מייסד אוטונומי: האשמות HP משוללות יסוד

המייסד, מייק לינץ', דוחה את ההאשמות של HP על "חשבונאות מפוקפקת" שעשו אנשי החברה הנרכשת בתהליך מכירתה לענקית המיחשוב ● הוא טען שהוא מתקשה להבין כיצד ההאשמות של החברה בגין פעילות התוכנה שנמכרה לה בשנה שעברה מסתכמות לכדי מחיקה בשווי של חמישה מיליארד דולרים

אוטונומי (Autonomy) דוחה את ההאשמות של HP על "חשבונאות מפוקפקת" שעשו אנשי החברה הנרכשת בתהליך מכירתה לענקית המיחשוב. מייק לינץ', הגאון המתמטי והמנהל לשעבר של אוטונומי, טען שהוא מתקשה להבין כיצד ההאשמות של החברה בגין פעילות התוכנה שנמכרה לה בשנה שעברה מסתכמות לכדי מחיקה בשווי של חמישה מיליארד דולרים.

HP הודיעה ביום ג' בשבוע שעבר על מחיקה בשווי כולל של 8.8 מיליארד דולרים מתוך סכום של 11.1 מיליארד ששילמה תמורת חברת התוכנה הבריטית והוסיפה, כי חמישה מיליארד דולרים מסכום המחיקה מיוחסים ל-"אי תקינות חשבונאית חמורה" ול-"מאמץ מכוון של אוטונומי להטעות את בעלי המניות".

הדברים התגלו על ידי חושפי שחיתויות מתוך אוטונומי וכן במהלך ביקורת שערכו רואי חשבון מטעם PricewaterhouseCoopers, כחלק מתהליך הרכישה. HP דיווחה על כך לרשויות משני צידי האוקיינוס.

לינץ' ציין, כי עדיין לא הספיק לשכור עורך דין וטרם שוחח בעניין עם אנשי HP או עם חוקר כלשהו, אולם הוא ישב עם רואי חשבון לשעבר של החברה שהקים בניסיון להשיב על ההאשמות שפרסמה HP בפומבי.

היועץ המשפטי הראשי של HP, ג'ון שולץ, טען שאוטונומי יצרה הכנסות של 200 מיליון דולרים בתקופה של שנתיים, מאז 2009, בהשוואה לסכום שדווח של 1.6 מיליארד דולרים בדו"חות השנתיים של 2009 ו- 2010.

לינץ' טען, כי האשמות אלה "משוללות יסוד" והוסיף שיש שלושה תחומים שבהם כללי החשבונאות נתונים לפרשנויות שונות. הדו"חות של Autonomy מבוססים על כללי החשבונאות IFRS של מועצת IASB, שנהוגים בכ-100 מדינות, בעוד שהדו"חות של HP, בדומה לחברות רבות נוספות מארצות הברית, מבוססים על כללי החשבונאות GAAP. בין שתי מערכות הכללים קיימים הבדלים משמעותיים, במיוחד בכל הקשור להכרה בהכנסות מתוכנה.

אחת ההאשמות של HP הייתה, כי ההנהלה הקודמת של אוטונומי רשמה הכנסות מרישיונות תוכנה מראש, עוד לפני שהעסקות הושלמו, ובכך ניפחה את הכנסות החברה.

"הכרה בהכנסות של חברות תוכנה היא נושא סבוך, בלשון המעטה", נכתב בדו"ח של פירמת רואי החשבון Grant Thornton. זאת, משום שחברות תוכנה נוהגות להרכיב חבילות שכוללות מוצרים ושירותים, ולכלול בהסכם אחד דמי רישוי, התקנה, הדרכה ותחזוקה.

על פי כללי החשבונאות יכולה חברה ליישם מודל שבמסגרתו מתומחרים חלקים שונים של ההסכם, כאשר חלק מהסכום הכולל מוכר מראש והיתרה מחולקת לאורך תקופת ההסכם. לינץ' סבור ש-HP לא גיבשה עדיין מודל כזה, ומכאן נובעות הטענות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים