נפטר שמעון בוקשפן, מוותיקי ענף המיחשוב בארץ

בוקשפן, בן 79 במותו, החל את דרכו המקצועית עם קום המדינה, ומאז שימש בשורה של תפקידים בתחום המיחשוב הציבורי ● במהלך עשרות שנות פעילותו הוא "עבר" את כל דורות עיבוד הנתונים, החל בתקופה שבכרטיס יבמ היו 80 טורים מלאי חורים ● בכירי התעשייה מספידים "אדם נעים הליכות, חכם וחבר מסור"

שמעון בוקשפן, מחלוצי ה-IT בארץ, נפטר בסוף השבוע, בגיל 79. הוא הותיר אחריו אלמנה, מירה, שלוש בנות, נכדים ונינים, ויובא למנוחות היום (א') בבית העלמין סגולה בפתח תקווה.

בוקשפן החל את דרכו המקצועית עם קום המדינה. הוא עבד בין השנים 1949 ל-1952 במלם מערכות של היום, שהייתה בעברה מדור המכונות בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במשרד ראש הממשלה בירושלים, והיה מראשוני העובדים שם. בין 1952 ל-1955 הוא היה ממקימי ממ"ס (ר"ת מרכז מיכון וסטטיסטיקה), היחידה הצה"לית שקדמה לממר"ם וישבה בשלישות הראשית, שהייתה אז ביפו. בעשור שלאחר מכן הוא היה ממקימי מרכז המחשבים של חברת החשמל, בעבר מחלקת ענ"א בהנהלת החשבונות של החברה במחוז הדרום. יותר משלושה עשורים, בין 1965 ל-1999, הועסק בוקשפן במרכז המחשבים של החברה לאוטומציה בשלטון המקומי בישראל, שהיה ממקימיו, והיה מנמ"ר עיריית פתח תקווה. במסגרת תפקיד זה הוא הפך את מערכת המידע העירונית לחלוצה בין כל מערכות המידע בשירות המוניציפלי. מאז פרש, שימש בוקשפן יועץ מיחשוב ומערכות מידע במרכז השלטון המקומי.

ד"ר עדי קפליוק, מנהל האגף למינהל כללי בעיריית גבעתיים ויו"ר פורום המנמ"רים בשלטון המקומיבמהלך עשרות שנות פעילותו "עבר" בוקשפן את כל דורות עיבוד הנתונים, החל בתקופה שבכרטיס יבמ (IBM) היו 80 טורים מלאי חורים, בחדר מלא מכונות קונבנציונליות של החברה. באותם הימים ניהלו המכונות הללו את מרשם האוכלוסין, סחר החוץ, המערכות הצה"ליות, חשבונות החשמל, הארנונה, המים ומערכות השכר.

במרוצת הקריירה הציבורית העשירה שלו הוא ריכז את הפעילות המקצועית של ארגוני משתמשי המחשבים בישראל. כמו כן, כיהן בוקשפן כחבר המועצה הציבורית של לשכת מנתחי מערכות המידע בישראל ועמד מטעמה בראש הוועדה להקמת המוזיאון הווירטואלי למיחשוב ולטכנולוגיות המידע בארץ.

בין תפקידיו הציבוריים הרבים היה בוקשפן בין מקימי איל"א (ר"ת איגוד ישראלי לעיבוד אינפורמציה) וכיהן כחבר המועצה שלו; בין מקימי מו"ח (ר"ת מחשבים וחינוך); מזכ"ל אמצ"י (ר"ת איגוד משתמשי ציוד יבמ), ארגון הגג למשתמשי יבמ בישראל; מזכ"ל Common Europe בישראל, ארגון משתמשי מערכות יבמ בסיסיות באירופה; מזכ"ל וחבר ההנהלה האזורית של GSE בישראל, ארגון משתמשי מערכות מיינפריים; מזכ"ל אמ"י (ר"ת ארגון תאגידים משתמשי מיקרוסופט) בישראל; ופעיל בתחומים רבים בשלטון המקומי בישראל.

ד"ר נחמן אורון, יועץ מיחשוב בכיר למערכות IT ממשלתיות. צילום: קובי קנטורבשנות פעילותו זכה בוקשפן בעשרות תעודות הוקרה וציונים לשבח, בכלל זה רישום בספר הזהב של הקרן הקיימת לישראל ואות יקיר קהיליית ה-IT בארץ בגין חלוציות והתמדה, אותו קיבל בטקס הכתרת מצטייני המיחשוב IT Awards 2006 של אנשים ומחשבים. ב-2009 הוא קיבל את אות יקיר העיר פתח תקווה.

בכנס במלאות 50 שנים להקמת ממר"ם, שהחלה את דרכה בתור "מרכז מיכון" במרתף ביפו, סיפר בוקשפן, מראשוני היחידה וחבר צוות ההעברה שלה מבסיסה המקורי ביפו למקום מושבה הנוכחי ברמת גן, על ימיה הראשונים של היחידה, ב-1959. "הוצבתי ביחידה הקטנה ביפו, שנקראה אז ממ"ס, היישר מיחידת הסטטיסטיקה", אמר. "היחידה כללה אז מחשב אחד ויחיד באולם המרתף, מכונת יבמ בעלת 80 טורי ניקוב. בהמשך העברנו גם חוטים שסייעו בחישוב. כבר אז נחשבה היחידה ליוקרתית, כאשר על כל מקום התחרו 30 מועמדים".

ויקטור אררה, לשעבר מנמ"ר עיריית תל אביב-יפו ויועץ מיחשוב בכיר לתחום התחבורה. צילום: קובי קנטורמספידים את בוקשפן
ד"ר עדי קפליוק, מנהל האגף למינהל כללי בעיריית גבעתיים ויו"ר פורום המנמ"רים בשלטון המקומי, אמר לאנשים ומחשבים, כי "בוקשפן היה ממקימי מערכות המידע בשלטון המקומי. כמנמ"ר עיריית פתח תקווה הוא היה מעורב בפיתוחים הראשונים של מערכות מידע עבור השלטון המקומי עם החברה לאוטומציה. הוא היה אדם נעים הליכות, חכם, חבר מסור, והוא יחסר לנו מאוד".

לדברי ד"ר נחמן אורון, יועץ מיחשוב בכיר למערכות IT ממשלתיות, "קיבלנו את הידיעה על פטירתו של שמעון היקר בצער רב. שמעון היה איש מיוחד, רב פעלים בעיסוקיו הציבוריים בקהילת המנמ"רים. נועם הליכותיו קירב אותו אל כל שכבות חברי הקהילה. בערנות עקב אחר כל אירוע של שמחה משפחתית או עצב של כל אחד מאיתנו. מעולם לא החמיץ משלוח ברכות והשתתפות בשמו ובשם מירה היקרה".

"יחד חווינו חוויה מיוחדת, כשחלקנו חדר במלון כחברי משלחת ישראל לכנס WSIS שהתקיים בטוניס ב-2005", הוסיף. "למדתי להכיר את סגולותיו המיוחדות של איש וחבר יקר. מזה שנים הזמנו את שמעון לשמש כיו"ר האסיפה הכללית של לשכת מנתחי מערכות המידע בישראל. בנועם הליכות וביד רמה הוביל את דיוני האסיפה אל חוף מבטחים. תחסר לנו, איש יקר".

פלי הנמר, מייסד ומנהיג אנשים ומחשביםויקטור אררה, לשעבר מנמ"ר עיריית תל אביב-יפו ויועץ מיחשוב בכיר לתחום התחבורה, אמר כי "בוקשפן היה סלע איתן בעולם ה-IT בכלל וב-IT העירוני בפרט. הוא זה שטבע את המונח מנמ"ר והוא, בהיותו גזבר עירייה, ראה לפני כולם את חשיבות ה-IT והצורך בכפיפות ישירה לראש הארגון. בוקשפן יזם את הקמת פמר"מ (ר"ת פורום המנמ"רים ברשויות המקומיות). הוא תמיד שאף להימצא 'תחת המטריה' של החברה לאוטומציה ושכנע אותה לפרוס את המטריה מעל ראשו. זאת מאחר ששם, היכן שהגיע, הוריד גשם שהפריח שממה. כך הוא הצליח לקדם את המיחשוב העירוני. שמעון היה גם המנמ"ר החברתי טרם עידן הרשתות החברתיות ופעל בהתנדבות במספר מסגרות לעידוד הפעילות החברתית, המקצועית והתרבותית בעולם ה-IT. הוא ידע לשמוע – אוזניו היו תמיד פתוחות לטכנולוגיות החדשות – כדי לבחון את יישומן הנבון, וכן קשובות תמיד לקשיי המנמ"רים – כדי לנסות ולייעץ עם אהדה גדולה וחכמת חיים מוכחת. דרכם של המנמ"רים הצעירים היא אותה הדרך ששמעון הכשיר, כאחד מאבות ה-IT בישראל, והוא הצליח. אשריך, שמעון, ותודה".

פלי הנמר, יזם, מייסד ומנהיג קבוצת אנשים ומחשבים, ציין כי "את שמעון, כפעיל ציבור בתעשייה, הכרתי עוד מימי עבודתי ביבמ ישראל, לפני יותר מ-40 שנים. שמעון תמיד היה בסביבה ויכולת לסמוך שהוא יעזור במה שתבקש ובהצלחה. הוא היה פעיל בעיקר במועדון המנמ"רים שלנו, C3, והשתתף לא אחת בוועדות השיפוט של תחרויות השנתיות של מצטייני המיחשוב בישראל. תמיד תרם מניסיונו הרב, היה נעים לעבוד איתו, במחיצתו ובשבילו. חסרונו יורגש, נתגעגע אליו ונזכור אותו לטובה".

תגובות

(6)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אילנה כהן

    אכן אבידה למשפחתו ולמשפחת ותיקי ההייטק בארץ. שמעון איש רב פעלים וצנוע. הכרתי את שמעון בכנס WSIS בתוניס וגם לפני בימים הראשונים של איל"א ואיגוד האינטרנט . יש לציין גם לחיוב אאת אנשים ומחשבים אשר מקצים פינה לזכרו.

  2. אבי בליזובסקי

    יהי זכרו ברוך. באמת אדם טוב.

  3. יואש טרוקמן

    עדיין המום מלכתו בטרם עת של אדם דגול, חבר וקולגה. מירה והמשפחה -.שמעון יחסר לנו תמיד, בשם שלמה טירן וכל קבוצת אלעד מערכות- שלא תדעו עוד צער. יואש טרוקמן יו״ ר קבוצת אלעד

  4. מיקי ברקאי

    שמעון היה בעל ידע מקצועי רב, נעים הליכות וקל להתחבב. תנחומים למשפחה ולכל קהילת המחשוב בארץ.

  5. אבי שחם

    שמעון היה חבר קרוב ומורה דרך רוחני ומעשי במשך שנים רבות יהיה זכרו ברוך

  6. מיכל

    שמעון היה איש מדהים שעזר לכולם ואהב את כולם ותמיד במאור פנים ובאהבה ונתינה לזולת . איש מדהים ונהדר . מותו הוא אבידה ענקית לכל הקהילה. יהא זכרו ברוך.

אירועים קרובים