גורם בענף הבנקאות: "EDS והבנק הבינלאומי לא תיאמו ציפיות כראוי, וכשלו בחיזוי עתיד ההסכם"
"נראה ש-EDS לא קיבלה תמונה בהירה מספיק לגבי השינויים הצפויים – בהיקפי הפעילות או בטכנולוגיה - במערך ה-IT של הבנק הבינלאומי", אומר הגורם לאנשים ומחשבים ● עובדי נס ישראל, שהיו קבלן משנה של EDS בפרויקט - ימשיכו לעבוד כרגיל ● עובדי EDS חוששים לגבי המשך העסקתם, למרות שגם EDS וגם הבינלאומי מסרו, כי העובדים יקלטו במת"ף
"בכל הסכם מיקור-חוץ, שני הצדדים צריכים להתעמק בכל הפרטים הקטנים, לחזות את כל התרחישים האפשריים, ולצפות את העתיד. נראה כי במקרה זה, הבנק הבינלאומי ו-EDS ישראל לא עשו זאת ולא היה ביניהם תיאום ציפיות כנדרש"; כך אומר לאנשים ומחשבים גורם בכיר כענף הבנקאות, בעקבות ביטול ההסכם בין השתיים.
כזכור, ביום ה' האחרון הודיע הבנק הבינלאומי על סיום הסכם מיקור-החוץ לתפעול תשתיות ה-IT שלו מול EDS ישראל, חברה בבעלות HP. ההודעה באה שלוש שנים וחצי לאחר חתימת החוזה הראשוני, שאף הורחב בראשית השנה ל-871 מיליון שקלים. כבר אז נתגלעה בין הצדדים מחלוקת לגבי אופי ההסכם ומהותו, שעוד משלביו הראשונים גרר סכסוכים בין הצדדים. זאת, בין השאר בשל העובדה, כי בשנים האחרונות רכש הבינלאומי שלושה בנקים אחרים והפך לקבוצה בנקאית הגדולה באופן מהותי מגודלו של הבנק בעת החתימה על הסכם מיקור-החוץ.
"בהסכם מיקור-חוץ כמו כל פרויקט, הספק נדרש לתת תמחור על סמך מה שהלקוח אומר לו", אמר הגורם, "ככל שהתמונה יותר בהירה – ככה תהיינה פחות בעיות בהמשך. נראה כי פה EDS לא קיבלה תמונה בהירה מספיק". הוא אמר, כי "כל ספק מיקור-חוץ רגיל לבלוע 'גלולות מרות' שצצות במהלך ההתקשרות, כי הוא רואה לנגד עיניו את המשך הפרויקט. נראה כי פה, הבנק סיפק גלולה בלתי ניתנת לבליעה. תיאום הציפיות בין הלקוח והספק ככל הנראה לא היה תקין".
"אפשר ורצוי לחזות את העתיד, ולשרטט כל תרחיש אפשרי", אמר הגורם, "אלא שנראה שהתרחיש שקרה בסופו של דבר לא תאם את ההערכות של שני הצדדים". לדבריו, בכל הסכם שכזה יש סעיף המכונה "נוסחת גידול קיטון", האמור לענות על שינויים בטכנולוגיה או בהיקפי הפעילות אצל הלקוח. "נוסחאות אלו אמורות לענות על השינויים לטובת המשך הפעילות, אולם במקרה של הבינלאומי ו-EDS נראה שהבנק צמח באופן משמעותי, לא לינארי, והנוסחה לא סיפקה מענה לגידול".
"פרויקטי מיקור-חוץ יכולים להצליח בכלל ובענף הבנקאות בפרט", סיכם הגורם, "אולם נראה, כי במקרה זה הבנק, שנפח הפעילות שלו גדל, הבין שהוא יוכל להסתדר לבד בפחות עלויות. ניתן לחזות את העתיד בצורה מושכלת, ולהצליח בפרויקטים שכאלה, גם אם יש שינויים לאורך הדרך".
העובדים חוששים
בתוך כך, עובדי EDS שעבדו בבנק הביעו חשש להמשך העסקתם. בתגובה נמסר מ-EDS, כי עובדי המיחשוב שהיו עובדי EDS בתקופת ההתקשרות, יעברו להיות עובדי מת"ף של הבינלאומי הראשון. מדוברות הבנק הבינלאומי נמסר לאנשים ומחשבים, כי "החששות של העובדים אינם במקומם. כלל עובדי מת"ף, שהיו לעובדי EDS – עתידים להיקלט במת"ף".
מעמדם של עובדי נס ישראל, קבלן משנה של EDS בפרויקט – נותר כשהיה. כמה עשרות מעובדי נס בפרויקט מיקור החוץ בבינלאומי, הקימו ותחזקו מרכז תמיכה לאנשי התקשורת, התשתיות והטכנאים. הם ימשיכו לעשות זאת, וימשיכו להיות עובדי נס, אלא שכעת הם יפעלו באופן ישיר מול ה-IT של הבנק. הבינלאומי מסר על כך לאנשי נס בסוף השבוע, והוסיף, כי לא יחול כל שינוי במעמדם. מנס נמסר, כי "נס טכנולוגיות עובדת עם הבינלאומי יותר מחמש שנים בהצלחה רבה ולשביעות רצונם של שני הצדדים. אנו נמשיך לשרת את הלקוח נאמנה גם בעתיד".
הכינו מהר ק"ח כי זמנכם קצוב
לידידי ב - EDS, הא לכם תרגיל עוקץ של נס