בחירות 2019: היכונו למתקפה הדיגיטלית הגדולה

אם עד עכשיו אתם מרגישים שקיבלתם יותר מדי סמסים, הודעות ברשתות החברתיות ושלל אמצעי תעמולה שמנהלי הקמפיינים מעלים על דעתם, חכו ותראו מה יהיה בימים הקרובים, המאני טיים של מערכת הבחירות ● הצרה היא שאי אפשר להיכנס למגננה, כי זה חוקי

רוני רימון, שותף מנהל במשרד רימון-כהן ליחסי ציבור, אסטרטגיה וניהול משברים. צילום: ישראל הדרי

נכנסנו לישורת האחרונה של מערכת הבחירות, למאני טיים. לא יהיה מועד ג' (כנראה) ובימים הקרובים, כולל יום הבוחר, ייפול עלינו גשם של מתקפות דיגיטליות מכל הסוגים והמינים: סמסים, IVR (הודעות קוליות לטלפונים), ווטסאפים, מיילים וכמובן, כל הרשתות החברתיות – פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, ובטח שכחתי עוד פלטפורמה כזו או אחרת.

תשאלו, ובצדק – האם כל זה חוקי? האם המפלגות רשאיות להתעלק עלינו במשך שבוע שלם במיליוני הודעות שיטרטרו בכל אמצעי המדיה שברשותנו – המחשב, הסמארטפון והטלפון הנייח (כן, יש עוד משהו כזה. תשאלו את בזק, שמרוויחה מאמצעי זה מיליונים רבים)? ובכן, נכון שלפני כמה שנים חוקקה הכנסת את חוק הספאם, שאוסר על שיגור הודעות ללא רשות הנמען ואף מטיל קנסות על מפרי הוראותיו. אבל, הפלא ופלא, הח"כים סידרו לעצמם הנחת סלב – החוק לא חל על מערכות בחירות ומאפשר במפורש למועמדים לשגר את כל הטוב הדיגיטלי לבתינו, לסמארטפונינו ולמחשבינו. בלי הגבלה.

כמי שניהל מספר קמפיינים, בואו נעבור יחד על האמצעים השונים ונעמוד על יעילותם: האמצעי הנפוץ ביותר הוא ה-SMS. כל מה שנדרש לעשות הוא לנסח הודעה קצרה, רצוי קצרה מאוד, עם מסר מאוד ממוקד וברור, ולשגר אותה לקהל מפולח. חברות המתמחות בכך יכולות להציע פילוח לפי ערים, לפי אזורים בתוך הערים, ויש אף שיכולות לפלח לפי גילאים. הודעת SMS יכולה לשמש לתעמולה גרידא, אבל גם כאמצעי לבירור שאלות, למשל על מהלכים מסוימים שהן עשו, דברים שהן רוצות לבדוק לפני שייעשו או: האם אתה תומך במועמד מסוים, או במפלגה מסוימת?

דוגמה ל-SMS מהסוג שהמפלגות אוהבות לשלוח, אבל אנחנו פחות אוהבים לקבל. צילום מסך

דוגמה ל-SMS מהסוג שהמפלגות אוהבות לשלוח, אבל אנחנו פחות אוהבים לקבל. צילום מסך

למה זה חשוב? כי ביום הבחירות יועבר שמך כמי שתומך.כת במועמד/מפלגה מסוים/מת למטה הארגון של אותה המפלגה. או אז, אנשיה יצליבו את הנתונים עם המידע שמועבר למטה בזמן אמת מנציגי המפלגה בקלפיות, כדי לוודא האם את.ה, שידוע.ה כמי שמצביע.ה למפלגה זו, כבר הלכת להצביע. אם לא – המפלגה, בין אם באמצעות המטה או חברת טלמרקטינג, כבר תצלצל אליך או תשגר לך מסרון כדי להמריץ אותך לממש את הצבעתך. ככל שהמנגנון הזה יעיל יותר – כך גובר הסיכוי להעלאת אחוז ההצבעה בקרב התומכים.

ההודעות המוקלטות עוד אתנו, ובגדול

כשהזכרתי את ה-IVR בראשית המאמר, ייתכן שחלקכם חשבתם: "זה כלי לא יעיל. אני סוגר.ת את הטלפון מיד כשאני שומע.ת את תחילת ההודעה". ובכן, יש תופעה מעניינת: הסטטיסטיקה מלמדת שאחוזים לא מעטים מאזינים להודעות הללו. החברות העוסקות בתחום זה מסוגלות לתת לי, כמנהל קמפיין, נתונים מדויקים של כמה אחוזים האזינו וכמה זמן. מסתבר שאחוזים גבוהים למדי מאזינים להודעות עד סופן ואחוזים נוספים מאזינים לחלקים נרחבים שלהן.

כמי שהיה היועץ האסטרטגי של הקמפיין של עליזה בלוך, שזכתה בראשות עיריית בית שמש כנגד כל הסיכויים כשניצחה את ראש העיר המכהן, משה אבוטבול החרדי, בעיר שרובה חרדי, אני יכול לשתף אתכם ולספר שעשינו שימוש נרחב בהודעות מוקלטות. אגב, רובן דווקא לציבור החרדי. מסתבר שציבור זה מאזין להקלטות באחוזים גבוהים יותר ומוכן לשמוע הודעות ארוכות יותר. מעניין לגלות שגם הציבור הרוסי מוכן לקבל הודעות ארוכות, של יותר מדקה, וגם אחוזים גבוהים ממנו מאזינים להן עד תומן. בעיניי זה כלי שמזלזלים בו שלא בצדק.

וכמובן, יש את הרשתות החברתיות. רק השבוע ראינו מה עשה פייסבוק לייב של ראש הממשלה באשדוד, כאשר החמאס ירה רקטות לעבר העיר מתוך ידיעה שבנימין נתניהו נמצא שם. אני מעריך שביום הבחירות ובימים שלפניו נקבל כולנו ים של מודעות, מסרים מצ'טבוטים, מיילים עם פרסומות פוליטיות, הצפות של סטורי'ז מפוליטיקאים ועוד כל אמצעי שעולה על דעתם של מנהלי הקמפיינים שיכול לשמש את המועמדים שעבורם הם עובדים לתעמולה. כל זה בלי לספור את "העולם הישן" – העיתונות הכתובה, הרדיו והטלוויזיה. נתניהו, סרבן ראיונות ידוע, כבר התראיין הבוקר (ה') לרשת ב', וסביר להניח שבליץ הראיונות עוד יימשך. אלא שבניגוד לרשתות החברתיות, באמצעים המסורתיים אנחנו יכולים לבחור שלא להאזין, לא לצפות ולא לקרוא.

כך או כך, מאוד חשוב ללכת להצביע. זו בעיניי זכות וחובה אזרחית. מעולם לא החמצתי בחירות. ואני רוצה להזכיר לבני דור ה-Y ולצעירים יותר שההצבעה נעשית בקלפי, עם פתק נייר שמוכנס למעטפת נייר. לא, לא מצביעים בסמארטפון מהבית, חייבים לקום מהמיטה או מהספה, כי בחירות הן לא תכנית ריאליטי – הן המציאות עצמה.

הכותב הוא יועץ אסטרטגי, שותף במשרד רימון-כהן, שמתמחה ביחסי ציבור לחברות היי-טק וחברות כלכליות, באסטרטגיה ובניהול משברים.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים