שטח מסך נוסף לשעון החכם – על העור של המשתמש

ההמצאה - מדליקה, אבל קצת צרה (פיזית) מלהכיל את כל האפשרויות הדרושות שיאפשרו הפעלה נוחה ● חוקרים פיתחו הוספת טבעת שהופכת את עור האדם למעין מסך מגע, ומפנה את שטח מסך השעון החכם

השעון של היד החכמה. צילום: יוטיוב

האם שני פריטים לבישים יכולים לתקשר ביניהם ויחד לייצר סינרגיה? ה-HCII (ר"ת Human-Computer Interaction Institute) של אוניברסיטת קרנגי מלון – CMU (ר"ת Carnegie Mellon University) – יציג השבוע מחקר חדש ומרתק שבו יפגין המכון טכניקה שמטרתה הרחבת שטח התצוגה בשעונים החכמים על ידי הוספת פריט לביש נוסף בדמות טבעת.

הטבעת, שנחשבת כפריט לביש משולב, מציעה את מה שהחוקרים מכנים "גישת חישה חדשנית" (a novel sensing approach) שמאפשרת את מינוף המוליכות של העור האנושי על מנת לעקוב אחרי מגע אצבע דו-מימדי בזמן אמת, ולהפוך את אזור הגוף שמקיף את השעון החכם למשטח אינטראקטיבי.

הצורך העומד מאחורי הפיתוח הוא שבאמצעי לביש, כמו שעון חכם, עלולה מגבלת הגודל להפוך את השימוש לצפוף ולא נוח כל כך לצורך גישה לתכונותיו. במקרה של השעון, לדוגמה, גדלי המסכים מוכתבים על ידי הצורך להתאימם להיקף פרק כף היד האנושית הממוצע.

להשתיק שיחה נכנסת באמצעות מגע בעור

כעת, באמצעות הוספת טבעת החוברת לפעולת השעון החכם, ניתן יהיה לענוד שעון ובמקביל, למשל, להעביר אצבע לאורך גב היד ולאחר מכן להחליק את האצבע ימינה, בכדי לגלול רשימה ולבחור פריטים מסוימים, או לגלול מכתב דואר אלקטרוני על גב היד דרך אפליקציה מסוימת, ולמשל להשתיק שיחה נכנסת באמצעות מגע בעור של המשתמש.

הפיתוח מפנה מקום על מסך השעון לתצוגה גדולה יותר ונוחה בהרבה, שתאפשר למשל משחק בשעון – כמו בדוגמה בסרטון שבו משחק המשתמש באנגרי בירדס (Angry Birds) – כשהאצבעות נוגעות רק בעור ואינן מסתירות את המסך ומפריעות למשחק.

החוקרים אומרים שהטכניקה שלהם עובדת דרך בגדים, ומושפעת מתנאי תאורה שונים. במובנים של דיוק, תוצאות המחקר הדגימו את מה שתואר כ"אמינות ודיוק גבוהים עם שגיאת מרחק ממוצעת של 7.6 מ"מ".

מחוות ללא כל מגע

המחוות יכולות גם להיות מועברות ללא כל מגע באמצעות הטכניקה, עם אצבע המרחפת עד סנטימטרים מעל פני השטח של העור, הודות לשידור חלקי של אות חשמלי שנקלט בזרוע האנושית שמתנהגת כמו אנטנה, כך סיפר כריס הריסון מ-CMU, שהוא אחד המדענים המעורבים במחקר.

שני המרכיבים להפעלת האבטיפוס הלביש שפותח ב-CMU הם טבעת שמופעלת באמצעות סוללות שפולטת בכל זמן אות 80MHz, AC 1.2Vpp, לתוך האצבע שעליה היא מולבשת, וכן צמיד שעון חכם המאובזר בדפוס אלקטרודה מובנה.

"כאשר אצבע המשתמש נוגעת בעורו, האות החשמלי מתפשט לתוך רקמת הזרוע ומקרין כלפי חוץ", מסבירים החוקרים שהרחיבו והבהירו שבתהליך מעורבות עוד אלקטרודות שימוקמו באזורים שונים בסביבת השעון ושהתשדורות ביניהן הן שיאפשרו את הפיכת העור למעין מסך מגע ייחודי ונרחב.

חוקרי CMU יציגו את הפיתוח המסקרן שלהם ביום שלישי בשבוע הבא, בכנס ACM SIGCHI שיתקיים בסן חוזה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Dee

    כל הדברים הללו אכן מעוררים התפעלות, אך לא קראתי כאן ולוּ מִלּה אחת על התייחסות המחקר להשפעה אפשרית על בריאות האדם, הרוכש את הטכנולוגיות הללו. האם, לדוגמא, בדק מישהו איזו השפעה יכולה להיות לכך על פצועי מלחמה/פעולות-טירור, הנושאים רסיסים בגופם?! מעט יודעים זאת, אך לאנשים כאלה אסור להיבדק במכשיר M.R.I., שהוא מכשיר מגנטי, ועלול להזיז רסיסים ממקומם, וכך לקרוע עורק, להגיע ללב וכו׳. לנוכח השינויים במכשירי הבידוק בִּשדות-תעופה, במוסדות ממשלתיים ועוד, אף מאפשרים לאנשים כאלה להיבדק ידנית, בשל החשש לנזק העלול להיגרם להם. גם בעת פיזיותרפיה נמנעו משימוש בחימום חשמלי, כי זה גרם לכאבים, והיה חשש מחימום של הרסיס וּבמה שכרוך בכך. אשׂמח אם מישהו אכן יתייחס לכך.

אירועים קרובים