חייל התריע על חולשת מערכת מחשב צה"לית – ופרץ אותה

לפי ערוץ 10, חרף העבירה החמורה, הוא יצא עם עונש קל ביותר ● בכיר לשעבר באגף התקשוב: "הצבא לא הפעיל שיקול דעת, בלשון המעטה - מגיע מישהו ומתריע - לא כדאי להקשיב לו? אולי יש שמץ של אמת בדבריו?"

צילום אילוסטרציה: דובר צה"ל

חייל, "גאון מחשבים", התריע בפני מפקדיו כי מערכת מחשב צה"לית חשופה לפריצות. המפקדים התעלמו מהאזהרה, והחייל, בתגובה, פרץ למערכת. חרף העבירה החמורה, הוא יצא עם עונש קל ביותר; כך פורסם אמש (ד') בלעדית בערוץ 10.

על פי הדיווח, סמל ד', חייל משוחרר מצה"ל כבן 20, המתואר כגאון מחשבים, פרץ במהלך שירותו הצבאי לאחת ממערכות המחשבים של הצבא, כדי להוכיח עד כמה היא חשופה. למרות שמדובר בעבירה חמורה, במסגרת עסקת טיעון הסביר החייל כי עשה זאת מטעמים אידיאולוגיים, ויצא עם עונש קל בלבד.

"כבר מגיל צעיר היה ד' שקוע בעולם המחשבים", פורסם בערוץ 10. "לאחר גיוסו הוא הוצב ביחידה טכנולוגית של אוגדה מובחרת, ובזמן שירותו גילה כי מערכת המחשבים הצה"לית, צה"לנט, חשופה לפריצות מבחוץ. ד' רצה להזהיר את מפקדיו והחל להציף אותם בפניות כל הדרך למעלה בשורת הפיקוד. אולם מפקדיו התעלמו ממנו, התעצבנו, שללו ממנו את הכניסה למחשבי הצבא ושלחו אותו להיות עובד מטבח".

החייל ד' לא ויתר על רצונו לתקן את חולשות מערכת המחשוב הצבאית והחל לפרוץ אליה. הוא הוציא משם את פרטיהם האישיים של ראשי מערך הסייבר של צה"ל – אותם אנשים שתפקידם להגן על המערכת הצבאית, והחל לפנות אליהם. על פי המדווח, החייל הגיע לביתם של הבכירים, התקשר אליהם ואף התריע בפניהם, כי אם הוא הצליח להוציא מהמערכת את פרטיהם – או אז המערכת פרוצה.

"אולי יש שמץ של אמת בדבריו?"

המשטרה הצבאית פתחה בחקירת המקרה, עצרה את ד', חקרה אותו והעמידה אותו לדין צבאי. סנגוריו של ד', סרן ליאור עייש וסרן אליסף מלמד, הסבירו במשפטו כי הוא פעל ממניע אידיאולוגי ורצה להזהיר מפני הפריצות. בחודש פברואר 2018, בהיותו חייל משוחרר, הוא הורשע בבית דין צבאי על כך שבמהלך שירותו הצבאי, הוא הוציא בלא רשות את הכתובת של כמה קצינים, בהם קצין בכיר, ממערכת מחשב שבשימוש גורמי כוח אדם בצה"ל, שהייתה לו גישה אליה.

השופטים אישרו את עסקת הטיעון, שכללה עונש קל באופן מיוחד: ד' הורשע בעבירה של חריגה מסמכות, והוטל עליו קנס בסך של 1,500 שקלים, הורדה בדרגה ועונש מאסר על תנאי.

גורם בצבא אמר לאנשים ומחשבים כי "הרקע למעשים היה רצונו של החייל, שהגיע לביתו של הקצין הבכיר, לשכנע את הקצינים לקבל אותו לתפקיד בתחום הגנת מערכות המחשב".

מנגד, קצין בכיר לשעבר באגף התקשוב, אמר לאנשים ומחשבים כי "הצבא לא הפעיל שיקול דעת, בלשון המעטה. מגיע מישהו ומתריע – לא כדאי להקשיב לו? אולי יש שמץ של אמת בדבריו? לא הייתה דרושה חקירה של מצ"ח, אלא בדיקה האם הוא צודק. המסר למי שרוצה להיות מתריע בשער, הוא שלא כדאי לו לעשות זאת – כי הוא ישלם על כך מחיר אישי, שעלול להיות כבד".

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עוז

    בושה! חוקרים ושופטים את המתריע, במקום לחקור את השערוריה ולשפוט את הקצינים הבכירים, שהתעלמו פעמים חוזרות ונשנות מדיווחים על כשלים (פרצות) במערכת!

  2. זיו

    נשמע כמו הקצין הצעיר שהתריע לפני יום כיפור מסתבר שהצבא מטומטמם ולא לומד כלום...

  3. ירון

    ככה נראה חטא היוהרה... בדיוק כך.... חבורה של אנשים שאת כתפיהם מעטרים דרגות אבל חוכמה - אין. במקום להקשיב, להבין שהחוכמה לא מצוייה רק ב-2 גרם אלומיניום על הכתפיים, בחורו להתעלם ואפילו שפטו את הבחור. בזיון זועק לשמיים של אגף התקשוב ושל העומדים בראשו, עד לקצה הפירמידה.

אירועים קרובים