אנחנו הרשת

יונתן קורפל מזדהה עם מבצע שעורכת גוגל למען שמירת החופש של האינטרנט

בדרך כלל עוסק טור זה באירוע שאירע במהלך אותו שבוע, תוך ניתוחו והפקת תובנות ממנו. הפעם בחרתי לעסוק בו באירוע שעתיד להתרחש בשבוע הבא. איגוד התקשורת הבינלאומי (ITU), סוכנות האו"ם לטכנולוגיות מידע ותקשורת, עומד לקיים ב-3 בדצמבר כנס גדול בדובאי, שאמור לכלול דיון בנושא אמנת התקשורת הבינלאומית. האירוע מעורר חששות כבדים בגוגל (Google), עד כדי כך שאימפריית הרשת יזמה את פרויקט "We are the web", שבמסגרתו היא יצאה בקריאה לגולשים ברחבי העולם לקחת חלק פעיל ולהביע את דעתם בפומבי, בכדי להשפיע על נציגי המדינות בדיון.

ITU הוא ארגון שמצהיר על מחויבותו לחבר אנשים. חברות בו כיום 193 מדינות ומעל 700 ישויות מסחריות ואקדמיות. עיסוקו בהסדרת טכנולוגיות המידע והתקשורת, שחוצות את הגבולות הגיאו-פוליטיים. המשימה איננה פשוטה כלל ועיקר. מיליארדים של מכשירים סלולריים נישאים כיום בידי כל, לכחמישה מיליארד בני אדם יש גישה לטלוויזיה, עשרות מיליונים מצטרפים למשתמשים באינטרנט מידי שנה ומאות מיליונים ברחבי תבל נזקקים לשירותי לוויינים המשוטטים בחלל. כל אלה הם רק חלק ממרכיבי מארג התקשורת שעוטף את העולם שלנו ביותר ויותר שכבות מתוחכמות. גוגל טוענת שמספר מדינות זוממות רגרסיה באמנה הבינלאומית של הארגון, שתפגע בחופש ובפתיחות של רשת האינטרנט.

החששות של תומכי הרשת החופשית נעוצים במתח המתעצם בין העולם הישן, על גבולותיו הבינלאומיים, לעולם החדש, שמאגד באמצעותה ישויות ברחבי כדור הארץ, ללא מחסומים מדיניים או גדרות פוליטיות. ככל שהאינטרנט מתעצם כך גדל חששם של הפוליטיקאים ברחבי העולם שהרסן יישמט מידיהם. בשנה שעברה יזם מי שהיה אז נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, פורום חדש בשם eG8 אותו כינס בהשתתפות מעל 1,000 אישים בולטים מרחבי העולם בתחומי האינטרנט, העיתונות והפוליטיקה. בדבריו בפניהם הדגיש סרקוזי, כי הממשלות חייבות להבטיח את שליטתן ברשת. דיבורים שכאלה נשמעים ביותר מידי מדינות, כולל כאלה שנחשבות נאורות. צרפת, למשל.

גוגל, שהציבה את עצמה בראש המאבק לחופש ברשת, גורסת שבמפגש הקרוב מתכוון איגוד התקשורת לעדכן את גרסת האמנה, שעודכנה בפעם האחרונה לפני כ-25 שנים. בחברה מבקשים למנוע הטלת מגבלות שיצרו את החופש של הרשת. כחלק מהמאבק הקימה גוגל אתר מחאה שבאמצעותו היא מבקשת להביא את קולותיהם של מירב התומכים בכך מרחבי העולם. בין היתר מועלית בו הטענה שכבר כיום, 42 מדינות מסננות ומצנזרות תכנים. לדברי גוגל, ממשלות חוקקו בשנתיים האחרונות 19 חוקים שנועדו להגביל את ההתבטאות החופשית באינטרנט.

איגוד התקשורת הבינלאומי, מצידו, לא דוחה את טענות גוגל. בדרכים שונות, בין היתר באמצעות הבלוג של האיגוד, מנסים אנשיו להפריך את הטענות הכלליות שהועלו נגדו ולנטרל את החששות.

גם מבלי להיכנס לפרטי החששות וטענות הנגד, יש לפנינו הזדמנות ראויה ונדירה להתגייס ללא מאמץ למאבק צודק על עתיד עולמנו. אין חולק על כך שיש ברשת בעיות, אבל צריך לטפל בהן במסגרת החוק ולא על ידי נטרול הדמוקרטיה בהתגלמותה הצרופה, כפי שרק הרשת יכולה להציע. ראוי להבטיח שהאינטרנט ימשיך להיות חופשי בכלל ובישראל בפרט, כדי שבשאר העולם יבחינו שאנחנו שייכים למחנה הנאור והפתוח. על כן, אני ממליץ לכם להירתם ליוזמה המבורכת של גוגל – ובהקדם.

תגובות

(10)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. לאון

    אני חושב שיש להתייחס לגוגל במידת החשדנות הראויה. הרי להגדיל את מאגר המשתמשים שלה אומר עוד הזדמנויות עסקיות בשווקים חדשים. בועידה גם מתכוונים להטיל מיסוי על שירותים כמו יוטיוב, פייסבוק וסקייפ. דבר שמן הסתם החברות הגדולות לא רוצות. אין ספק שהדמוקרטיה וחופש המידע שהאינטרנט מספק הם יקרי ערך, וצריך לשמור עליהם. גוגל צודקים במחאה שלהם שלמנהדסים, חברות ואנשים שבונים את האינטרנט אין קול בועידה הזו שרק ממשלות משתתפות בה. לכן, הלכתי להרשם :)

  2. אדום

    סוף סוף גוגל צריכה אותי. אני שוקל.

  3. עוגן

    צריך לזכור כי גם גוגל עצמה עושה לפעמים דברים לא כל כך מותרים

  4. עמית

    הפלנגות של יונתן קורפל מתייצבות למשימה-נרשמים באתר של גוגל

  5. אמני

    אנחנו הרשת ואף אחד לא יקח אותה מאיתנו לא יעזור כלום למתנגדים

  6. רוזאנה

    כך או כך דרושה אחידות ערכית בין מה שמקובל לרשת ומה שמחוץ לה

  7. יונית החנפנית

    קורפל, אתה שנון, צודק ואלגנטי. הלוואי והיה לנו יותר מ-3 שעות בשבוע איתך!

  8. ספיר

    לא תמצא 100 ישראלים שיחתמו אנחנו מכירים אותם

אירועים קרובים