המבקר: משרד התקשורת עיכב ביותר משנתיים הקמת מערכת מידע לתדרים ומנהל אותה בצורה שערורייתית

המבקר מצא ליקויים ואי סדרים בהקמת מערכת המידע לתדרים ובניהולה ● כך, משרד התקשורת החל להקים את המערכת בדצמבר 2009, על אף שהממשלה קבעה שהוא יוקם עד ספטמבר 2008 ● המידע במערכת לא מעודכן ושגוי, לאגף הספקטרום אין DRP כנדרש ו-ועדת המכרזים להקצאת תדרי דור רביעי, שהוחלט שתפרסם את המכרז עד סוף אוגוסט 2012, טרם עשתה זאת ● משרד התקשורת: "יש סעיפים שכבר טיפלנו בהם, יש כאלה שאנחנו מטפל בהם בימים אלה ויש כאלה שלא נמצאים תחת סמכותנו"

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא. צילום: קובי קנטור

התדרים של המדינה מנוהלים בצורה שערורייתית, לאחר שהקמתם עוכבה ביותר משנתיים – כך עולה מדו"ח מבקר המדינה, שפורסם אתמול (ד'). באחד מפרקיו עוסק המבקר, יוסף שפירא, בניהול משאב התדרים בישראל, שעולה למדינה ממון רב. במשרד התקשורת נהגו להאשים בכך את מערכת הביטחון, אולם המבקר מטיל אחריות בנושא גם על המשרד.

בעת הקצאת התדרים מטילה המדינה אגרה שנתית שסכומה נגזר מכמות התדרים שהוקצו ברישיון. כוחות הביטחון, המשתמשים בחלק ניכר מן התדרים, אינם משלמים בעדם אגרות למדינה. לצד זאת, קובע המבקר, משרד התקשורת לא קיים את החלטת הממשלה מ-2007 להקים עד סוף ספטמבר 2008 מאגר הכולל מידע בדבר ההועדה וההקצאה של תדרים. בפועל, המשרד החל להקים את המאגר רק בדצמבר 2009, כלומר – לאחר יותר משנתיים מהמועד שבו החליטה הממשלה על הקמתו ולאחר כשנה מהמועד שבו הוא אמור היה להיות מוכן.

המבקר ביצע את בדיקתו במשרד התקשורת, באגף הספקטרום ובוועדת התדרים. מלבד הפעולות שבוצעו להועדת התדרים והקצאתם, בדק המבקר פעולות הקשורות למאגר המידע שלהם ולמערכות ה-IT שבשימוש האגף, לקביעת ערכם הכלכלי והחשבונאי של התדרים ולהסדרת השימוש בטכנולוגיה של תקשורת מתקדמת. בדיקות השלמה נעשו במשרד האוצר, במשרד הביטחון, בצה"ל ובחברה לתקשורת.

בדו"ח נכתב, כי "המידע המוצג במאגר שהקים משרד התקשורת בנובמבר 2011 חסר ואינו תקף, והמשרד לא פעל לטיוב המידע בו. נוהל הגישה למאגר לא הוכן עד סוף דצמבר 2012, כנדרש בהחלטת הממשלה".

"בשנים האחרונות חלו תמורות טכנולוגיות שהביאו לגידול ניכר בביקוש לתדרים כתשתית למתן שירותי ICT", מציין המבקר. לדבריו, "התדרים הם משאב לאומי מוגבל בעל ערך כלכלי רב והשימוש בהם מחייב הסדרה במישור הבין-לאומי ובמישור הלאומי. מדינת ישראל חברה באיגוד הטלקומוניקציה הבין-לאומי, ITU (ר"ת International Telecommunication Union), העוסק בעיקר בהועדה בין לאומית של תדרים, ומחויבת לפעול על פי תקנותיו ונהליו".

קלקולים – גם בוועדת התדרים
בנובמבר 2008 החליטה הממשלה שהועדת תדרים והקצאתם ייעשו בידי ועדת תדרים ושתמונה ועדת תדרים עליונה, שתוכל להעלות נושאים והחלטות שנדונו בוועדת התדרים ולדון בהם. לבד מהקמת התדרים, הדו"ח מצביע על גרירת רגליים גם של ועדת התדרים – זו הוסמכה על פי החלטת הממשלה מ-2008, אולם התכנסה והחלה לפעול רק כשנה וחצי לאחר מכן, ביוני 2010. "כתוצאה מכך, במשך תקופה ארוכה לא היה מענה רגולטורי שיסדיר את השימוש בתדרים לפי הוראות הדין, והליך הועדת התדרים והקצאתם נפגע", נכתב בדו"ח.

כמו כן, המבקר מציין שוועדת התדרים לא קבעה הליך להסדרת העניינים הקשורים בישיבותיה ובקבלת החלטותיה, וכי מתחילת עבודתה ועד ינואר 2013 לא התקיימה אף ישיבה בהרכב מלא, בהשתתפות כל חבריה והמשקיף. "הוועדה העליונה לא התכנסה ולו פעם אחת, וממילא לא הסדירה את פעולתה, את עבודת המטה, את אופן הדיווח מול ועדת התדרים, את הליך התכנסותה ואת אופן קבלת ההחלטות בה", כותב שפירא.

על פי הדו"ח, "הממשלה הסמיכה את ועדת התדרים להועיד תדרים ולהקצות אותם, אולם מרבית ההקצאות נעשות על ידי יושב ראש הוועדה, המקצה תדרים לשימוש אזרחי, ועל ידי נציג אגף התקשוב בצה"ל, המקצה תדרים לשימוש צבאי. יושב ראש הוועדה לא עדכן את חבריה בנושא ולא העלה לדיון את ההתנהלות בעניין סמכותה של הוועדה לאצול למי מחבריה את סמכות ההקצאה".

אין DRP
ממצא נוסף שעולה מהדו"ח מצביע על כך ש-"משרד התקשורת לא ביצע את הפעולות הדרושות להקמת אתר חלופי, שישמש את האגף במקרה חירום: טרם נקבע מקום האתר, לא נרכשו רכיבי החומרה הנדרשים להפעלתו, לא פותחה התוכנה במערכת תדרנט שתאפשר לגבות את נתוני המערכת והמשרד לא קבע את דרך העדכון השוטף של המידע באתר החירום".

בנוסף, "בדו"חות הכספיים של משרד התקשורת ובדו"חות הכספיים של ממשלת ישראל אין ביטוי לערכם של התדרים, שהם נכסים בלתי מוחשיים. משרד התקשורת לא החל בהליכים לקביעת הערך הכלכלי של התדרים. לקביעה זו יש חשיבות רבה, היות שהתדרים הם משאב במחסור. הנתונים בדבר ערכם הכלכלי נדרשים למקבלי ההחלטות במשרד התקשורת, לשם התוויית מדיניותם בעידן של פיתוחים טכנולוגיים ובהתנהלות אל מול צרכני התדרים".

עיכובים במימוש טכנולוגיית הדור הרביעי
המבקר הזכיר בדו"ח, כי תדרים המתאימים להפעלת טכנולוגיות סלולר בדור הרביעי הוקצו לצה"ל עוד ב-2002, לשימוש לתקופה קצובה של כתשע שנים. צה"ל היה אמור להיערך ולפנות את התדרים בתחום ולעבור להשתמש במערכות הפועלות בתדרים אחרים עד סוף 2010. ב-2008 החליטה הוועדה על דחיית מועד פינוי התדרים וקבעה את התדרים שיפנה צה"ל בהדרגה עד סוף שנת 2012 ואת המועדים לפינוי. "הצוות הבין-משרדי שמינתה הממשלה ב-2010, שתפקידו לבחון את אופן יישום פינוי התדרים, ובכלל זה את האפשרות למתן פיצוי למערכת הביטחון, לא הצליח לסכם את אופן הפינוי ואת סכום השיפוי שישולם למערכת הביטחון. עד מועד סיום הביקורת לא הגיעו משרד האוצר ומשרד הביטחון להסכמה ולא יושבה המחלוקת ביניהם על סכום השיפוי ועל אופן תשלומו", נכתב.

עוד צוין בדו"ח, כי "שר התקשורת מינה ועדת מכרזים להקצאת תדרי דור רביעי למפעילות הסלולר שבראשה המנכ"ל. היה עליה לפרסם את המכרז עד סוף אוגוסט 2012, אולם ועדת המכרזים עדיין לא השלימה את הכנת מסמכי המכרז ותנאיו".

"בתחום התדרים המתאימים להפעלת טכנולוגיות הדור הרביעי פועלת גם מערכת תקשורת אלחוטית של חברה א'", נכתב בדו"ח המבקר. "משרד התקשורת החל בפעולות לפינוי התדרים כבר ב-2007, ובתקופה זו הוא העלה הצעה להקצאת תדרים חלופיים, אולם לאחר מכן שינה את עמדתו. בסופו של יום, לא הביאו פעולותיו לפינוי התדרים שבשימוש חברה א'".

בסיכום דבריו כותב המבקר שפירא, כי "התדרים הם משאב לאומי ציבורי מוגבל והביקוש להם גדול מההיצע, ואף צפוי שיגדל בעתיד. לכן, חשוב מאוד להבטיח שהועדתם, הקצאתם והשימוש בהם יהיו יעילים ומיטביים. ממצאי הביקורת מעלים ליקויים המחייבים את הגורמים המעורבים בהועדת התדרים ובהקצאתם להסדיר את דרכי העבודה של ועדת התדרים ושל הוועדה העליונה. על משרד התקשורת לדון בדרכים הנדרשות לעיגון סמכויות ההקצאה של התדרים בצורה ברורה. על משרדי התקשורת, הביטחון וביטחון הפנים לגבש הוראות ברורות ורלוונטיות המסדירות את ההועדה וההקצאה של התדרים לשימוש מערכת הביטחון, ולקיים את החלטת הממשלה בעניין תשלום אגרה עבור שימוש בתדרים".

"על משרדי התקשורת והאוצר לקבוע את הערך הכלכלי והחשבונאי של התדרים ולתת להם ביטוי בדו"חות הכספיים. הוא נדרש לטייב את המידע על התדרים במאגר שעל הקמתו והפעלתו החליטה הממשלה. כמו כן, עליו לשדרג את התמיכה במערכות המידע שבאגף ולהבטיח את פעולתו התקינה בשעת חירום. כדי להסדיר את השימוש בטכנולוגיית הדור הרביעי יש לפנות את התדרים שבשימוש חברה א', ליישב את המחלוקת בין משרד האוצר למשרד הביטחון בעניין השיפוי הכספי על הפינוי והמעבר לתדרים חלופיים, ולפעול להסדרת הנושא בשיתוף פעולה, מתוך ראייה כוללת של צרכי הציבור והמדינה".

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה, כי "משרד התקשורת קיבל את דו"ח מבקר המדינה לידיו והשיב על כל סעיף בצורה מפורטת ומלאה. ישנם סעיפים שמשרד התקשורת כבר טיפל בהם, לדוגמה טיוטת נוהל להתכנסות ועדת התדרים, שכבר הופצה לחברי הוועדה על ידי יושב ראש הוועדה. ישנם ממצאים שמשרד התקשורת מטפל בהם בימים אלה, לדוגמת אתר גיבוי, תמיכה ותחזוקה למערכת התדרים שהקמתו כבר מסתיימת בעוד מספר ימים (מחצית מאי 2013). ישנם כאלה שהמשרד הבהיר שאינם נמצאים תחת סמכותו והפנה את המבקר לגורם המטפל, לדוגמה: הקצאת התדרים לדור הרביעי – פינוי התדרים על ידי צה"ל – נושא שנמצא במחלוקת בין משרד האוצר למשרד הביטחון".

אירועים קרובים