פודקאסט: האם ה-AI באמת מהווה איום על עולם העבודה?

פרק שישי בסדרת ההסכתים של אנשים ומחשבים על בינה מלאכותית ● והפעם: יואב אבנשטיין, מומחה AI בינלאומי ומוביל הסדרה, מדבר על האתגרים החדשים בעולם העבודה, והאם אנחנו צריכים להיות מודאגים

יואב אבנשטיין, מנכ"ל Axitrack.AI, ויועץ ומומחה בינלאומי לבינה מלאכותית.

השאלה האם הבינה המלאכותית מהווה איום על העובדים בני האנוש קיימת בערך מאז שהעולם הזה צץ, ובוודאי מאז שה-AI וה-GenAI פרצו בגדול לחיינו. זה נוגע לתחומי תעסוקה רבים: חינוך, בריאות, תיירות ועוד. "בכל אחד מהתחומים האלה התשובה היא שהבינה המלאכותית תעצים את העובדים, תיאלץ אותם לבדוק עד כמה המיומנויות שלהם תואמות את צורכי העידן החדש ואיך הם נערכים לכך. אלה השאלות, ולא האם ה-AI תחליף אנשים", כך אמר יואב אבנשטיין, מנכ"ל Axitrack.AI, ויועץ ומומחה בינלאומי לבינה מלאכותית, בפרק השישי בסדרת ההסכתים של אנשים ומחשבים בנושא, שאותה הוא מוביל.

"הנושא של איום הבינה המלאכותית מעסיק את כל עולם העבודה במדינות רבות", ציין אבנשטיין. "מקומות עבודה ומדינות עורכים סדנאות, שולחים עובדים להכשרות מתאימות. סקרים שנערכו העלו שעובדים בגילאים צעירים יותר הראו נכונות לאימוץ הטכנולוגיה, ועובדים מבוגרים יותר – פחות".

אחד העולמות שבהם השיח הוא שהבינה המלאכותית תחליף מקצועות הוא עולם התעשייה: האוטומציה נכנסת לקווי הייצור ולעתים מניבה תפוקות גבוהות יותר מאשר העובדים בני האנוש. לדברי אבנשטיין, "זו הסיבה שמדברים על אג'יליות בהקשר של עולם העבודה: כמה מהר אתה יודע ללמוד ולהתרגל לשינויים, עד כמה אתה מוכן ללמוד דברים חדשים ואיך אתה מנצל את הכישורים שכבר רכשת לטובת העידן החדש".

האם הוצאה לפנסיה היא פתרון?

אחת ההצעות, שדנים בה במדינות שונות, היא שבמקום להשקיע בהכשרה של עובדים לא מיומנים, במיוחד בגילאים מבוגרים, אפשר לשלוח אותם לפנסיה, לתת להם קצבה חודשית שוות ערך למה שהם הרוויחו, ובכך לאפשר להם להתפנות לעיסוקים אחרים ולשפר את חיי המשפחה. לדברי אבנשטיין, "זה לא רעיון חדש, אבל הוא צף שוב בהקשר של הבינה המלאכותית. יש מדינות שכבר עושות פיילוטים. אפילו סם אלטמן (מייסד ומנכ"ל OpenAI, מהחברות החשובות בתחום – י"ק) לקח חלק במימון מחקר, שבו נתנו לחלק מהעובדים קצבה חודשית של 1,000 דולר ולחלק אחר – של 50 דולר, ובחנו איך זה משפיע על התא המשפחתי והאם זה מאפשר להם יותר פנאי. במקרה הזה, אנשים שקיבלו 1,000 דולר באמת עבדו פחות שעות, אבל לגבי הדברים האחרים אין תוצאות מובהקות – וזה רק מחקר אחד".

סם אלטמן, מייסד ומנכ"ל OpenAI.

סם אלטמן, מייסד ומנכ"ל OpenAI. צילום: ShutterStock

יוניקורן עם עובד אחד

מהצד השני, אבנשטיין העלה מקרה של חברה שהשווי שלה הוא מיליארד דולר – כלומר, היא יוניקורן לכל דבר ועניין, אבל יש לה רק עובד אחד – שהוא, מן הסתם, יציר של בינה מלאכותית. "זה נראה יותר גימיק, כי ברור שגם אם באמת יהיה רשום בחברה עובד אחד, היא תעסיק יותר עובדים – אנושיים וגם וירטואליים", הוסיף.

אז האם באמת הבינה המלאכותית מאיימת עלינו, העובדים בני האנוש? לדברי אבנשטיין, "זה תלוי עד כמה נדע להתאים עצמנו לטכנולוגיה ולשלב אותה במה שאנחנו כבר יודעים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלי שלב

    בסופו של תהליך הAI המכונות יחליטו שהאדם מיותר ומפריע בהתנהגותו וינסו להשמידנו...מאטריקס...

אירועים קרובים