מס' 3 במיקרוסופט: "הבינה המלאכותית תחולל פלאים בהגנת הסייבר"

"הבינה המלאכותית תיכנס לעוד ועוד מקומות. יש לה יכולת לתקוף בעיות גדולות בהתבסס על ענן, אלגוריתמים חכמים, חומרה ייעודית חדשנית וטיפול בנתונים רבים ולעשות זאת מהר" אמר אולריך הומאן, ארכיטקט ראשי לענן ולבינה מלאכותית בחטיבת הענן של הענקית מרדמונד

אולריך הומאן, ארכיטקט ראשי לענן ולבינה מלאכותית בחטיבת הענן של מיקרוסופט העולמית. צילום: עצמי

"בינה מלאכותית תחולל שינויים דרמטיים בכל ארגון ובכל מגזר תעשייה. ספציפית, אחד המקומות שהיא תביא לתרומה משמעותית, הוא הגנת הסייבר. החיבור בין שתי המגמות הטכנולוגיות הללו יביא לשיפור היכולות במערכי הגנה ארגוניים", כך אמר אולריך הומאן, ארכיטקט ראשי לענן ולבינה מלאכותית בחטיבת הענן של מיקרוסופט (Microsoft) העולמית.

הומאן עובד בתעשייה שלושה עשורים, רובם, מאז 1991, במיקרוסופט, וכיום הוא מספר 3 בענקית מרדמונד. הוא ביקר בישראל השבוע ונפגש עם לקוחות החברה בישראל.

"אני מגיע לפה הרבה כי אני אוהב את אווירת הסטארט-אפים והחדשנות שיש פה באוויר. צוות המו"פ של מיקרוסופט בישראל עושה רבות בעולם אבטחת המידע. רוב מוצרי האבטחה שלנו נבנים פה". אמר הומאן בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים.

לדבריו, "דוגמה לשילוב התחומים קרתה באחרונה, כשצוות האבטחה בחברה זיהה מתקפות סייבר על מחשבים מבוססי חלונות (Windows 10). זה היה סוג חדש של מתקפה, החוקרים לא זיהו אותה והצליחו לחסום אותה”.

“החוקרים אספו נתוני מודיעין על התקיפה, ושלחו אותם לניתוח על Azure, הענן שלנו, שם התחילו להריץ על הנתונים מודלים של בינה מלאכותית. הסתבר שזו מתקפה שמטרתה שימוש ביכולות העיבוד של הקורבנות, לטובת כריית מטבעות קריפטוגרפיים”, אמר.

"זהו מקרה קלאסי לחיבור ולעבודה בצוותא של מגמות הבינה המלאכותית, האינטרנט של הדברים (IoT) והגנת הסייבר: מערכות ההגנה אוספות אותות, ואז מערכות הלימוד המעמיק מריצות אלגוריתמים חכמים המנתחים את ה-Big Data הנאסף – ובמהירות. ככה ניתן לחקור לעומק את מהות המתקפה", הוסיף.

בינה מלאכותית – דרך נפלאה לחיזוי

הומאן הוסיף כי "אמנם מצוקות המנמ"ר משתנות ממגזר תעשייתי אחד למשנהו אבל עדיין יש מכנה משותף למשימות ולאתגרים, של מתן מענה עסקי מצליח לדרישות הארגון. כך, איש IT בצה"ל נדרש לסייע לצבא לדאוג שאזרחי ישראל יחיו בבטחה ובשקט. פה הבינה המלאכותית מסייעת באיסוף נתונים על אנשים ומדינות לא ידידותיות. אז נאסף מידע, חלקו הגדול בלתי מובנה, של חוזי וידיאו ואז הנתונים מנותחים לטובת חיזוי אירועים".

"בינה מלאכותית היא דרך נפלאה לעשות זאת, וזה נעשה טוב יותר בענן. המנמ"רים נדרשים בעקביות לצמצום הוצאות המחשוב שלהם, ולייעול ארגוני. לימוד מכונה יכול לנתח את המקומות הבעיתיים בתקציב, לבחון איזה שרת או דטה סנטר לא מנוצלים היטב ומה גוזל משאבי מחשוב לריק", אמר.

"הבינה עשויה אף לנתח דו"ות כספיים ולהניב חיסכון. העולם הולך לשם, והבינה המלאכותית תיכנס לעוד ועוד מקומות: יש לה יכולת לתקוף בעיות גדולות בהתבסס על ענן, אלגוריתמים חכמים, חומרה ייעודית חדשנית וטיפול בנתונים רבים, ולעשות זאת מהר", הוסיף הומאן.

לתקן ביעילות שנאי פגום בערבות הקרח הנורבגיים

הומאן אמר עוד כי "חיבור המגמות הטכנולוגיות הללו כבר מוכח בשטח, אצל לקוחות, כך, eSmart Systems, מפעיל החשמל הגדול בנורבגיה, עברו לענן שלנו. נורבגיה היא ארץ הררית ברובה ומכוסה קרחונים בחלקה, מה שמקשה על התחזוקה. קשה לטכנאי חברת החשמל להגיע לכל מתקן ומתקן הפרוסים בשטח".

"הם החליפו מסוקים שצילמו את המתקנים ברחפנים. על הענן שלנו מתבצע ניתוח מבוסס לימוד מעמיק של נתוני החוזי המקבלים. כך ניתן לוודא מהו החלק שהתקלקל. הרי לא תרצה שטכנאי ייסע בערבות הקרח חמש שעות, בלא שיש לו את החלק המתאים להחלפה…. הפרויקט הביא לצמצום זמן הפסקות החשמל במדינה", הוסיף.

מכניסים בינה לקווי המוצרים

לדברי הומאן "אנו מזריקים היבטים של בינה מלאכותית לכל קווי הפעילות שלנו. כך, בתפעול הענן שלנו אנו מנצלים מודלים של בינה מלאכותית ולימוד מכונה, לטובת חיזוי נפילה של שרתים או מערכות. אם צפויה תקלה קטנה נעביר העומסים משרת לשרת ואם יש חשש לתקלה גדולה, נעביר באותו אזור את העומסים מדטה סנטר אחד לאחר".

"אנו מכניסים היבטי בינה גם ל-Office 365 לטובת ניהול מידע. פעם לעובדים היה חסר מידע. כעת עושר המידע ממגוון מקורות, מהמדיה החברתית, עמיתים לעבודה, מיילים. אנו מכניסים בינה מלאכותית לשם, כדי לצמצם את המידע המגיע. הבינה 'יודעת' לדאוג שמה שיגיע – יהיה רק מה שרלוונטי ומעניין אותך", אמר.

בעולם הבינה המלאכותית, הסביר, "התחרות פחותה מאשר בתחומי פעילות אחרים. לצד תחרות בין ספקיות ה-IT, אנו גם רואים שיתופי פעולה בין החוקרים ובין עצמם, ובינם לבין חוקרי האקדמיה. לצד מיקרוסופט, אני רואה בחזית הפעילות את גוגל (Google) ואת יבמ (IBM) ואיני רואה בהם מתחרות".

"אנו מתקדמים יפה בענן ומכוונים כל הזמן לענות על צורכי הלקוחות. אנו לא מביטים מה AWS וגוגל עושות. מסתבר כי ההשקעות שרבות שהשקענו בתחום מניבים פירות – ויעידו לקוחות כוולמארט (Walmart), סוסיאטה ז'נרל (Société Générale) ו-GE", הוסיף.

תחום הבינה המלאכותית, סיכם הומאן, "משתנה במהירות. מה שחשבנו עליו לפני שנה – עשוי להיות שונה כיום. אני מאמין כי זהו עולם בעל פוטנציאל לשפר תחומי חיים רבים, לרבות במגזר העסקי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים