הסנדלר היחף

יונתן קורפל מספיד את אלטה ויסטה, מנוע החיפוש שנדם

ביום ב' הקרוב, 8.7.13, יושבת לנצח מנוע החיפוש אלטה ויסטה (Alta Vista) – כך הודיעה השבוע יאהו! (!Yahoo), הבעלים הנוכחיים של האתר הוותיק. המנוע שדינו נחרץ נחשב כל כך ותיק עד כי מרבית אנשי המקצועות הקיברנטיים הנוכחיים לא עשו בו שימוש מעולם. חלקם הגדול אפילו לא שמע את שמו. יחד עם זאת, אנחנו חייבים לזכור שמדובר בארגון שהחזיר נשמתו לבורא אחרי 27 שנים בלבד. בכל ענף ותעשייה, ארגון שכזה בוודאי היה נחשב צעיר יחסית. רק בתחום האכזרי של טכנולוגיית המידע חברות קמות ונעלמות בקצב מסחרר.

המהירות בה ארגונים בענף שלנו באים והולכים לכאורה אינה מובנת. עשרות חברות מובילות בענף החומרה, שהובילו את ההתפתחות הענפית כולה, נעלמו כלא היו. דק (Dec), בורוז (Burroughs), דטה ג'נרל (Data-General), קומפאק (Compaq), קונטרול דטה (CDC) והאניוול (Honeywell) הן רק מדגם מייצג של התופעה. החברות האלה החזיקו בזמנן ובנישה שלהן אחוזים בולטים מהשוק העולמי. חברות מובילות פשוט מתאדות או נרכשות על ידי חברות גדולות או כוחות עולים וכך נעלמות מן האופק.

בתחום התוכנה התמונה לא שונה מהותית. עם זאת, יש הבדל, והוא נעוץ בעובדה שבגזרה זו מספר היצרנים גדול ללא כל השוואה לעומת המצב בתחום החומרה. לארי אליסון, מיודענו מאורקל (Oracle), ניבא עוד ב-2003 ש-90% מחברות התוכנה בעמק הסיליקון לא יצליחו בסופו של דבר להשכיל לשרוד. בערך באותה תקופה העריכה חברת המחקר גרטנר (Gartner), כי כמחצית מהעסקים בענף ייעלמו בתוך חמש שנים.

מבלי להיכנס למספרים ולחישובים מדויקים, אין ספק שהתופעה מדהימה. בארצנו, ההיסטוריה הענפית קצרה עוד יותר והיקפי השוק מצומקים יחסית. למרות אלה, גם כאן תהליך השחיקה צועק לשמים. מובילות הענף של פעם, ובהן דטה מיכון, מל"ל, ניקוב, קופל ראם ויענא, נעלמו ואינן עוד. אפילו זכר לא הותירו אחריהן. מכל דור המייסדים נותרה עמנו חילן בלבד.

ההסבר היחיד לתופעה הוא חוסר היכולת להסתגל לשינויים הטכנולוגיים. זה לכאורה קיים גם בענפים אחרים. תעשיות הפילם והעיתונות הכתובה הן רק דוגמאות ממחישות של כישלון מנהלים מצליחים לצאת ממקובעות ולהבין מספיק מהר את שינוי הכיוון. הענף שלנו שונה בכך שההתרחשויות בו מהירות אלף מונים מכל ענף אחר. כאן הגמישות המחשבתית והחדשנות נחוצים הרבה יותר. בחינה מקרוב של השורדים מצביעה על כך בבירור. זה נכון לגבי יבמ (IBM), עם מעל שבעה עשורים של פעילות ישירה בענף, HP, עם כחמישה עשורים, ומיקרוסופט (Microsoft), ששואפת לסיום העשור הרביעי. אולם, אני מוכן להמר שגם רשימה מובחרת זו לא תשרוד כולה בטווח הנראה לעין.

אלטה ויסטה היה מנוע החיפוש המוביל למשך תקופה לא מבוטלת. לפניו ירדו מעל הבמה מנועים שהיו הבטחות גדולות בזמנם: ליקוס (Lycos), אליווב (Aliweb) ו-AOL. בעתיד ייעלמו ללא כל ספק רוב מנועי החיפוש המככבים כיום, כמו גם ענקי החומרה והתוכנה בני הזמן הנוכחי. מסתבר שחדשני מערכות המידע הם סנדלרים יחפים. די ביכולת החדשנות שלהם כדי לנפץ את הישגי קודמיהם. אולם, רובם חסרי יכולת לעשות זאת שוב ושוב – ובקצב גובר.

תגובות

(8)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ג.ד.

    בעולם הגלובלי בו אנו חיים כן חלק מהחברות יכולות להיות לא רלוונטיות תוך זמן קצר, היום המושג קביעות בעבודה די נעלם, מישהו יכול להבטיח לך שהחברה בה אתה עובד תשרוד עד שתגיע לגיל הפנסיה?? התשובה היא לא, אין הבטחות, גם חברת הענק IBM לא מבטיחה זאת לעובדיה מה שהיא כן יכולה להבטיח להם זה שהם יהיו כשירים לעבודה.

  2. ענתוש

    לא סנדלרים ולא יחפים .החברות אולי נעלמות אבל לבעלי החברות נשאר כיס מלא .

  3. רוזי

    אני יתגעגע, מזכיר לי את הילדות שלי

  4. innocent citizen

    העולם הטכנולוגי בדיוק כמו העולם הגשמי בו אנו חיים , הברירה הטבעית משחקת תפקיד מהותי . ככל שהטכנולוגיה תתפתח יקשה העניין על שרידות החברות ומוצריהן . הציבור דורש איכות-מהירות-גיוון ללא פשרות , מי שלא מצליח לעמוד בקצב נופל . וטוב שכך !

  5. אדי

    יו יונתן, הכנסת אותי למצב רוח נוסטלגי עם כל רשימת השמות האלה. altavista היה אחד ממנועי החיפוש הראשונים שהשתמשתי בהם אם לא הראשון. בצער מחקתי אותו מה"מועדפים" שלי. לא שעשיתי בו שימוש מאז שGoogle כבש את העולם. אכן היסטוריה קצרה ודינמית.

  6. נ.

    5 דקות בשבוע ואנ מתעדכן בעזרת הטור של יונתן קורפל ולומד המון. אולי כדאי לקרוא לזה: פרשת השבוע של קורפל?

  7. כרמלה

    אין מה שאוהבים, אוהבים את מה שיש!

אירועים קרובים