אל"מ (מיל') אבי ברגר, לשעבר אגף התיקשוב: "הרשתות החברתיות הן שדה הקרב החדש ומהוות הזדמנות לצה"ל"

צה"ל יכול להשתמש ברשתות החברתיות ובווטסאפ למערך הגיוס, ולפתח את עולם המדיה החברתית בתוך הצבא, אמר ברגר, לשעבר ראש מחלקת אמצעי לחימה באגף התיקשוב ● לדבריו, "עולם הרשתות החברתיות יכול לשרת את הלוחמה הפסיכולוגית של ישראל, ובאמצעות שימוש נכון ודבקות במשימה נוכל לתת תשובה הולמת לאויב גם בשדה הקרב הזה"

אבי ברגר, מנכ"ל משרד התקשורת המפוטר. צילום: ניב קנטור

"הרשתות החברתיות הן איום לצה"ל, בעיקר בהיבט של חשיפת מידע, אבל טמונה בהן גם הזדמנות גדולה ומגוונת לצבא", כך אמר אל"מ (מיל') אבי ברגר, לשעבר ראש מחלקת אמצעי לחימה באגף התיקשוב של צה"ל.

אל"מ (מיל') ברגר דיבר בכנס C5 Israel, שהתקיים בסוף השבוע בהפקת אנשים ומחשבים במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב. את הכנס הנחה אבנר פרנק והשתתפו בו מאות אנשי מקצוע מצה"ל ומהתעשייה האזרחית.

ברגר ציין, כי ביכולתן של הרשתות החברתיות, כמו גם ווטסאפ (WhatsApp), לשמש היטב את מערך הגיוס של צה"ל. הוא דיבר גם על רשתות חברתיות פנים-צבאיות ואמר ש-"אין בעיה להעביר באמצעותן מסרים חוצי ארגון, מידע על אירועים, מיקומים, לדווח איפה יש מכשולים על הצירים. בעת החלפת כוחות בקווים, ניתן לשתף ידע במרוכז ברשתות החברתיות במקום לעשות זאת במשך שבוע. הלוחמים יכולים להעלות מידע על הניסיון שלהם".

לדבריו, "ההסתכלות הטכנולוגית של צה"ל צריכה להשתנות. עליו לבחון את הטכנולוגיות החברתיות ולראות כיצד ניתן להשתמש בהן לצרכים צבאיים". כך, בין השאר, הוא אמר ש-"עולם הרשתות החברתיות יכול לשרת את הלוחמה הפסיכולוגית של ישראל. אפשר לרתום את חוכמת ההמונים לטובת תפיסת הביטחון של ישראל, בתנאי שעושים את ההקשרים הנכונים. על ידי שימוש ברשתות הללו, ישראל יכולה להעביר מסרים – כמה שהיא רוצה, למי שהיא רוצה ובאיזו צורה שהיא רוצה, ובלבד שתעשה זאת נכון. לא כדאי להעביר מסרים בכוח, כי הניסיון הזה יידחה מיד. אפשר לחלחל מידע, לפתח מנגנונים שיודעים להיכנס לרשתות החברתיות הנכונות, לשתף ידע ועל ידי כך לשרת את ההרתעה של ישראל".

"פייסבוק (Facebook), טוויטר (Twitter) ודומיהן מהוות שדות קרב לכל דבר ועניין", ציין ברגר. "תפיסת הביטחון היא הרתעה, התראה והכרעה. כך צריכה להיות התפיסה גם במדיה החברתית. גם שם דרושה דבקות במשימה: צריך להתגבר על כל אויב וכל מכשול, כולל על הפעילות של האויב ברשתות חברתיות, להעביר את המסרים שלנו ולנקוט גם בהן בטקטיקות של תחבולה".

הוא ציין שהמדיה החברתית יכולה להוות בנוסף כלי טוב למודיעין. "אפשר לדעת ממנה מה קורה, האם האירועים הם בעלי משמעות, אילו מסרים רצים ולאן הם מובילים. אפשר לגייס אנשים, לעקוב אחרי אנשים ולייצר תקשורת בצורה קלה ופשוטה למרחקים גדולים", אמר.

עולם חברתי
ברגר הציג במהלך דבריו מספר נתונים – דמוגרפיים ואחרים – על השימוש ברשתות החברתות, בעולם בכלל ובמזרח התיכון בפרט. הוא ציין, כי ישראל נמצאת במקום ה-26 בעולם ברשימת המשתמשים במדיה החברתית, הרבה מעל מדינות האסלאם, בהן ירדן, לבנון, מצרים ואיראן, שממוקמת הרחק למטה, במקום ה-72.

עם זאת, איראן היא אחת המדינות בה יש רשת חברתית מקומית בולטת. במקומות אחרים מובילות הרשתות הכלל עולמיות, כאשר המרכזית שבהן היא פייסבוק. הרשת שייסד מארק צוקרברג מובילה באזורנו הרבה מעל טוויטר.

ככלל, הגלישה ברשתות החברתיות היא כיום אחד השימושים הבולטים באינטרנט. על פי הנתונים שהציג ברגר, יותר ממחצית הגולשים הישראליים – 53% – נמצאים ברשת חברתית כלשהי ואחוזי השימוש במדיה החברתית גבוהים גם בירדן ובמצרים.

הוא ציין שהשימושים הפופולריים ביותר ברשתות החברתיות הם העלאת תמונות וסרטים. "בכל דקה עולים לרשתות חברתיות 700 סרטים ובכל דקה מצטרף משתמש ללינקדאין (LinkedIn) או אינסטגרם (Instagram)", הוסיף. הנושאים הפופולריים ביותר הם מוזיקה וסרטים, ואחריהם קהילה, ספורט, פוליטיקה ודת.

"עולם הרשתות החברתיות הוא מורכב, והחוכמה היא לפתח לו פתרונות פשוטים ולהשתמש בו נכון", סיכם אל"מ (מיל') ברגר. "באמצעות שימוש נכון ודבקות במשימה נוכל לתת תשובה הולמת לאויב גם בשדה הקרב הזה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים