ד"ר עופר רימון, משרד החינוך: "אנו רוצים שבית הספר יהפוך לארגון מתוקשב"

"משרד החינוך הוא המשרד הממשלתי הראשון שיצא ומימש את גישת התקשוב בתצורת ענן", כך אמר ד"ר רימון, ראש מינהל התקשוב ומערכות המידע ומינהל המדע והטכנולוגיה במשרד

ד"ר עופר רימון, מנמ"ר וראש מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך. צילום: קובי קנטור

אנו מביטים על בית הספר משתי זוויות – הזווית הפדגוגית וזווית האוריינות הדיגיטלית. בדרך זו אנו רוצים להפוך את בית הספר לארגון מתוקשב", כך אמר ד"ר עופר רימון, ראש מינהל התקשוב ומערכות המידע ומינהל המדע והטכנולוגיה במשרד החינוך.

ד"ר רימון דיבר בכנס EduTech 2015. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך בסוף השבוע האחרון במלון דייוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בהשתתפות מאות מורים ועובדי הוראה מתחום החינוך המתוקשב. את הכנס הנחו אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה ויהודה קונפורטס, עורך ראשי של הקבוצה.

לדברי ד"ר רימון, "משרד החינוך מלא בחדשנות, הוא פותח את שעריו לעולם ה-IT. החוכמה היא לא להתבכיין למה כל כך קשה לקדם חדשנות וטכנולוגיה במגזר הציבורי-ממשלתי, אלא לעשות זאת".

הוא ציין כי במסגרת הנגשת החומרים באתר משרד החינוך, ניתן לקבל מידע בחתכים שונים, על מקצועות לימוד שונים ועל הרישום למגמות, לדוגמה "אלקטרוניקה" ו"ירושלים", וכי האתר זוכה ל-20,000 כניסות ייחודיות ביום. "יצאנו בקול קורא לבתי ספר אשר פותחים מגמות טכנולוגיות", אמר ד"ר רימון, "בתפיסת העולם שלנו אנו מחברים את החינוך לאינטרנט ולמאה ה-21. השאיפה שלנו היא לחבר בין כלל קהילות החינוך בארץ וליצור קהילה אחת גדולה ומרושתת".

"משרד החינוך", אמר ד"ר רימון, "הוא המשרד הממשלתי הראשון שיצא ומימש את גישת התקשוב בתצורת ענן. משרד החינוך הקים עבור מוסדות חינוך ענן חינוכי, המאפשר אספקה של תשתית תקשוב חזקה ובעלת שרידות גבוהה, לפי מודל של תשלום לפי צריכה בפועל". לדבריו, "הענן נמצא בבסיס המערכת התומכת בתוכנית להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21, והיא כוללת כמה שירותים: קישוריות, שירותי גלישה וסינון תכנים, דואר אלקטרוני מינהלי, תחנות עבודה וירטואליות (VDI), שרתים וירטואליים, VoIP, E-Learning, איסוף נתוני נוכחות מורים ועוד".

הוא ציין כי הענן משמש תשתית כשירות ענן ציבורי, בו מתארחים כל ספקי התוכן, "אנו מנגישים את כל המידע, הידע והאפליקציות, על מנת להכניס את הטכנולוגיה לכיתה. גישת מחשוב הענן גורסת כי משרד החינוך לא יכול לספק לשני מיליון תלמידים התקני קצה, זה אינו תפקידו".

"באמצעות מחשוב הענן", אמר ד"ר רימון, "אנו יכולים לשבור את החומות שבין העולם הפיסי והדיגיטלי. אנו מספקים תשתית שתפתח שער לעולם החדש. אנו משלבים תקשוב כבר הרבה שנים. אנו מכניסים ספרים דיגיטליים במקום פיסיים, אולם, עדיין, הספר הפיסי הוא מרכז הלמידה. אני מדמה את המצב לרכיבה על אופניים עם גלגלי עזר – עד שלא ניפטר מהם, לא נהיה בעולם הדיגיטלי באופן מלא. אנו מתעקשים על הכנסת ספרים דיגיטליים כי הם יכולים להתעדכן במהירות ולאורך זמן. זאת, בניגוד לספרים הפיסיים, המתעדכנים אחת לחמש שנים. ככה נוכל לייצר שכבות מידע על הספר. נפטור את ההורים והתלמידים לעמוד בתור שעות בחנויות הספרים, רק כדי לגלות כי הספר אזל. אנו מציעים ספרים דיגיטליים ללא עלות".

ד"ר רימון אמר כי פורטל תוכן חינוכי הוא מאגר של 8,500 יחידות הוראה. הוא סיים בהציגו את אפליקציית פורטל עובדי הוראה, ואמר כי "את המהפכה שעשו בבנקים ובקופות חולים – נעשה גם לעובדי ההוראה. אנו שואפים כי 80% מהשירותים המנהליים שמורה צריך לקבל ממשרד החינוך – הוא יקבל מרחוק".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עמיר

    וכל אלא מקדמים הקרנה של הילדים בבתי הספר והפיכתם לרגישים לקרינה? הפריסה של ציוד אלחוטי, שימוש בראטרים אלחוטיים, מחשבים אלחוטיים, טאבלטים אלחוטיים ומכשירי סלולר אלחוטיים בבתי הספר תביא לחשיפה של התלמידים לקרינה באופן כרוני, יום יומי ובכפייה. חשיפה זו תביא לפגיעה בבריאות הילדים ורבים מהם יפתחו תסמינים של כאבי ראש, עייפות כרונית, החמרה של בעיות קשב וריכוז, החמרה של מחלות אחרות ותסמינים נוספים של רגישות לקרינה.

  2. יעקב

    יפה ומרשים, רק שבניגוד לתימה המרכזית של שוויון הזדמנויות לילדינו, יש בתי ספר שזוכים ב כ ל הנגישות לענן המפואר הנ"ל, ואחרים מהם הדבר נמנע. לא, לא מדובר בפריפריה נידחת אלא במרכז הארץ. לדוגמה חולון. לדוגמה בת ים ויש עוד. היכן שחברת הייטק נוגעת, ישנה השאיפה החדה והברורה למצוינות ומובילות. היכן שהמדינה מגעת, עלינו להקפיד ולשמור על שוויון ההזדמנויות לילדינו; לא כולם יצליחו שווה, לא כולם יובילו סטארטאפ מצליח- רק שלכולם צריך להעניק את אותם הזדמנויות, ואת זה "משרד החינוך שלנו" עם "מנהל הטכנולוגיות" מחמיצים, כנראה בידיעה.

אירועים קרובים