אקזיט ישראלי נוסף? אפל מנהלת מגעים לרכישת Waze תמורת חצי מיליארד דולרים
טים קוק קרא בעבר למתלוננים על שירות המפות של אפל להשתמש ב-Waze - ועכשיו הוא רוצה לקנות את החברה ● היישום מאפשר למנויים עליו לנווט בכבישים בדרך הקצרה ביותר ממקום למקום, תוך שהוא מספק להם מידע של משתמשים אחרים לגבי עומסי תנועה, תאונות ומצלמות מהירות ● לא נמסרה תגובת Waze
סטארט-אפ ישראלי נוסף בדרך לאקזיט ענק? על פי דיווחים, חברת Waze, שפיתחה את יישום הניווט הפופולרי, נמצאת בימים אלה במגעים מתקדמים עם אפל (Apple) לרכישתה תמורת חצי מיליארד דולרים. זאת, מספר חודשים לאחר שטים קוק, מנכ"ל אפל, קרא למתלוננים על שירות המפות החדש של החברה להשתמש ב-Waze – מה שהזניק את מספר המשתמשים בשירות ל-20 מיליון.
Waze הוקמה ב-2008 על ידי אהוד שבתאי, אמיר שנער ואורי לוין, ומאז גייסה 67 מיליון דולרים ממשקיעים שונים. מנכ"ל החברה הוא נועם ברדיל. היישום שלה מאפשר למנויים עליו לנווט בכבישים בדרך הקצרה ביותר ממקום למקום, תוך שהוא מספק להם מידע של משתמשים אחרים לגבי עומסי תנועה, תאונות ומצלמות מהירות – בישראל וברחבי העולם.
המגעים, ולפניהם דבריו של קוק, באים לאחר שבספטמבר האחרון שחררה אפל את יישום המפות החדש שלה, יחד עם מערכת ההפעלה iOS 6. היישום של אפל החליף את Google Maps ועם שחרורו נתקלו הגולשים בו בתקלות ושגיאות רבות. זאת, על אף שהחברה קיבלה התרעות רבות על בעיות ביישום המפות החדש מבעוד מועד. מפתחים טענו, כי התלוננו בפניה על בעיות אלה עוד מספר חודשים לפני ההשקה, כשקיבלו לידיהם גרסת טרום השקה. "הרושם בקרב המפתחים היה שיישום המפות כה גרוע עד שאין שום טעם לדווח על באגים בודדים", כתב אחד המפתחים. "לא היה טעם להתריע על נקודה בודדת, אלא היה צורך לומר: כל האזור פגום".
לא נמסרה תגובת Waze לדיווחים.
אפל זקוקה ל-Waze כחלק מהתחרות ההולכת וגוברת מול גוגל (Google), שהשיקה לפני שבועיים גרסה חדשה של Google Maps עבור המכשירים של אפל. גרסה זו לא זמינה להורדה בישראל.
"יישום Waze חוסך חמש דקות נסיעה ביום"
אורי לוין, מייסד ונשיא Waze, השתתף בכנס Mobility 2011 שבהפקת אנשים ומחשבים ואמר, כי "השימוש ביישום שלנו חוסך לנהג בממוצע חמש דקות נסיעה ביום – נתון שלכאורה נראה קטן, אולם במכפלות כמות הנהגים והזמן שהם מתעכבים בכביש מדובר בחיסכון משמעותי למשק. החיסכון הזה הרבה יותר משמעותי וכלכלי עבור הנהגים הישראליים ממה שעושה עבורם ישראל כץ, שר התחבורה".
לוין אמר ש-Waze "עונה על השאלה הבסיסית בה מתחבט כל נוסע ונוסע: מהו נתיב הנסיעה העדיף לשימוש?. היישום אוסף את המידע שהמשתמשים מעבירים ומעביר להם את המידע בחזרה כשהוא מנותח ומוצלב".
ואם משתמשי אנדרואיד מודאגים, מה יגידו אזובי הקיר - משתמשי הפלטפורמות האחרות, סימביאן ובלקברי? נגמר סיפור ווייז עבורם. הדרישה לתשלום עבור השימוש בכלי שכזה - מוצדקת. כמשתמש בלקברי לא הייתי מתנגד לשלם כמה עשרות דולרים לשנה תמורת מערכת תקינה, מדובגת ומהירה. אבל עם מי אפשר יהיה לדבר אחרי חתימת העיסקה? ללמפרה...
אני שמח בשמחת היזמים, אבל מודאג בשם הציבור הרחב האנדרואידי בכלל ועובדי WAZE בפרט. אפל נוטה להפוך את התוכנות לתואמות אפל ובתשלום ואת חלק מעובדי החברות שהיא רוכשת ל"פנויים " . חבל, כי ההדבר הטוב ביותר ב- WAZE היא שותפות ציבור המשתמשים הרחב בשיפורה והצלחתה. קשה לי לקבל מצב שבו WAZE לא תהא זמינה להמונים המשתמשים ומשפרים אותה יום יום במו טלפונם.