סקירה: הסמארטפון AiKi 5 של Xtreamer

ה-AiKi 5 מעוצב בצורה מגושמת (כבד, מרובה כפתורים), כולל ערכת נושא לא אסתטית ושטח זיכרון ואחסון נמוכים למדי ● ובכל זאת, עבור אלו שעושים את צעדיהם הראשונים בעולם הסמארטפונים וכאלו המעוניינים בתמורה הולמת למחיר נמוך, המכשיר יכול לספק אופציה נוחה ● ציון סופי: 73

ה-AiKi 5, הטלפון החכם עם מסך 5 האינץ' של Xtreamer – חברה הידועה בזכות מזרים-המדיה שלה – הוא שילוב של כמה רצונות מנוגדים. מצד אחד, הוא מציע כאמור מסך 5 אינץ', ובכך מזכיר את יתר הטלפונים החכמים המובילים של ימינו. מנגד, על מנת לעמוד במחיר היעד הנמוך שנקבע עבורו, התצורה שלו נמצאת הרחק בסולם המציאות הטכנולוגית בה קצב הגעת החידושים לשוק הוא מהיר במיוחד.

המכשיר מגיע עם מגוון רחב מאוד של יישומים מותקנים. זה טוב אולי למי שזהו הסמארטפון המבוסס אנדרואיד (Android) הראשון שלו, אך זה רע מאוד עבור מי שכבר מנוסה ורוצה לבחור לבד את היישומים. הוא מגיע כטלפון 'פרוץ' (כלומר Rooted), או במילית אחרות – עם ספריית שורש פתוחה, כך שאפשר להתקין בו כל יישום. זה דווקא נחמד, אבל שוב, לא ממש מיועד למתחילים.

עוד נקודה מעניינת היא שהחברה נעזרה בחברי קהילת המפתחים כדי לבנות את החבילה שמרכיבה את מערכת ההפעלה והיישומים של ה-AiKi 5. לכן, מוטמעים בו כלים רבים שמאפשרים לבצע גיבויים למערכת, וכן להתקין בקלות יחסית מערכות הפעלה מתואמות (Roms). שוב, למשתמש מהשורה זה לא ממש משנה, אבל זה שם, בדיוק כמו ששיתוף הפעולה הזה הוביל לכך שמערכת ההפעלה האנדרואידית, המבוססת על גרסת ה-Ice Cream Sandwich (גרסה 4.0.3), הוחלפה לחלוטין במשלח וערכת נושא שמבוססת על Apex.

ערכת נושא
ה-Apex, לצד יכולת התאמה רבה, לא ממש יפה – גם אם משווים אותו רק לממשק ברירת המחדל שמציעה גוגל (Google). לפעמים הוא אפילו קצת מבלבל. אפשר למצוא בגוגל פליי (Google Play) הרבה מאוד ערכות נושא אחרות, אפילו מוצלחות, אבל רובן דורשות תשלום. מעבר למראה הלא מוצלח כאמור, הוא מלווה בהרבה מאוד הגדרות  – טוב ונפלא למי שמכיר את הסביבה, או שאוהב לשחק עם ממשק הטלפון שלו, אבל לא למתחילים שיכולים בקלות להתבלבל בין הגדרות האנדרואיד לבין הגדרות המשלח. והן רבות מאוד.

המכשיר שולח את המשתמשים לעקומת לימוד לא קלה. די מהר מתעוררת ההרגשה שאולי השילוב המוצלח באמת היה מערכת ההפעלה הבסיסית הפרוצה, ומאותו רגע, שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה, בהתאם לרמת היכולת וההיכרות שלו עם המערכת. וזה לא סתם הרגשה, זו הרגשה מכבידה.

עיצוב
הטלפון מתאים את עצמו להרגשה הזו. הוא פשוט כבד. עוביו כ-11.6 מ"מ ומשקלו 223 גרם. מדובר בנתונים שעולים בהרבה על אלו של ה-Galaxy Note II, הטאבלט-פון המסוגנן מבית סמסונג (Samsung), שמסכו בגודל 5.55 אינץ'. על השוואה ברמת הגימור בכלל אין על מה לדבר. אבל לזכותה של החברה, שבנתה עבור ה-AiKi 5 אתר מצוין, נאמר כי היא עצמה מודה שהיא לא מנסה אפילו להתחרות בטלפונים ברמה הזאת, אלא מציעה אלטרנטיבה זולה שאמורה להספיק לרוב המשתמשים.

עם זאת, אי אפשר להתעלם מכמה דברים מוזרים בעיצוב. כך, שילוב של לא פחות מחמש כפתורים פיזיים לשליטה במסכים הראשיים של המכשיר הוא בהחלט תמוה, שכן הנטייה כיום היא דווקא לנסות למזער את מספרם. הצבת כפתור השליטה בעוצמת הקול מצד ימין, למשל, הוא הפוך למוסכמות. גם המיקום של כפתור ההפעלה למעלה מצד שמאל אינו נוח במיוחד, בעיקר בגלל שבכל פעם שהטלפון עובר למצב המתנה, צריך ללחוץ עליו כדי להחזיר את המכשיר למצב עבודה מלא.

חומרה
ה-Xtreamer Mobile AiKi 5 מבוסס על MT6575, פלטפורמה מוכנה של MediaTek, שמציעה מעבד ARM Cortex-A9 שעובד במהירות מרבית של 1 ג'יגה-הרץ. הפלטפורמה מסוגלת לרדת עד ל-167 מגה-הרץ כדי לחסוך בסוללה, וכוללת מודם 3G/HSPA. מבחינת התצוגה, היא יכולה לתמוך בהצגת סרטים באיכות של 720p, ברזולוציית qHD ובמצלמה של 8 מגה-פיקסלים. מה שמקבלים בפועל הוא רזולוציה של 800 על 480 פיקסלים ומצלמה אחורית לא ממש איכותית ולא מספיק מדויקת, ברמה של 5 מגה-פיקסלים בלבד. כלומר, ב-Xtreamer אפילו לא הלכו עד הסוף במה שיכולה להציע הפלטפורמה עליה מבוסס הטלפון.

הטלפון מגיע גם עם 512 מגה-בייט זיכרון עבודה ו-4 ג'יגה-בייט זיכרון אחסון – מספרים נמוכים לעומת מה שמוצע בטלפונים החכמים המתקדמים של ימינו. ניתן להרחיב את זיכרון האחסון באמצעות כרטיס microSD שמוכנס מתחת למכסה האחורי, קצת מעל שני כרטיסי הסים (SIM) בהם תומך המכשיר, ומעל סוללת ה-2,200mAh בה מצויד המכשיר.

מבחינת ביצועים, תוך התייחסות לצג המחיר שלו, המכשיר בהחלט עונה על המצופה ממנו. אם תרצו, לפי סולם ה-Galaxy, המכשיר ממוקם מעל ה-S אך מתחת ל-S II, וקצת מתחת ל-Optimus 3D של LG. אם חשקה נפשכם להשתמש בטלפון החכם שלכם גם כקונסולת משחקים אז צפויה לכם אכזבה, במיוחד במשחקים שדורשים תלת מימד (הרגשנו יותר מפעם אחת תקיעות תוך כדי משחק).

בעיה חומרה אחרת במכשיר הייתה בטלפון עצמו. הכוונה לשימוש הבסיסי של המכשיר – לדבר בטלפון. החוויה לא הייתה מוצלחת, בלשון המעטה; לא שומעים היטב בשני הצדדים, כנראה עקב בעיות תוכנה. השיחה בווידיאו הייתה לא רעה בכלל, השמע היה סביר במשחקים  ולא עוצמתי מדי, אבל בשיחות, כאמור, בקושי שמענו את הצד השני – עד כדי צורך להצמיד ממש את המכשיר לפנים. עם משקל כזה, האמינו לנו, זה ממש לא נוח.

תמורה כספית
בסופו של דבר, במחיר כזה, הטלפון מספק תמורה הולמת. נכון, מערכת ההפעלה לא ממש מוצלחת, ויכול להיות שהיה עדיף מסך קטן יותר ופחות קיצור דרך – אולם בשורה התחתונה, הוא עולה רק 999 שקלים. במחיר כזה, כאשר האופציות האחרות יקרות ומגיעות ל-3,000 שקלים ואפילו יותר, נראה שאין לו יותר מדי מתחרים על המשבצת.

ציון סופי: 73

מעבד: MT6575 כפול ליבות במהירות 1 ג'יגה-הרץ
זיכרון פנימי:  512 מגה-בייט
זיכרון אחסון: 4 ג'יגה-בייט ● תוספת זיכרון: עד 32 ג'יגה-בייט באמצעות כרטיס microSD
שבב גרפי: PowerVR SGX 531
מסך: 5 אינץ' ● רזולוציה: 800 על 480 פיקסלים
רשתות: דור 2, דור 3 ● קישוריות:  WiFi 802.11 b/g, בלוטות' 2.0, תמיכה בנקודה חמה
מצלמות: קדמית VGA, אחורית 5 מגה-פיקסל עם מבזק לד
חיבורים: microUSB 2.0, אוזניות
מערכת הפעלה: Ice Cream Sandwich, אנדרואיד 4.0.3, ממשק/משגר Apex
סוללה: 2,200mAH עד 360 שעות המתנה ו-8 שעות שיחה
מידות: 14678.3×11.6 מ"מ
משקל: 223 גרם

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מעין

    אחלה סקירה, ה AIKI 5 מכשיר מעניין ביותר! רק לטעמי קצת מכוער:)

אירועים קרובים