בנק לאומי צמצם בשליש את השקעותיו במיחשוב ב-2009; המשמעות: עשרות מיליוני שקלים פחות

איציק מלאך, חבר הנהלת הבנק, חשף את הנתון בוועידת eBanking שערכה קבוצת אנשים ומחשבים ● כחלק מההיערכות למשבר, אמר מלאך, כי הבנק פעל להגדלת מיכון התהליכים העסקיים, הגדלת המיכון בתוך מערך ה-IT בבנק, ביטול מרבית התהליכים העסקיים בעלי ערך נמוך בארגון, דחיית השקעות שאינן אסטרטגיות, וכן השקיע בשיפור תהליכי חוויית לקוחות

תקציב המיחשוב של בנק לאומי פחת בסעיף ההשקעות שלו בשליש – כך חשף איציק מלאך, חבר הנהלת הבנק וראש מת"מ. מלאך היה דובר מרכזי בוועידת eBanking שערכה קבוצת אנשים ומחשבים הבוקר (ג') במרכז הכנסים אבניו שבקרית שדה התעופה. לוועידה, אותה הנחה פלי הנמר – נשיא הקבוצה, הגיעו מאות אנשי IT מהעולם הפיננסי.

מלאך לא נקב במספרים, אולם גורמים בשוק העריכו שהמדובר בצמצום משמעותי בחלק הקטן יותר בתקציב – זה המוקצה לטובת השקעות ופיתוח. תקציבו השנתי של מערך המיחשוב בבנק לאומי עומד על מאות רבות של מיליוני שקלים, מתוכו קרוב למחצית מוקדש לטובת כוח אדם, ועוד כ-40% לטובת תחזוקת המערכות. חישובים שערכו גורמים בשוק, מצביעים על כך שמלאך דיבר על צמצום תקציבי בסעיף ההשקעות במיחשוב בבנק לאומי, בסדר גודל של עשרות מיליוני שקלים לשנת 2009.

מלאך משמש הלכה למעשה כ-CBTO (ר"ת Chief Business Technology Officer), לא עוד מנמ"ר, כי אם המנהל הבכיר, זה המחבר בין היבטי הטכנולוגיה העסקים בארגון. להרצאתו קרא מלאך בשם "המשבר הוא פתח להזדמנויות". הוא תיאר את האילוצים והאתגרים בפניהם מצוי הבנק: מחד – הגברת הרגולציה, דרישות לשקיפות ולדיווח, החרפת התחרות על הלקוח, לחץ גובר לצמצום הוצאות, ירידה בתקציבים, עליה בסיכון אשראי, ירידה בפעילות המשק, והגדלת כמות ניסיונות ההונאה. מנגד, מנה מלאך את האתגרים: הצורך לחסוך בעלויות, יצירת התייעלות, איתור הזדמנויות, יכולת להגיב מהר יותר לשינויים, מיקסום חוויית הלקוח, פיתוח מוצרים חלופיים לרווחים, שדרוג ניהול סיכונים כולל, קידום המידע והפקת יותר תועלת ממנו באמצעות ניתוח.

הוא הדגיש, כי "ניהול סיכונים הוא דבר מאוד חשוב בעולם הבנקאות. בבנק לאומי זהו ערך עליון, ואנו עומדים בכל היבטיו". מלאך הציג את נתוניו הכספיים של הבנק, לפיהם חל גידול ברווח ובתשואה להון ברבעון הראשון של 2009. לדבריו, "פיקדונות הציבור בלאומי הם הגדולים ביותר ומהווים חלק מהיציבות הפיננסית של הבנק ויוצרים את ההלימות הנדרשת להון".

מלאך פירט את אסטרטגיית ה-IT בבנק להיערכות למשבר, שכללה כמה פעולות: הגדלת מיכון התהליכים העסקיים, הגדלת המיכון בתוך מערך ה-IT בבנק, ביטול מרבית התהליכים העסקיים בעלי ערך נמוך בארגון, דחיית השקעות שאינן אסטרטגיות, השקעה בשיפור תהליכי חוויית לקוחות וצמצום בשליש של תקציב ההשקעות במיחשוב השנה לעומת השנה שעברה. "הספקים הרגישו זאת", אמר, "זה לא היה קל, אבל מחויב המציאות". בלא קשר למשבר הכלכלי, אמר מלאך, הבנק העלה את רמת ההיערכות שלו בתחום ה-DRP, בעקבות מלחמת לבנון השנייה. "קיבלנו החלטה להגן על נכסינו כגוף פיננסי, ולבנות אולם מוגן טילים", אמר, "כל ניתוח ההיערכות נעשה תוך בחינת ההיבטים העסקיים".

לדברי מלאך, במסגרת פרויקטי ההתייעלות, צומצם מספר מערכות הליבה ב-IT בבנק מ-19 ל-15, צומצם מספר מערכות האינטרנט מתשע לשתיים, הוטמעו טכנולוגיות מתקדמות, כאשר "הכל נעשה הסטת המיקוד מהטכנולוגיה להיבט העסקי". הוא ציין, כי שכר העובדים במיחשוב של הבנק לא ירד, למעט העובדים החיצוניים, ששכרם קוצץ ב-7%, הוגבלו שעות העבודה של היועצים החיצוניים, הניהול במגמת מירכוז, וכל הפעולות נעשות תוך תעדוף והתאמה למצב. "נקווה שלא להעמיק את הקיצוץ", אמר.

מלאך סיים בתארו את פרויקט חידוש והקמת מערך ה-e-Banking של לאומי, שנעשה בשיתוף ובסיוע מטריקס. "מערך ה-e-Banking של לאומי", אמר, "פועל במסגרת תפיסת 'לאומי דיגיטל', לפיה יכולים הלקוחות לקבל מידע ולבצע פעולות בקלות ובמהירות במגוון ערוצים ישירים ומתקדמים: אינטרנט, טלפון, עמדות שירות עצמי, טלפון סלולרי, דואר אלקטרוני ועוד".

הוא הוסיף, שהפרויקט בוצע כחלק מהאסטרטגיה של הבנק להגביר שימוש בערוצים הישירים בקרב הלקוחות. לדבריו, ב-2008 השלימה מטריקס את הקמת אתר לקוחות לאומי, וכעת הושלמו יתר האתרים של קבוצת לאומי, עם  העלאת האתר עבור לקוחות הפרימיום של הבנק, וללקוחות "הישיר הראשון". מלאך הוסיף, כי מערך האינטרנט החדש של לאומי הוקם על בסיס תשתית מערכת הבנקאות המקוונת Voyager של חברת Fiserv, המותקנת בבנקים ובגופים פיננסים רבים בארה"ב. "מדובר באחד מפרויקטי האינטרנט החדשניים ביותר בישראל", אמר.

הוא סיים באומרו, כי המוטו "זמן הגעה מהיר לשוק", היה נכון בעבר, אולם כיום "הצורך הוא בהוכחת השקעה על מנת שזו תניב החזר השקעה ורווח מהיר".

דוברים נוספים במליאה היו חזי כאלו – מנכ"ל בנק ישראל, ד"ר יצחק שמר – יועץ מיחשוב לעולם הפיננסי, ואבי שלום – מנהל ייעוץ אזורי בגרטנר המזה"ת. לאחר מכן חשפו הספקים בכנס את פתרונות ה-IT שלהם לתחום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים