פודקאסט אנשים ומחשבים: איך מסבירים AI לילדים?

ספר שעליו עובדת בימים אלה החוקרת נועה יחזקאל לובין מבקש להסביר לילדים מושגים כמו למידת מכונה, רגרסיה לינארית ועיבוד שפה טבעית ● בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים היא מסבירה מדוע זה חשוב ואיך עושים זאת

נועה יחזקאל לובין, מחברת הספר "בינה מלאכותית".

נועה יחזקאל לובין היא מדענית נתונים, חוקרת יישומים בעולמות הבינה המלאכותית, יזמית חברתית ומרצה בפורומים שונים. בין כל עיסוקיה, היא החליטה לחבר ספר שמסביר לילדים מה זו בינה מלאכותית. הספר נקרא בפשטות בינה מלאכותית.

בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים לובין מספרת כיצד מסבירים לילדים מושגים כמו למידת מכונה, רגרסיה לינארית ועיבוד שפה טבעית. "הצעירים חשופים לבינה מלאכותית לא פחות מאיתנו, וחשוב מאוד שהם יבינו מה עומד מאחורי זה. הם דור העתיד", היא אומרת.

לובין היא בעלת תואר ראשון בהנדסת חשמל ותואר שני במדעי המחשב עם התמחות בבינה מלאכותית. בצה"ל היא שירתה בחיל המודיעין, שם היא הכירה את בעלה, יותם. כיום מובילה לובין את תחום הדאטה בחברה שנותנת מענה פיננסי לתושבים באפריקה שאין להם אפשרות לנהל חשבון בנק. בעברה היא הועסקה בסטארט-אפ רפואי, שיודע לזהות החמרה במצבים של חולים סופניים ומונע את הסבל שלהם.

מה הביא אותך לכתוב ספר ילדים בנושא שגם מבוגרים רבים לא ממש מבינים בו?
לובין: "אני אימא לשני ילדים שאוהבים ספרים. גיליתי שאין שום ספר שיסביר מה אימא שלהם עושה בעבודה – כלומר, על בינה מלאכותית. חוץ מזה, מאז ומתמיד הייתה לי משיכה להוראה ולהנגשת נושא המדעים לאוכלוסיות שונות.

בשנים האחרונות, הבינה המלאכותית נמצאת בכל מקום: בבית הספר, ברכב, בטלפון ואפילו במשחקים של הילדים. מושגים כמו למידה עמוקה, מודלי שפה ובינה מלאכותית יוצרת הפכו לחלק מהשפה של רבים מאיתנו. אין ספק שהבינה המלאכותית תהיה חלק מהחיים של הילדים שלנו בבית הספר, בעבודה ובכל מקום, וחשוב שהם ייחשפו לידע הזה כבר מגיל צעיר – כמובן, בשפה שמותאמת לגילם".

תני כמה דוגמאות איך ממחישים לילדים בינה מלאכותית.
"הספר מכיל הרבה אינפוגרפיקה שמדברת על הילדים. למשל, כשאני מסבירה לילדים מה זו בינה מלאכותית יוצרת, אני נותנת להם אתגר תוך כדי הקריאה, ומראה להם מודל של כמה מילים שמייצרות משפט, כך שהם מתבקשים להשלים את המילה הבאה במשפט, לפי הסיכוי שהיא תימצא שם.

לדוגמה, בספר אני מבקשת מהילד להשלים את המשפט 'ביום הולדתו, ינאי קיבל…'. אחר כך אני מבקשת ממנו להחליף את השם ינאי במשהו אחר, ואז לראות האם הוא יקבל את אותה התשובה. כך הוא לומד מה זו בינה מלאכותית".

אני רואה ברשימת הפרקים נושאים כגון עיבוד שפה טבעית, שרק חלק קטן מהמבוגרים מבין אותם.
"הבת שלי בת ה-5 מתחילה ללמוד לכתוב ולקרוא. כשהיא רוצה לדעת משהו היא מקליטה את השאלה באחת התוכנות הקיימות, ואז היא מקבלת טקסט. היא לומדת את המושג של הפיכת קול לטקסט – דבר שכולם משתמשים בו, ובמיוחד הילדים, שחשופים אליו כבר מגיל צעיר. כל הדברים האלה קיימים כיום כמעט בכל מערכת, והילדים מתחברים לזה".

עד לאיזו רמה את מגיעה בספר?
"הספר בנוי כמו סילבוס שאני מעבירה לסטודנטים. הוא כולל מערכי מושגים שמדברים האחד עם השני – החל מהבסיס, מה זו בינה מלאכותית, דרך מושגים כמו עצי החלטה וראייה ממוחשבת, וכלה במבחן טיורינג ועוד. בסוף זה מתחבר למארג אחד גדול ושלם".

האם את מקיימת קבוצות מיקוד כדי לבדוק היתכנות?
"בוודאי. קודם כל, הילדים שלי הם קבוצת המיקוד הכי ביקורתית. אבל עשיתי גם קבוצות אחרות, של ילדים וגם של מבוגרים. לא רק זה – הזמן שעבר מרגע ההחלטה להוציא (את הספר – י"ק) ועד שהיו תוצרים היה קצר יחסית. ואז החלטתי ללכת למימון המונים, כדי לבדוק אם יש עניין בכלל. זו פלטפורמה נוחה, שבה העקרון הוא הכול או לא כלום. להפתעתי, בתוך זמן קצר הגענו ליעד, וכעת, בזמן הקלטת הראיון, אנחנו עומדים על 250%. זה כמובן נתן לי חיזוק לגבי הרלוונטיות של הספר".

באיזה פורמט הוא יצא ומתי?
"הספר יצא בכריכה קשה, פורמט של ספרי ילדים, מאויר. הוא בשלבי עריכה מתקדמים וממש בקרוב הוא כבר יצא לאור".

בין כל עיסוקייך את פעילה גם בנושא של שילוב נשים בהיי-טק ובכלל. מהי הסיבה, לדעתך, למיעוט הנשים בענף?
"הייתי חברה במשך מספר שנים במועצה לקידום נשים. כיום אני מסייעת ומרצה בתחום הזה. הסיבה למיעוט נשים מתחילה מגיל צעיר, והמצב של הפירמידה, שבו הנשים במיעוט הולך ומחמיר. אני סבורה שלבינה המלאכותית יהיה תפקיד שיוכל לסייע לשינוי המצב, כי השיח סביבה כיום הוא שהיא צריכה לייצג את כולם. זה אתגר לכל מי שעוסק בפיתוח הכלים האלה. השינוי הזה יביא לבנייה של מערכות שלמות שבהן לנשים יהיה יותר קל להשתלב".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. בינה מלאכותית לכולם

    תודה רבה על הפרגון! לתמיכה בפרויקט- https://headstart.co.il/project/79653

אירועים קרובים