כך יוצרת הטכנולוגיה את ההומו סאפיינס 2.0

"לא מדובר בשינוי טכנולוגי, או עסקי, או של אורח חיים, אלא שינוי ממעלה גבוהה יותר - אנו משנים את הזן האנושי והופכים אותו למה שאני מכנה הומו סאפיינס 2.0", כך אמר ינקי מרגלית, יזם חברתי ומשקיע היי-טק

ינקי מרגלית, יזם. צילום: ניב קנטור

"האנושות עומדת על סיפה של מהפכה, של שינוי דרמטי. אין מדובר בשינוי טכנולוגי, או עסקי, או של אורח חיים, אלא שינוי ממעלה גבוהה יותר. אנו משנים את הזן האנושי והופכים אותו למה שאני מכנה הומו סאפיינס 2.0", כך אמר ינקי מרגלית, יזם חברתי ומשקיע היי-טק.

מרגלית, מייסד – ולשעבר יו"ר ומנכ"ל אלדין (Aladdin), היה דובר המפתח בכנס העשירי של Geektime NEXT. בכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, השתתפו מאות יזמים, בעלי ועובדי חברות סטארט-אפ, והוא נערך היום (א') במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב.

מרגלית הציג בפני המשתתפים שמונה טכנולוגיות אשר משנות את המין האנושי. הראשונה, אמר, היא גילוי, סקרנות וחיקור. "אנו הולכים למאדים, אלה חדשות טובות וזה לא מדע בדיוני וזה לא חזון ארוך טווח. זה יקרה בדור שלנו ובקרוב".

צילום ועריכת וידיאו: דותן גור

הטכנולוגיה השניה, אמר מרגלית, "היא רובוטים ובינה מלאכותית. אין מה לפחד מהם. ההומו סאפיינס 1.0 ימוזג, יותך, לתוך אלה. המחשבים כיום נתפסים כפרדיגמה ישנה. הדור הבא שלהם יהיה חכם יותר מאיתנו. זו המשמעות של מכונה לומדת ושל לימוד מעמיק: לא עוד שורת פעולות מחשוב בסגנון 'אם-אז', אלא תוכנה שתנתח סרטן, כי אנחה אותה 'קראי מיליון מאמרים והבה נשוחח על כך'".

הטכנולוגיה השלישית, ציין מרגלית, היא החיבוריות והקישוריות. "אנו מחברים הכל לאינטרנט, הכל יהיה קשור. תהיה התפוצצות של קישורים. הכי חשוב בחיבוריות הוא האופן בו נתקשר. את הדיבור שאנו מכירים היום, הכולל יצירה מכנית של קולות ותרגומם של הרעיונות במוח באופן אלקטרוני, תחליף תקשורת Wi-Fi, בין שני מוחות".

מציאות רבודה ומכוניות אוטונומיות

המגמה הטכנולוגית הרביעית, אמר, "היא הקיום הווירטואלי. כל אחד חי במציאות וירטואלית. משקפי מציאות מדומה הם היסטוריה: בעתיד נחיה במציאות רבודה. נעשה זאת בלא משקפיים, נשלח תמונות לעיניים, נחווה ונחיה במציאות מורכבת".

המימד החמישי בו יהיה שינוי מהותי, לפי מרגלית, הוא התחבורה. "זו טכנולוגיה חשובה שתבצע תמורה משמעותית במין האנושי", אמר. "בקרוב נתיר לרובוטים לשאת אותנו במכוניות אוטונומיות. חיינו יהיו תלויים בהן. כבר כיום יש משאיות אוטונומיות ברחבי אירופה. מקצוע הנהגות יתייתר, לא תהיה לנהגים עבודה. זה לא מדע בדיוני".

חיסול המחסור ושינוי הסקס

תופעה נוספת שתגיע היא השפע, הסביר. "האנושות התאפיינה במחסור של אנרגיה, אוכל ומים", ציין מרגלית, "וכעת זה משתנה. לא נזדקק לאנשים כדי לבנות את בתינו או לייצר מזון. אנו הולכים למחוזות השפע, בין השאר בזכות הנדסת המזון. בישראל נעשתה שגיאה: חבל שלא הפכנו את הנגב למקור אנרגיה סולארי, תוך ניצול משאבי הטבע – רוח, מים ושמש".

המגמה השביעית לדברי מרגלית היא "סקס. כל מה שאנו יודעים לגבי סקס, משתנה. נגדיר מחדש את גישתנו לסקס". מרגלית ציטט את ההיפותזה של הפרופסור היפני מסהירו מורי משנת 1970, בעלת השם עמק המוזרוּת, Uncanny valley, לפיה העתקים מלאכותיים (רובוטים), אשר דומים באופן כמעט מושלם, אולם לא לחלוטין, לבני אדם – גורמים לאנשים הצופים בהם תחושה מטרידה ולא נוחה. "אנו כעת בתהליך של חצייה של העמק הזה", אמר, "הרובוט ישנה כל סיפוק שלנו".

"האינטרנט היתה מהפכה גדולה", אמר מרגלית בהתייחסו למגמה השמינית, לה קרא "החיים". "בתוך שנים ספורות תבוא מהפכה גדולה יותר. נוכל לערוך מפה של גנום, לשנות DNA, זו מהפכת IT גדולה יותר מזו שהכרנו. האנושות תהיה שונה אחריה. יצוצו שאלות כגון האם זיקנה היא מחלה. אם כן, האם ניתן לרפאה? האם בכלל אנו צריכים לתקנה?".

מרגלית סיים באומרו כי "מה שאנו עושים כעת הוא לתכנת מוסריות: אנו בונים את סולם הערכים של המכונה האחרונה, של ההומו סאפיינס 2.0. אמנם נהיה טובים יותר, אבל תהיה לנו אחריות חשובה: לא רק להמציא טכנולוגיה חדשה – אלא לחשוב על ההשלכות האנושיות הנובעות ממנה".

"ב-250 השנים האחרונות, למרות הקידמה הטכנולוגית, הפערים גדלו. הסתבר כי הטכנולוגיה אינה מגשרת על פערים. אני מקווה שכלל הסטארט-אפים שבכנס יעסוק במגמות הטכנולוגיות שהעליתי בפניכם. יש חשיבות לאחריות החברתית הנובעת מכך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים