי לא מקובל שחברות אמריקניות כמו טוויטר יוכלו להשפיע על חופש הדעות ועל העיתונות בגרמניה, וזאת בהתייחסה להשעיית החשבון של טיטניק. היא אמרה שרשתות כמו טוויטר צריכות לקחת מעט אחריות על הפלטפורמות שלהן, אבל "בלי שניתן להן את תפקיד השופט".

שהרה וואגנקנץ', המנהלת הפרלמנטרית של מפלגת השמאל הרדיקלית די לינקה (Die Linke), אמרה לקבוצת העיתונים Funke שמפלגתה תומכת ביוזמות לנטוש את החוק. "החוק הוא סטירת לחי לכל העקרונות הדמוקרטיים, משום שבמדינה חוקתית בתי משפט ולא חברות מקבלים החלטות לגבי מה לא חוקי ומה לא", אמרה.

ה-AFD מצידה כבר הודיעה כי תשקול להגיש תלונה כנגד החוק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים