רוברט פורדן, שגרירות ארה"ב בישראל: "שתי המדינות מקדמות מו"פ בתחום הסייבר האזרחי"

"ישראל וארצות הברית מחפשות דרכים לנצל את הידע שקיים בארץ בנושא זה לצרכים מסחריים", אמר פורדן, היועץ הכלכלי של השגרירות, בראיון לאנשים ומחשבים ● לדבריו, "אנחנו שמים דגש על מו"פ בתחום האנרגיה ועוסקים גם במים, חשמל, במגזר הפיננסי ובתחומים נוספים" ● פורדן הדגיש ש-"אנחנו מפרידים בין סייבר אזרחי לסייבר צבאי-ביטחוני והפעילות שלנו היא בתחום האזרחי בלבד"

"ישראל וארצות הברית מקדמות מו"פ משותף בתחום הסייבר האזרחי ובוחנות דרכים לנצל את הידע שקיים בארץ בנושא זה לצרכים מסחריים, לתועלת שתי המדינות", כך אמר רוברט פורדן, היועץ הכלכלי של שגרירות ארצות הברית בישראל, בראיון לאנשים ומחשבים.

פורדן הוא דיפלומט ותיק בשירות החוץ האמריקני, ששירת שנים רבות במזרח הרחוק, בעיקר בסין. הוא עוסק בתקופה האחרונה בחיפוש דרכים להדק את הקשרים הכלכליים בין ישראל וארצות הברית, בין היתר בנושא הסייבר, שמעסיק את שתי המדינות. לדבריו, השקפת העולם של הממשל האמריקני בנושא היא ש-"הסייבר האזרחי וההגנה על המולדת שייכים למגזר העסקי ויש להם השלכות עליו. לכן, צריך לחפש שיתופי פעולה מגוונים".

"כמעט בכל תחום אזרחי יש היבט של סייבר", אמר פורדן. "זה לא בא לידי ביטוי רק במערכות מידע, אלא גם, למשל, בנושא האנרגיה, עליו אנחנו שמים כעת דגש. כך גם בתחום המים, החשמל, המגזר הפיננסי ותחומים נוספים. בכל אחד מתחומים אלה אנחנו מנסים לראות כיצד יכולות ישראל וארצות הברית ללמוד זו מזו ולשתף ביניהן ידע".

לדבריו, הדיאלוג בין ישראל לארצות הברית בנושאים אלה ואחרים מתקיים במסגרת גוף משותף שנקרא JEDG (ר"ת Joint Economic Development Group – הצוות המשותף לפיתוח כלכלי), שחברים בו נציגים של משרד החוץ וכן של משרדי האוצר – הישראלי והאמריקני. במסגרת גוף זה נבדקות דרכים להעמקת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחום הסייבר. פורדן הדגיש ש-"אנחנו מפרידים בין סייבר אזרחי לסייבר צבאי-ביטחוני והפעילות שלנו היא בתחום האזרחי בלבד".

"בתחילת דרכו, JEDG תפקד כגוף שמעניק סיוע במסגרת הערבויות שממשלת ארצות הברית נותנת לישראל", הסביר פורדן, "ואילו כעת מדובר בגוף שבוחן כיצד לשדרג את היחסים המסחריים בין שתי המדינות. אחד הנושאים שגוף זה מטפל בו הוא  מו"פ בתחום הסייבר. כשני שלישים מהסחר בין ישראל לארצות הברית מבוסס על פיתוחים טכנולוגיים בתחום ואנחנו, בשגרירות, שמים דגש על פיתוח הסחר הטכנולוגי בין שתי המדינות ועל ההשקעות ההדדיות בתחום".

"העידן בו אנחנו נמצאים הוא טכנולוגי וזה יוצר הזדמנויות עסקיות רבות לחברות שעוסקות בטכנולוגיה לעשות עסקים טובים ולבצע שיתופי פעולה", הדגיש.

"יש בישראל שילוב מצוין לחדשנות"
פורדן התייחס בדבריו לענף ההיי-טק בארץ ואמר, כי "ישראל נחשבת, ובצדק, למרכז חדשנות. יש לה מערכת חינוך מפותחת מאוד ותרבות יזמית חדה מאוד. זה שילוב מצוין לפיתוח תמידי של מוצרים חדשניים".

"לכם, הישראלים, יש יכולת להציע מוצרים חדשים למשק האמריקני", הוסיף. "הידע הזה בא לידי ביטוי בכך שחברות אמריקניות רוכשות סטארט-אפים וחברות מבוססות טכנולוגיה מישראל. אתם יכולים לנצל את מערכות השיווק חובקות העולם של החברות האמריקניות. לעומת זאת, היתרון שלנו, האמריקנים, הוא בכך שאנחנו רוכשים טכנולוגיות בשלות וכאלה שמקצרות את הדרך לשוק".

בהתייחסו להשפעות המשבר הכלכלי בארצות הברית על היקף ההשקעות של קרנות ומשקיעים אמריקניים בישראל אמר פורדן, כי "אכן, מורגשת ירידה בגיוסים של קרנות הון-סיכון בכל העולם. זאת לא רק תופעה שייחודית בישראל. עם זאת, אני מאמין שמדובר בתופעה חולפת. הן ממשלת ארצות הברית והן ממשלת ישראל עושות מאמצים כדי לצאת מהמשבר. העולם הולך בכיוון טכנולוגי והבסיס של ענף זה הוא חברות הסטארט-אפ. לכן, אני מאמין שההשקעות בחברות אלו יחזרו לרמתן הקודמת".

פורדן התייחס גם לקרן בירד, שהוקמה כדי לקדם מיזמים טכנולוגיים ואחרים בין שתי המדינות. בתשובה לשאלת אנשים ומחשבים האם יש תוכניות להרחיב את שיתוף הפעולה הישראלי-אמריקני במסגרת קרן זו הוא השיב, כי "קרן בירד עושה דברים נפלאים, אבל לאור המצב הכלכלי, זה לא הזמן לדבר על הגדלת פעילותה, שכן המימון שלה משותף לשתי המדינות".

יצוין שמאז קום המדינה קיבלה ישראל מארצות הברית סיוע בסכום כולל של כ-114 מיליארד דולרים, מתוך זה 79 מיליארד בסיוע צבאי. על פי נתונים שפורסמו בארצות הברית, הסחר הבילטראלי בין שתי המדינות מגיע לכ-36.5 מיליארד דולרים, כשארצות הברית היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של ישראל ויעד הייצוא הגדול ביותר ממנה. היקף הייצוא של סחורות ושירותים מישראל לארצות הברית עמד בשנה שעברה על 22.13 מיליארד דולרים והיקף הייבוא – על 14.28 מיליארד. מדובר ביתרון של 7.86 מיליארד דולרים לטובת הייצוא.

השתתף בהכנת הידיעה: יהודה קונפורטס

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים