צה"ל יחוייב לפנות תדרי דור 4 בסלולר עד 2015, ולא – ייקנס במיליוני שקלים

העברת התדרים תיעשה במכרז שהיקפו נע בין 100 ל-500 מיליון שקלים, ותמורתו תועבר למערכת הביטחון ● אם צה"ל לא יפנה את התדרים, יפחית האוצר 80 מיליון שקלים מתקציב הביטחון על כל תדר שלא יפונה ● לחברות הסלולר יידרשו שנתיים לפחות כדי להיערך לדור 4, לאחר סיום פינוי התדרים

צה"ל יחוייב לפנות תדרים בטווחים של 2,500 עד 2,690 מגה-הרץ, כדי שחברות הסלולר יוכלו להיערך למתן שירותי דור 4 למנויים – כך עולה מטיוטת "חוק ההסדרים" שתוגש לאישור הממשלה ביום א' הקרוב. עוד נכתב במסמך, כי אם צה"ל ומשרד הביטחון ימשיכו להתעלם מהחלטות הממשלה, הממשלה תקנוס את צה"ל ותנקוט בצעדי אכיפה נוספים.

הדברים כתובים בחוברת הצעת התקציב, שמתפרסת על פני 260 עמודים וכוללת סעיף רחב שמתייחס ל-"ייעול הקצאת משאבים ותדרים וקידום טכנולוגיות מתקדמות בסלולר".

הקצאת התדרים היא נושא שנוי במחלוקת בין חברות הסלולר והטלקום לבין מערכת הביטחון מזה שנים רבות. חברות הטלקום הזהירו בעבר, יותר מפעם אחת, כי היקף הנתונים העובר ברשתות שלהן, מחייב היערכות לדור 4. אולם, מסתבר שמערכת הביטחון מתעלמת באופן קבוע ממסקנות ועדה ממשלתית שסיימה את עבודתה באפריל 2011. זו קבעה, כי על צה"ל לפנות את התדרים בהתאם ללוח זמנים שנקבע אז. מאחר ומערכת הביטחון לא עמדה בלוח הזמנים, תחליט הממשלה – כך לפי הצעת התקציב – שאם צה"ל לא יעמוד שוב בלוח הזמנים לפינוי התדרים, יופחת תקציב הביטחון בשנת 2016 בסכום של 80 מיליון שקלים על כל רצועת תדרים שלא פונתה. כמו כן, נכתב, יוקם צוות מעקב ובקרה מטעם ועדת התדרים, שידרוש דיווח חודשי על קצב פינוי התדרים.

העברת התדרים תיעשה במסגרת מכרז שייערך בין חברות הסלולר שרוצות לעבוד לדור 4. היקפו הכספי של המכרז מוערך בסכומים הנעים בין 100 ל-500 מיליון שקלים, ועל פי החלטת הממשלה, כל סכום שיתקבל במכרז ישמש כתוספת לתקציב הביטחון. "שימוש בתדרים ללא עלות מוביל את כוחות הביטחון לנהוג באופן בלתי יעיל במשאב זה, מנקודת ראות כלל משקית, ולכן הטלת הקנסות תייעל את השימוש ועשויה להגדיל את התוצר הלאומי", נכתב בדברי ההסבר להצעת ההחלטה.

בהמשך מעירים אנשי האוצר, כי הוצאת התדרים למכרזים תכניס עוד כסף לקופת המדינה, ותממש את הערך האמיתי של התדרים, שמחירם עולה כל הזמן, בגלל הביקוש הצפוי המצוי במגמת עלייה.

"נפח הפעילות וכמות היישומים המועברים על גבי הרשת הסלולרית נמצאים במגמת עלייה", נכתב בדברי ההסבר להצעת התקציב. "על פי התחזית, קצב הגידול אמור לעלות פי 30 עד 2016. החסם העיקרי במדינת ישראל להקמת רשת דור 4 הוא אי פינוי התדרים על ידי צה"ל. לחברות הסלולר דרושה ודאות, שכן היערכות למתן שירותי סלולר דור 4 דורשת השקעות משאבים רבים על ידי החברות, פרישת תשתיות ועוד".

המשמעות היא ששירותי דור 4 לא ייכנסו לישראל לפני 2018, כי על פי חוות דעת מקצועית של החברות, נדרשות שנתיים לפחות כדי להקים את התשתית התקשורתית לדור החדש. את זה יוכלו לעשות החברות רק שיסתיים פינוי התדרים.

מהו דור 4?
רשת הדור הרביעי בסלולר היא רשת מתקדמת שתאפשר העברת מידע רב יותר במהירות גבוהה יותר. הדור הרביעי מציע קצבים אדירים (מהירות גלישה של עד 100 מגה-ביט בשנייה בהורדת נתונים ושל עד 50 מגה-ביט בשנייה בהעלאה) בגלישה באמצעות סמארטפונים, טאבלטים ומחשבים ניידים.

הדור הרביעי, נאמר בדברי ההסבר, מבוסס כולו על פרוטקול אינטרנט (IP), ומתאפיין ברשתות מופשטות ושטוחות, שבהן מוקדי השידור מקושרים ישירות לליבת הרשת – בשונה מהדורות הקודמים המקושרים לבקרים שמחברים אותם לליבת הרשת. לדעת מומחים, יישום דור 4 יאפשר העברת נתונים במהירות ובנפחים גבוהים משמעותית מהמקובל כיום ובכך ייצר תועלות כלכליות וחברתיות נרחבות למשק, כמו בכל המדינות בעולם.

כנגזרת ישירה להחלטת הממשלה בנושא הזה, תחליט הממשלה ביום א' להרחיב את סמכויות ועדת התדרים ולהרחיב את מספר נציגיה כך שהיא תהיה מוסמכת להקצות תדרים לבעלי רישיונות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים