מה סבא שלי עשה שכל כך פגע בסבתא שלי?

על חשיבות "סדר וניקיון" בניהול מערכות מידע - ודברים קשורים שלא מיושמים מספיק טוב בארגונים

סבא שלי ז"ל היה מחנך של אבא שלי. הוא היה קפדן, אבי "סבל" מקפדנות יתר. כשאבי הגיע הביתה עם תעודת השליש, סבתי ז"ל עיינה בה, לא התלהבה מהציונים (…), אבל כשראתה את הציון ב-"סדר וניקיון" היא "נפגעה עד עמקי נשמתה", כך סיפרה לי. היא התכוונה להגיד ש-"חטפה את הג'ננה", אבל בזמנו הייתה מין שפה מוזרה שכזו. הציון היה "מספיק בקושי". כשסבי הגיע הוא חטף ממנה "מנה" על איך זה יכול להיות שהוא נותן לבנה להגיע לציון כזה, הבן שלה מאוד נקי ומסודר. היא הייתה פולניה, כמובן.

גם המורה שלי למתמטיקה בתיכון היה קפדן, והקפיד במיוחד על הסדר והניקיון של המחברות והמבחנים. הוא גם הקפיד בצורה בלתי מתפשרת על אופן כתיבת התרגילים וההוכחות, והיה מוריד ציונים אם שורה אחת בהוכחה לא הייתה בדיוק מתחת לזו שמעליה. אף כששרטט על הלוח היה נעזר בסרגל, זווית ומחוגה ענקיים. זה היה, כמובן, מושא ללעג מצדנו, התלמידים. אבל, בדיעבד, אני חושב שהוא צדק. מאוד צדק. 100% הצלחה בבגרות ובציונים גבוהים.

לקחתי את המורשת הזו אתי לחיים. תשאלו את אשתי, אפילו היא תגיד שאני מסודר. צריך לעבוד מסודר – בשולחן העבודה, בשיטות הניהול, כגון תכנון ובקרות, ניהול ישיבות ואופן קבלת ההחלטות. "מסודר" זה גם לעשות אקזיט בגיל צעיר.

חשוב ליישם את גישת הסדר והניקיון גם בניהול מערכות המידע בארגונים. יש היבטים רבים, על חלקם כתבתי בטורים קודמים, חלקם טריוויאליים. אני רוצה להתמקד כאן במספר דברים שלא מיושמים מספיק טוב בארגונים:

ניהול הביקוש – יש הרבה "רעש" בארגון בכל הקשור למה שהביזנס צריך ומה ה-IT נותן. צריך להנהיג תהליך שיעשה את התעדוף באופן מסודר, נקי ושקוף, תוך העדפת צרכים מייצרי ערך ובעלי כדאיות כלכלית. זהו ה-Strategic Gating, עליו כבר כתבתי.

ניהול ההיצע – מנהלים נכס יקר, משאב במחסור. חובה להבטיח מיצוי שלו. צריך תכנון מוקפד של הפעילות, ניצולת מקסימלית של המשאבים, מדידת תפוקה ושיפורה. כאן נכנסים ה-Tactical Gating, מדד התפוקה והניהול הממוקד לשיפורה, שגם עליהם כבר כתבתי. אני מבקש להוסיף את הצורך בדיווח של העובדים על השעות שהקדישו לכל פעילות. זהו נתון חשוב לניהול העומסים, לעדכון ההערכות וגם לדיווח החשבונאי על ההשקעות/הוצאות. ללא זה, הנהלת ה-IT של הארגון לא באמת יודעת מה קורה ב-"רצפת הייצור" שלה.

ניהול הייצור – יש לחץ מובן של לקוחות הפנים להכניס מיד פיתוחים חדשים לייצור. ברמת בגרות ה-IT במרבית הארגונים, מרבית מערכות המידע קשורות זו לזו, שינוי כאן משפיע שם וחשוב להבטיח, באמצעות בדיקות, את תקינות כלל המערכות. מכאן החשיבות של העבודה בגרסאות תקופתיות מלאות. כמובן שלצד תהליך מסודר שכזה צריך לייצר מסלולים עוקפים לדברים דחופים וחשובים ול-Quick Wins.

ניהול הבריאות – רבים עושים לעצמם סקר בריאות תקופתי. גם מערך ה-IT זקוק לכך. יש עשרות פרמטרים שמרכיבים את התפקוד של ה-IT וקל מאוד לפספס מעקב אחרי רבים מהם. סקירה שיטתית, הערכת "רמת הבריאות" ונקיטת פעולות לשיפור "הכושר" ישפרו את תפקוד גוף ה-IT כולו.

לסיכום, ניתן לומר שזוהי גישה פרקטית ומוכחת ליישום של Office of the CIO ,ITG ,PMO. אבל, וזה אבל גדול – חלק מההקפדה על "סדר וניקיון" זה גם להבטיח ניהולית שיש מקום, כלים, פתיחות ועידוד ליזמות, יצירתיות וחדשנות. חדשנות טכנולוגית היא הכרח ומנוף לחדשנות עסקית וזו מהווה הכרח ומנוף לשרידות וניצחון בתחרות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יואב

    היום קוראים לזה OCD - ולא אין לזה כל הצדקה. סדר (ברמה הגיונית!) בכל הנוגע למשימות הבנליות. חשיבה יצירתית יותר חשובה לשאר.

אירועים קרובים