סקירה: ה-ThinkPad S230u Twist של לנובו

הכירו את ה-Twist של לנובו: מחשב היברדי המשלב את המסך הגדול המוכר לנו מהמחשבים הניידים עם תצוגת המגע של עולם הסמארטפונים והטאבלטים ● המסך גמיש ואפשר להשתמש במכשיר בזוויות שונות, אבל מעבר לכך הביצועים בינוניים למדי באשר למקלדת והעכבר וזמני העבודה ● ציון סופי: 73

עולם מחשבי האולטרה-בוק (Ultrabook) עובר בימים אלו טלטלה נוספת. בקיץ הקרוב, קצת לאחר ההשקה הצפויה של מעבדי ה-Haswell, אמורה להיכנס לתוקף התצורה הרביעית של קטגוריה זו – שהיא, להזכירכם, עדיין בתחילת דרכה. הפעם היא תכלול חוק, לפיו כדי שמחשב יקרא אולטרה-בוק, הוא חייב להיות מצויד במסך מגע.

נראה שאין להם ברירה. בקרב בין מחשבי ה-PC "הרגילים" לבין הטאבלטים, המגע מנצח, ללא ספק. עתה מגיעים לשוק זה יותר ויותר אנשים שיודעים להשתמש רק בטלפונים חכמים מבוססי מגע – וזה מה שהם רוצים גם מהמחשב שלהם. לכן השינוי הנוכחי בתצורה של האולטרה-בוק מוביל אותו כנראה אל המקום הנכון: מחשב היברידי. ובמילים אחרות, מחשב שמשלב מסך מגע עם מקלדת רגילה לחלוטין, כזה שאפשר לעבוד איתו כמו שרגילים מימי עבר והווה, וכשרוצים משתמשים בשליטת המגע שמציע המסך שלו.

השאלה היא האם לבחור מחשב עם מסך הפיך או מסך נתיק? ה-ThinkPad S230u Twist מבית לנובו (Lenovo) מציע את האפשרות ההפיכה: מחשב שאפשר לסובב את המסך שלו כך שישכב על המקלדת וישמש כמעין טאבלט. בדרך הוא גם מציע משהו שאכן יכול לקסום לאנשי עסקים: שטח. שטח מסך. הוא מגיע עם מסך בגודל של 12.5 אינץ', הרבה יותר ממה שטאבלטים נוכחיים מציעים כיום, וכמובן גם רזולוציה גבוהה יותר. גם המשקל, 1.58 ק"ג, כבר לא כל כך רחוק מטאבלט כזה שמוסיפים לו מקלדת.

מעבד
ה-S230u מצויד, כצפוי ממחשב אולטרה-בוק, במעבד Ultra Low Voltage. במקרה שלו מדובר ב-Intel Core i5 3317U ממשפחת ה-Ivy Bridge במהירות 1.7 ג'יגה-הרץ, וטורבו של 2.6 ג'יגה-הרץ. כמו כל המעבדים במשפחה זו, הוא מיוצר בליטוגרפיה של 22 ננו-מטר, מה שעוזר כמובן לצריכת הכוח שלו, שמבוססת על מעטפת תרמית מרבית של 17 וואט בלבד. זהו מעבד שתי ליבות שפועל בריבוי נימים.

המעבד תומך בעד 32 ג'יגה-בייט זיכרון RAM מסוג DDR3 במהירות של 1,333 או 1,600 ג'יגה-הרץ, בשני ערוצים. מה שמקבלים עם רכישת המחשב זה 4 ג'יגה-בייט זיכרון במהירות 1,333 מגה-הרץ, כך שמי שרוצה עוד יכול לשפר את הנקודה הזו באופן משמעותי למדי.

הטוויסט מגיע עם שני כוננים. כונן קשיח מכני וכונן SSD. כונן ה-SSD הוא למעשה כרטיס שמשולב במחשב בחריץ PCIe. מדובר ב-MZMPA024HMCD-000L1 של סמסונג (Samsung) בנפח 24 ג'יגה-בייט. כרטיס, או כונן זה, משמש כמובן לעזור בעלייה המהירה של המחשב וכן לחזרה מהירה ממצב שינה. הכונן המכני מרשים למדי. מדובר ב-Momentus Thin של סיגייט (Seagate) – כונן SATA III שפועל במהירות של 7,200 סיבובים לדקה. השילוב בין השניים מרשים בהחלט, ומספק ביצועים טובים מהממוצע במחשבים ניידים בגודל שכזה.

מסך וגרפיקה
מסך ה-12.5 אינץ' מגיע עם תמיכה ב-5 נקודות מגע, וכן עם הגנה של זכוכית גרילה. המחשב משתמש בשבב הגרפי שמשולב במעבד, כלומר Intel HD 4000. המסך יושב על ציר מרכזי מעוגל ויחסית גדול שמאפשר, קודם כל, לסובב אותו. אבל רק שמאלה. זה אומר שבמצב רגיל, הוא קצת מתנדנד שמקלידים מהר, או אם מישהו עובר ונוגע בו בטעות.

אפשר לסובב את המסך בזוויות שונות, עד הפיכתו והשכבתו המוחלטת על פני המקלדת. במקרה כזה עוברים בעצם להשתמש בו כטאבלט שמבוסס על חלונות 8 (Windows 8) בגרסת הפרו שלה. בדרך לשם אפשר פשוט להטות אותו בזווית כלשהי כלפי המשתמש, שזו זווית נוחה יותר לקריאה וצריכה של תכנים. גודל המסך מאפשר להשתמש במקלדת הווירטואלית בנוחות. ניתן גם לבחור בכמה תצוגות של המקלדת, ולמצוא את זו שמתאימה לאופי ההקלדה.

למרות הסיבוב, בסופו של דבר מדובר במחשב אולטרה-בוק שאי אפשר לטעות בהשתייכות שלו למשפחת מחשבי ה-ThinkPad הידועה של לנובו, ולא רק בגלל המראה הכללי. עם זאת, מדובר בשינוי: משטח השליטה מאגד בתוכו גם את הכפתורים, הימני והשמאלי. זה אמנם מעניק שטח גדול יותר להזזת האצבע והגעה מדויקת יותר לכל פינות העכבר, אבל זה גם מוביל, לפחות במקרה של המחשב המסוים בו בדקנו, לפגיעה בשטף העבודה – הכפתורים פשוט אינם מגיבים מספיק טוב. צריך ללחוץ חזק מדי, ואם רוצים ממש לדייק, צריך ללחוץ ממש בשפיץ של משטח השליטה כדי לקבל תגובה נאותה מהמחשב. מזל שיש מסך מגע מלמעלה.

מקלדת
המקלדת "מצילה" את המצב. המקשים כמובן לא נהנים מבסיס מספיק חזק כפי שהתרגלנו בדרך כלל ב-ThinkPad, וזאת בגלל עוביו של המחשב, אבל הם עדיין יורדים מספיק עמוק כדי לספק חוויית עבודה נוחה מאוד. בדיוק כמו שהתרגלנו עוד מימי יבמ (IBM).

אבל גם כאן יש כמה שינויים: כפתור המציג את כל החלונות של כל היישומים הפעילים; לחיצה על כפתור F12 מציגה רשימה של כל היישומים המותקנים במחשב וכן הפונקציות של כל כפתורי הפונקציות הפעילות כברירת מחדל, במקום ההיפך, וזה מאוד נוח לשימוש; כפתור ההדלקה/כיבוי של המחשב נמצא בצד הימני של המסך, ומעליו יש כפתור קטן לאפשור/ביטול הסיבוב האוטומטי של תמונות המסך עם הסיבוב הפיזי של המחשב; וליד כפתור החלונות מקדימה ניתן למצוא גם שני כפתורים לשינוי עוצמת הקול.

במבחנים הכלליים, ציוני הטוויסט היו טובים יחסית, וזה בלט במיוחד במבחן PC Mark 7 Basic בו הוא הגיע ל-2,918 נקודות – הרבה יותר מה-2,163 של ה-L830 מבית טושיבה (Toshiba) שבדקנו באחרונה. מנגד, מדובר בציון נמוך בהרבה מה-3,781 המאוד מרשימים של המחשב סדרה 9 מבית סמסונג. גם התוצאה במבחן הכיווץ של WinRAR הייתה לא רעה בכלל, עם קצב של 2,149 קילו-בייט לשנייה.

זמן עבודה
דווקא במבחן זמן העבודה המחשב קצת אכזב. הוא מגיע עם ליתיום יון פנימית של סוני (Sony) בנפח של 42,480mWh, והתוצאות לא ממש הרשימו. את מבחן PoweMark של FutureMark הוא סיים עם זמן של 3 שעות ו-44 דקות בלבד. במקרה של מחשב אולטרה-בוק אפשר לצפות ליותר.

הטוויסט מספק אפוא את הביצועים הנדרשים ממנו, הן כאולטרה-בוק והן במצב לוח, אבל מאכזב מבחינת כפתורי העכבר ולא מבריק מבחינת זמן עבודה. לפחות ציר הסיבוב של הטאבלט, שמאפשר לעבוד עם המחשב במספר מצבים, מעניין ואכן מספק מצבי עבודה מיוחדים. גם אם משטח העכבר וכפתוריו קצת מאכזבים, תמיד אפשר לנקוט בשיטת "הושט יד וגע" (במסך).

ציון סופי: 73

מעבד: Intel Core i5 3317U במהירות 1.7 ג'יגה-הרץ (טורבו 2.6 ג'יגה-הרץ)
ערכת שבבים: Intel HM77
זיכרון עבודה: 4 ג'יגה-בייט, DDR3, מהירות 1,333 מגה-הרץ
כונן קשיח: Seagate Momentus Thin, בנפח 320 ג'יגה-בייט, SATA III, מהירות 7,200 סיבובים לדקה
כונן SSD: כרטיס Samsung MZMPA024HMCD-000L1 בנפח 24 ג'יגה-בייט, SATA III
מסך: 12.5 אינץ'
רזולוציה מרבית: 1,366 על 786 פיקסלים
כרטיס תצוגה: משולב במעבד (Intel HD Graphics 4000)
קישוריות: Intel Centrino Wireless-N 2230, בלוטות' 4.0
חיבורים:  2xUSB 3.0, mini HDMI, mini DisplayPort RJ45
תוספות: מצלמה לעבודה בתאורה נמוכה, קורא כרטיסים
סוללה: Sony 45N1095, פנימית, 42,480mWh
מערכת הפעלה: Windows 8 Pro 64bit
מידות: 313x236x20 מ"מ
משקל: 1.58 ק"ג
מחיר: 5,499 ש"ח
ספק לבדיקה: לנובו ישראל

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים