הפלמ"ח: אתר אינטרנט מחודש שמנגיש היסטוריה שלמה

מסביב יהום האתר: שני מיליון מילים, עשרות אלפי תמונות וסרטים ומאות פריטי מידע ועדויות שנאספו על ידי חוקרים והיסטוריונים - כך מנציח אתר הפלמ"ח את מורשת הארגון ברשת

30/08/2018 15:13
אתר הפלמ"ח. צילום: יח"צ

החיבור בין הטכנולוגיה להיסטוריה הוא תמיד מסקרן, במיוחד כשמדובר בהיסטוריה של העם שלך. התפתחות הטכנולוגיה מאפשרת יותר ויותר להנגיש ולהנכיח את העבר, לחוות אותו באופן מוחשי ולהעמיק את הכרתו – באופנים שונים. אחד מהם הוא אתר האינטרנט. כך גם האתר של עמותת דור הפלמ"ח, שהושק באחרונה לאחר שעבר מתיחת פנים ושדרוג מסיבי.

חידוש האתר נמשך כשישה חודשים וכעת הוא רספונסיבי, נגיש ומותאם מבחינת ארכיטקטורת המידע שהוא מכיל לקהלי יעד שונים. הגרסה האנגלית של האתר תעלה לאוויר בשבועות הקרובים.

באתר ניתן למצוא מידע רב בכל הקשור לתולדות הפלמ"ח ומורשתו. הוא כולל למעלה מ-1,200 מושגים, המהווים את הסיפור המלא של היסטוריית הפלמ"ח, מידע על מפקדיו, יחידות וגדודים, חברים ולוחמים, וכן דפי זיכרון לשורת הנופלים במלחמת העצמאות, חברי הפלמ"ח. בנוסף הועלה ארכיון הפלמ"ח לאתר במלואו. הארכיון כולל אוסף תמונות, אלפי ספרים וסרטים, כ-1,000 עדויות כתובות ומוקלטות של אנשי הפלמ"ח שנאספו מארכיונים שונים, תמונות מוצגים, מפות הקרבות ועוד.

ד"ר אלדד חרובי הוא היסטוריון המנהל את ארכיון הפלמ"ח מאז 2003 ואת האתר מ-2004, ומטבע הדברים נמנה בין מובילי תהליך המעבר לאתר החדש. בראיון לאנשים ומחשבים סיפר ד"ר חרובי כי "תהליך בניית האתר החדש לא היה פשוט, מאחר שהאתר מכיל כשני מיליון מילים, עשרות אלפי תמונות ומאות פריטי מידע נוספים. כולם היו שמורים בטבלאות אינספור והיה הכרח לטפל בהם. לעדכן, לתקן, לשנות את הטבלאות ולהתאימן לשנת 2020. מאחר שהאתר הוא בחלקו דו-לשוני, הרי שהמשימה לא הייתה כה פשוטה". עוד הוא ציין שהאתר משלב בין הישן לחדש, עם פיצ'רים חדישים וצבעי רקע המשמרים את ההיסטוריה.

להציג באופן נגיש וברור מהו הפלמ"ח

"תפקיד האתר, בראייה של העמותה, הוא בעיקר להציג באופן נגיש וברור מהו הפלמ"ח, מהי מורשתו ומה היו תפקידיו המרכזיים בהקמת המדינה ובמלחמת העצמאות, יחד עם שימור זכרם של מאות הנופלות והנופלים אשר איבדו את חייהם במאבק להקמת המדינה", הסביר ד"ר חרובי.

"מעבר לכך, ראתה ורואה העמותה באתר במה חשובה להציג את פני הפלמ"ח דרך דפי קורות החיים של אלפי חברותיו וחבריו לאורך השנים. כאן החברים יכולים לכתוב בעצמם את קורות חייהם והם מוצגים לעיני כל באתר. היבט נוסף של האתר הוא להציג את הנעשה בבית הפלמ"ח על פעילויותיו השונות: מוזיאון, חדר הנופלים, אוצר תמונות הפלמ"ח, אולם על שם מלווי השיירות (לירושלים בזמן מלחמת העצמאות – ר"כ), מיצג יד לגח"ל (ר"ת גיוס חוץ לארץ), כנסים ואירועים נוספים", הוסיף.

ד"ר אלדד חרובי בארכיון הפלמ"ח. צילום: עצמי

ד"ר אלדד חרובי (משמאל) בארכיון הפלמ"ח. צילום: עצמי

צבעי רקע המשמרים את ההיסטוריה

האתר הוקם ב-2003 על ידי חברת תבונה ועלה לאוויר בקיץ 2004. ב-2011 בוצע שדרוג לחלק השיווקי שלו אך לא למאגרי המידע, כפי שנעשה כעת. לדברי ד"ר חרובי, "צוות מקצועי הכין את התכנים של המושגים והנושאים החשובים בתולדות הפלמ"ח ונעזר בחוקרים אקדמיים לצורך זה. במקביל, נערך מבצע רב ערך ומורכב של סריקת כל אלבומי התמונות, שהוכנו במשך השנים על ידי דיתה פרח מקיבוץ בית השיטה וחבריה לפלמ"ח".

הוא הסביר את הסיבה לשינוי: "כאשר מבינים למה משמש האתר ומהן מטרותיו, ניתן לדעת כי הוא הופעל בטכנולוגיה ישנה, עם מערכת הפעלה שהייתה נכונה לשנת 2000, ולכן – הגלישה והשימוש באתר נעשו בשנים האחרונות בלתי אפשריים, עם כניסת הדפדפנים החדשים, הטלפונים החכמים, הטבלאטים, הסמארטפונים ודומיהם. שדרוג האתר ובנייתו מחדש היו מחויבי המציאות בתקופה בה הטכנולוגיה והתנהלות הציבור משתנים מדי יום ביומו. זאת, במידה שאנחנו חפצי חיים ומעוניינים שהציבור הרחב ימשיך לגלוש באתר הפלמ"ח גם בעתיד".

שימור מורשת הפלמ"ח לדורות הבאים

עמותת דור הפלמ"ח הוקמה ופועלת להנחלת מורשת הארגון. העמותה הקימה את בית הפלמ"ח בתל אביב, שמשמש כמוזיאון הפלמ"ח ומנוהל על ידי יחידת המוזיאונים של משרד הביטחון. במוזיאון קיימים ארכיון ואוספים שונים המתעדים את פעילותו של הפלמ"ח משנת הקמתו ועד לפירוקו ושילובו בצה"ל.

"במסגרת העמותה פועלים אנשי דור ההמשך, צאצאי לוחמי הפלמ"ח שרואים עצמם כממשיכי דרכם של הוריהם וכשומרים על המורשת של הפלמ"ח לדורות הבאים. הפעילות הזו באה לידי ביטוי גם בהקמת האתר החדש, הנגשתו לציבור הרחב ושימור מורשת הפלמ"ח לדורות הבאים", סיכם ד"ר חרובי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים