בעקבות הסכם עם הממשל האמריקני: חברות הרשת מפרסמות נתונים על המעקב אחרי משתמשים

שתיים מגדולות חברות ההיי-טק האמריקניות - פייסבוק ומיקרוסופט - פרסמו את הנתונים בסוף השבוע ● פייסבוק קיבלה במחצית השנייה של 2012 בין 9,000 ל-10,000 בקשות לנתונים על 18,000 עד 19,000 חשבונות משתמשים, בעוד שמיקרוסופט קיבלה באותה התקופה בקשות לגבי 31 אלף חשבונות ● מגוגל נמסר, כי היא עדיין מנהלת משא ומתן עם הממשל על אופן הפרסום

פייסבוק (Facebook) ומיקרוסופט (Microsoft) חתמו עם הממשל האמריקני על הסכמים שמאפשרים להן לפרסם נתונים מוגבלים על מספרן של בקשות המעקב שהן מקבלות. מדובר בניצחון צנוע לחברות ההיי-טק במאבקן לשקם את הפגיעה בתדמיתן בעקבות הפרסומים על תוכנית PRISM של הסוכנות האמריקנית לביטחון לאומי (NSA) לאיסוף נתונים.

החברה הראשונה שפרסמה נתונים מצטברים על מספר הבקשות הייתה פייסבוק, שעשתה זאת ביום ו'. בהודעה שפרסמה בבלוג שלה ציינה, כי היא קיבלה במחצית השנייה של 2012 בין 9,000 ל-10,000 בקשות לנתונים שמתייחסות ל-18,000 עד 19,000 חשבונות של משתמשים ברשת החברתית. זאת מתוך יותר מ-1.1 מיליארד משתמשי פייסבוק ברחבי העולם.

מקור יודע דבר בחברה מסר, כי מרבית הבקשות היו בקשות משטרתיות שגרתיות. לפי ההסכם עם משרד המשפטים,מנועה פייסבוק מלפרט כמה מהבקשות היו צווים חשאיים, שהוצאו לפי החוק למעקב מודיעיני אחר גורמים זרים (חוק FISA), וכמה מהן היו בקשות אחרות – במסגרת חקירות פליליות או מודיעיניות. עד לחתימת ההסכם נחשבו כל הבקשות על פי חוק FISA למידע חסוי, כולל עצם קיומן של בקשות כאלה, ומשום כך לא התאפשר לחברה לפרסם את מספרן.

על פי מיקרוסופט, היא קיבלה במחצית השנייה של 2012 בקשות מידע מכל הסוגים לגבי 31 אלף חשבונות של צרכנים פרטיים. בדו"ח השקיפות שפרסמה מיקרוסופט בתחילת השנה, שלא כלל מידע על בקשות לפי חוק FISA, צוין שהחברה קיבלה ב-2012 כולה בקשות למידע בגין חשדות פליליים על 24,565 חשבונות. בהנחה שמחצית מבקשות אלה הגיעו במחצית השנייה של השנה, הרי שמרבית הבקשות שקיבלה מיקרוסופט במחצית השנייה היו בקשות על פי חוק FISA. בענקית מרדמונד נמנעו מלהכחיש מסקנה זו.

מגוגל (Google) נמסר, כי החברה עדיין מנהלת משא ומתן עם הממשל, כאשר הסוגיה שבמוקד היא אם החברה אכן תוכל לפרסם רק נתון משולב, שכולל הן את הבקשות על פי חוק FISA והן את שאר הבקשות, ללא פירוט לפי סוג הבקשה. על פי גוגל, אם כך יהיה, מדובר ב-"חזרה לאחור" מנקודת המבט של המשתמשים, שכן כיום מפרידה החברה בדו"חות השקיפות שלה בין הבקשות שקשורות לעבירות פליליות לאלה שקשורות לביטחון הלאומי של ארצות הברית וקשורות לחקירות מודיעיניות. אם היא תחויב לפרסם נתון משולב, יקשה הדבר להוסיף ולפרט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים