ה-7 באוקטובר - יום השנה הראשון

פודקאסט: "הם באו להרוס ואנחנו בונים בעזרת חדשנות וטכנולוגיה"

כך אמר יזהר שי, ח"כ ושר המדע לשעבר ויזם סדרתי, בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים, לרגל יום השנה לחרבות ברזל ● באילו פרויקטים הוא מעורב, ומדוע הוא מתעקש להיות אופטימי? ● "כי פשוט אין לנו ברירה אחרת"

יזהר שי, ח"כ ושר המדע לשעבר ויזם סדרתי.

יזהר שי, ח"כ ושר המדע לשעבר ששכל את בנו ירון, בתחילת המלחמה, מסרב לשקוע באבל. בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים, לרגל יום השנה למלחמת "חרבות ברזל", הוא מספר על מיזמים שנועדו להנציח את חללי המלחמה, ונערכו בשיתוף עם חברות היי-טק, ועל מיזם מבוסס דאטה שאוסף כל פיסת מידע שיכולה להיות קצה חוט שיסביר את הסיבות למחדל הנורא של השבעה באוקטובר, בו המידע נזרק למכונת ביג דאטה ענקית, בשיתוף עם אוניברסיטת תל אביב, ובעזרת אנליטיקה ה-AI יוצרת הקשרים בסופו של תהליך.

למרות הכל שי מתעקש להיות אופטימי ומשוכנע שנעבור גם את זה, ועל אף המציאות הקשה, הוא מספר כיצד ממשיכים להתחבר ליוזמות ולהקים חברות. לדבריו, "זה המסר הכי חשוב שאנחנו צריכים לשדר לעולם: הם באו להרוס ולהרוג, אנחנו ממשיכים לבנות בעזרת חדשנות וטכנולוגיה".

כיצד התגלגלת להיי-טק, ילד ירושלמי שהגיע בכלל מקיבוץ, לא שירתת בממר"ם…?
"כל חיי הצעירים התחברתי לטכנולוגיה ומחשבים. לאחר שהשתחררתי משירות קבע ביחידה קרבית, שם גם הייתי מ"פ, הלכתי ללמד הנדסת חשמל בטכניון, בדגש על מחשבים. התפקיד הראשון שלי היה מהנדס תוכנה במוטורולה תקשורת, ואחר כך עברתי מהר מאוד ליזמות. היום אני חושב שהשירות הקרבי שלי סייע לי מאוד בעולם ההיי-טק. יש לא מעט דברים מקבילים שמכשירים אותך בצבא לתחום היזמות".

מה עשית במסגרת היזמות?
"הקמתי את ביזנס לאיירס (Business Layers) עם שותפים בסוף שנות ה-90, שבמסגרתה עברתי עם משפחתי לארצות הברית, שם שהינו במצטבר 10 שנים בערך. לאחר שהיא נמכרה, עברתי לנהל את חברת וי סקיור (V-Secure Technologies), שגם היא נמכרה אחר כך לרדוור (Radware). לאחר חזרתי לארץ, עשיתי הפסקה של ארבע שנים בפוליטיקה, ואחר כך חזרתי ליזמות והיי-טק".

מה אתה עושה היום?
"כיום אני יו"ר משותף בקרן השקעות הנקראת דיסרפטיב AI, שמשקיעה מרכיבי דיפ-טק, כמו בינה מלאכותית, בפרויקטים שיש להם פוטנציאל עסקי. לא מספיק שיש לך AI או צ'אט, זה כבר דבר מובנה, והשאלה היא כמו בכל השקעה מה זה מביא ללקוח. זה הכיוון הבא של כל נושא הבינה המלאכותית".

ירון שי ז"ל, בנו של יזהר שי, לוחם בסיירת הנח"ל שנפל בשבעה באוקטובר.

ירון שי ז"ל, בנו של יזהר שי, לוחם בסיירת הנח"ל שנפל בשבעה באוקטובר. צילום: באדיבות משפחת שי

בנך ירון ז"ל נפל בתחילת המלחמה. ספר לנו על ירון.
"ירון נפל בשבת השחורה, בקרב הירואי מול המחבלים בגזרת כרם שלום, יחד עם חבריו ליחידה בסיירת הנחל. בזכות הקרבות, הקיבוץ ניצל. אבל ירון שילם על כך בחייו, לצערי.

הוא היה בן 21 במותו. לוחם מצטיין שקיבל מספר אותות הצטיינות. אהב מאוד לנגן על פסנתר, וגם היה חובב ספורט, אוהד של הפועל תל אביב שהחזירה לו תמיכה באירועים מאוד מרגשים. הייתה בו קשיחות מצד אחד, אבל נתינה אינסופית, חוש הומור ואיש משפחה. זו אבידה קשה, ואנחנו מתמודדים עם זה יום-יום".

ספר לנו על שתי היוזמות שאתה מעורב בהן הקשורות במלחמה.
"המיזם הראשון נקרא 'נקסט אוקטובר', שעיקרו הנצחת החללים, אבל לא רק בקטע של תמונה ושם. אנחנו אומרים שלכל איש יש גם דמות, ויחד עם חברות היי-טק, אנחנו יושבים עם המשפחות ומתכננים תוכניות כיצד להנציח את יקירם, לפי אופי אורח חייו. יש כבר סיפורים מרגשים, כמו למשל חברה בתחום הפארמה שהנציחה פרמדיקית גיבורה אשר נפלה במלחמה, ואחד המוצרים שלה נקרא על שמה של אותה פרמדיקית. או חברה אחרת שייצרה בקבוקי יין על שמו של חלל אחר. אלו הם פרויקטים ארוכי טווח, שינציחו את הגיבורים לאורך כמה שנים. יש גם מיזם הנצחה לירון ז"ל הבן שלנו. יש חברה שהקימה פינה לזכרו, בשיתוף העובדים, חברה אחת בנתה חדר ישיבות על שמו, ויש עוד תוכניות לטווח ארוך, מרגשות מאוד.

עד כה הגענו ל-300 משפחות, עם חברות שהתגייסו, אבל המטרה להגיע לכל 1,600 המשפחות של החללים, כוחות הביטחון, המשטרה ועוד. אני קורא מכאן לחברות בענף להתגייס ולסייע ככל יכולתן".

מהו המיזם השני שהוא מבוסס טכנולוגיה?
"המיזם השני נקרא 'חצב'. עיקרו איסוף כל פיסת מידע מכל סוג ומכל תחום, שיש בו איזה שהוא קשר לסיבות שהביאו לאסון הנורא. זה יכול להיות מתקופות רחוקות, מדוגמאות לקבלת החלטות, אירועים שונים מכל תחום, שיש מי שחושב שיש להם קשר. כל פיסת מידע כזו נזרקת למכונת ביג דאטה ענקית, שמנתחת את המידע בעזרת אלגוריתמים, אנליטקה, AI ועוד, והיא מצביעה על קשרים והקשרים. אתן לך דוגמה: בממשלה הזו יש לראשונה שר במשרד הביטחון שאחראי על עניינים אזרחיים. האם זה קשור לסיבות למלחמה? המכונה תחליט. אנחנו לא נפרסם שום מסקנות. המידע יעמוד לרשות כל מי שירצה לדעת, ללמוד ולחקור את מה שקרה, בין היתר גם לוועדת החקירה הממלכתית, שלא קמה עד היום וזו שערוריה בפני עצמה".

למה קראתם לפרויקט 'חצב'?
"כי החצבים מבשרים את בוא הסתיו. ערב המלחמה היו פה הרבה חצבים שהזהירו מפני מה שיקרה, אבל יותר מדי אנשים לא זיהו את בוא אותו סתיו 2023".

כמי שפעיל שנים רבות בענף, איך אתה מעריך את השפעת המלחמה על התחום?
"הענף ספג מכה קשה, אבל בניגוד לחששות, אני מזהה שבשני הרבעונים האחרונים, ואולי גם באחרון, יש עלייה בהיקף ההשקעות, והן מקבילות למה שהיה ב-2019, שזו הייתה תקופה לא רעה בכלל.

יש גם תופעה מעודדת נוספת – אנשים חוזרים משירות ארוך של מילואים, ומייד מתחברים ליזמות ורוצים להקים חברות. זה תמצית המסר שלדעתי אנחנו רוצים להעביר: הם באו להרוס, אנחנו ממשיכים לבנות בעזרת חדשנות וטכנולוגיה".

אז אתה אופטימי?
"כל יזם הוא אופטימי. המציאות היא קשה, אבל אנחנו חייבים להמשיך קדימה, כי אין לנו ברירה פשוט".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים