הייתם קונים ממנה מכונית? Yes

צפרא כץ, נשיאת אורקל העולמית, דיברה על השינוי המתחולל בעולם התוכנה והחומרה: לא עוד מערכות בודדות, אלא מערכת כוללת; לא עוד הגה, מנוע, דלת ומגב - כי אם מכונית שלמה ● סעו לשלום, המפתחות בפנים

צפרא כץ, נשיאת אורקל העולמית, רוצה למכור לכם את מכונית החלומות שלכם בעולם המיחשוב. כזו שתאפשר לכם להתנהג ברשת המחשבים הארגונית, בדיוק כפי שאתם מתנהגים ברשת הכבישים. כלי הרכב שלכם יוצר במקום כלשהו בעולם, ומשם דרך הים ובסיוע היבואנים, הוא הגיע אליכם. כל מה שאתם צריכים לעשות, זה לשים את המפתח במקום המיועד – ולנסוע.

האנלוגיה הזו, בין ענף התוכנה לענף הרכב, עמדה אתמול (ד') במרכז הרצאתה של נשיאת אורקל, שהגיעה לישראל לביקור מולדת, המשלב ביומו הראשון עבודה. כך היא עושה אחת לשנתיים, וניתן היה להבחין, כי היא מרוצה מהשילוב שבין עסקים להנאה. בשורה הראשונה באולם במרכז הכנסים ישבו בעלה של כץ, אביה וחברתו לחיים (אמה נפטרה) – הוכחה לשורשיה הישראלים של הגברת החזקה שבאורקל העולמית.

הרצאתה הייתה קולחת ועניינית, עם לא מעט התרגשות טבעית. היא חדרה לליבם של רבים שצפו והאזינו לה בהערצה. הרצאה ממוקדת, עם מסר מרכזי אחד: אורקל רוצה להיות יצרן המכוניות שלכם. למה? כי עד עכשיו היא מכרה לכם תוכנות. אלו, לצורך ההשוואה, הן המקבילות לרכיבים השונים של המכונית שלכם. אלו הם חלקים, שהיו צריכים להיות מתואמים עם חלקים אחרים, של יצרנים אחרים. במשך שנים, אמרה כץ, היינו צריכים לוודא ולהוכיח שכל מערכת שלנו תואמת מערכות אחרות. אתם, הלקוחות, השקעתם לא מעט בחיבור ביניהן, באינטגרציה, ומלבד המשאבים שנזקקתם לצורך כך, זה גם היה כרוך בכאב ראש לא קטן.

האמת ניתנת להיאמר, כי האנלוגיה בין תעשיית הרכב לתעשיית המחשבים, אינה חדשה. במשך שנים עקצו רבים את ביל גייטס, ואמרו כי אם מערכות ההפעלה במכוניות היו עובדות כמו מערכות ההפעלה במחשבים האישיים – מרבית המכוניות היו נתקעות כל חמש דקות. את הנאמר על גייטס אפשר לומר על כל יצרן תוכנה או חומרה. זאת, כי כך פעלה התעשייה בימיה הראשונים, לפני שניים ושלושה עשורים.  תעשיית המכוניות, לעומתה, ותיקה יותר, ולמזלנו היא עברה כברת דרך משמעותית מאז ימי המכוניות הראשונות.

והיה ואם מישהו באולם היה רוצה לעקוץ את כץ על השימוש שלה באנלוגיה, או אז הוא היה אומר כי דווקא כעת, ההשוואה הזו לתעשיית הרכב אינה במקומה. זאת כי כמה ענקיות רכב אמריקניות פשטו את הרגל, בין היתר מפני שלא הצליחו לייצר מודל עסקי נכון. כזה שמאזן בין הוצאות הייצור למכירות בפועל.

לארי אליסון, מייסד ומנכ"ל אורקל, והבוס של כץ, לא רק מדבר וחולם על חזון המכונית בתעשיית התוכנה והחומרה – הוא גם מממש את החזון. החברות הרבות אותן אורקל רכשה – סאן היא הרכישה ה-57 במספר – יצרו עבור ענקית התוכנה אתגר לא פשוט: ניצוח על תזמורת מורכבת למדי, כזו שצריכה לדבר בינה לבין עצמה.

הלקוחות הקיימים של החברות שנרכשו, רוצים להיות רגועים שגם לאחר הרכישה, הכל יעבוד כרגיל, והם לא יידרשו להיכנס להוצאות חדשות. כץ רצתה להבטיח להם שהם יכולים להמשיך לנסוע בבטחה בכביש, משמע, שהמכונית שלהם לא עומדת להתפרק לפתע פתאום. נראה כי בפעם הבאה שהם ילכו לקנות תוכנה או חומרה, הם יפגשו את אחד מאנשיה של כץ.

אורקל כבר לא תהיה יותר הילד הטוב ביותר בהקבצה שבה לומדים החנונים תוכנה בבית הספר. היא תהיה השנתון הטוב ביותר בכל המקצועות ובכל החטיבות. מנמ"רים שישבו אתמול בהרצאה של כץ ושמעו אותה לאחר מכן מדברת בפורומים שונים, יצאו עם תובנה זו, וכעת עליהם להפנים אותה. זה לא קורה ביום אחד, וגם לא מחר בבוקר.

כץ, כמו אליסון ואחרים, יודעת היטב שהדרך עוד ארוכה ורבה עד להגשמת החלום. רמז לכך היא נתנה למנמ"רים. היא נשאלה לגבי מפת הדרכים של תווכת הפיוז'ן של אורקל. זו, כידוע, היא אחת הפלטפורמות שאמורות לקדם את חזון המכונית האחודה. כץ ענתה, כי הפיוז'ן עדיין רחוקה מלעלות על הכביש. למרות זאת, לא נתנה לרגע להבין כי זה לא יקרה. הפיוז'ן בוא תבוא, אף אם תתעכב, ותגיע באיחור. בדיוק כמו נהג כלי רכב שנוהג, ואין הוא יודע תמיד מתי יגיע ליעד, גם אם יש לו את המכונית הטובה בעולם.

השורה התחתונה: בסוף יום העבודה של כץ, היא יכלה לרשום לעצמה בסיפוק, שאם תרצה למכור מכונית טובה מבית טוב לחלק גדול מקהל מאזיניה, סיכוי סביר שהם יקנו את המכונית ממנה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים