מקסין פסברג, אינטל: "קליטת 800 עובדי מיקרון – תרומה משמעותית לבעיית התעסוקה בדרום הארץ"

ענקית השבבים תחזיר לעצמה את הבניין שהחכירה למיקרון ישראל ותמשיך לייצר זיכרונות פלאש מסוג NOR ● "אלו הן חדשות נפלאות עבור אינטל", כתבה פסברג במכתב פנימי לעובדי החברה שהגיע לידי אנשים ומחשבים ● עוד תציע אינטל 130 משרות זמניות ו-60 מקומות עבודה לסטודנטים

אינטל (Intel) ישראל תקלוט כ-800 עובדים של מיקרון (Micron) המועסקים במתקן הייצור במסגרת הסכם חדש בין האחרונה לענקית השבבים. אינטל תמשיך לייצר זיכרונות פלאש (Flash) מסוג NOR עבור מיקרון לאחר השלמת העסקה. ההסכם עצמו כפוף לבדיקות רגולטוריות ולתנאי הסגירה המקובלים. העסקה צפויה להיסגר במהלך הרבעון הרביעי. שר הכלכלה נפתלי בנט הגיב על העסקה ואמר: "אנו מברכים על החלטתה של אינטל להמשיך ולהשקיע בישראל ורואים בכך הבעת אמון בנו כמעצמת היי-טק וכיעד אסטרטגי. המהלך מצביע על היתרון האיכותי של המשק הישראלי ושל עובדיו".

במסמך פנימי שנשלח לעובדים על ידי מקסין פסברג, סגנית נשיא קבוצת הטכנולוגיה והייצור באינטל העולמית, מנהלת מפעל Fab28 ומנכ"ל אינטל ישראל, אשר הגיע לידי אנשים ומחשבים, נכתב כי "במסגרת עסקה זו מבטיחה אינטל את העסקתם, הישירה והעקיפה, של עובדים רבים, ותורמת למניעת בעיית תעסוקה משמעותית בדרום הארץ". עוד כתבה פסברג כי "אלו הן חדשות נפלאות עבור אינטל, עובדי מיקרון בישראל ועבור מדינת ישראל. הם מצטרפים לחברה טכנולוגית מובילה…מדובר בצעד משמעותי, אשר יקדם את פעילותה העתידית של אינטל בישראל".

על פי ההסכם, תחזור אינטל להחזיק בבניין שהחכירה למיקרון ישראל. מיקרון ישראל מעסיקה כיום ישירות כ-1,000 עובדים, בנוסף למאות עובדי קבלן וספקי שירותים. אינטל תציע משרות מלאות לכ-800 עובדי מיקרון ישראל, משרות זמניות לכ-130 עובדים והצעות עבודה ל-60 סטודנטים. כל ספקי השירותים (קבלן) ימשיכו לעבוד במיקרון.

במהלך השנה הקרובה ימשיך מפעל מיקרון לייצר זיכרונות פלאש, כך שיוכל לעמוד בהתחייבויותיה הקודמות של החברה ללקוחות. עובדי מיקרון יצטרפו לאינטל ב-60 הימים הבאים ורובם יועסקו בתפקידים בתחום הייצור. אינטל מעסיקה כיום 3,000 עובדים במפעל בקרית גת ובסך הכל 8,500 בישראל.

יונתן ונד, מנכ"ל מיקרון ישראל, ומקסין פסברג, מנכ"לית אינטל ישראל. צילום: עפרי רם-הימן

ביולי 2013 פורסם כי אינטל החליטה באופן סופי לממש את האפשרות להשתלט מחדש על המבנה בו פועלת מיקרון ישראל, צמוד למפעל שלה בקריית גת. כך, החליטה ענקית השבבים לממש את זכותה לקבל בחזרה את המבנה והציוד שבו – שהוחכרו למיקרון – במקרה של סגירת המפעל או ניסיון למכור אותו לגורם צד שלישי, בתום שלושה חודשי דיונים.

ההשתלטות מחדש של אינטל מהווה סוף לניסיונות של מנהלי מיקרון ישראל והעובדים של המפעל לנסות ולרכוש אותו באופן עצמאי, או למצוא גורם צד שלישי שירכוש את החברה מידי מיקרון העולמית.

למרות זאת, כ-150 מעובדי מיקרון כבר קיבלו אז הודעת פיטורין, לאחר שסירבו להצעות שכר מחודשות שהניחה מיקרון בפני כל עובדי המפעל בישראל. עד לסוף 2014 צפויים עובדי מיקרון להמשיך כאמור בעבודת הייצור הרגילה שלהם, ייצור שבבי זיכרון NOR, במטרה להשלים את החוזים להם עדיין מחויבת חברת האם – אך יעשו זאת תחת המטריה החדשה של אינטל.

FAB 28, המפעל שבתחומו ממוקם המפעל של מיקרון, הוא אחד ממפעלי הייצור הראשונים של אינטל בארץ. המפעל של מיקרון יהיה אחראי לייצור מעבדים ומערכות על שבב בטכנולוגיה של 10 ננו-מטר, בפיסות סיליקון של 300 מ"מ.

אינטל העולמית, כזכור, החליטה להקים באירלנד את המפעל היחיד מחוץ לגבולות ארצות הברית לייצור בליטוגרפיה של 14 ננו-מטר. זאת לאחר שהשיחות מול ממשלת ישראל, לגבי קבלת מענק, לא הניבו את התוצאות הרצויות מבחינתה. גם אם תזכה אינטל במענק שהיא מבקשת מממשלת ישראל ותחליט להקים כאן את המפעל המתקדם הבא שלה, היא לא תוכל להמשיך להשתמש במכונות הייצור שממוקמות בחדרים הלבנים של מיקרון – מכונות שמייצרות כיום פיסות סיליקון בגודל של 200 מ"מ ובליטוגרפיה של 45 ננו-מטר, שנחשבת למיושנת מבחינתה של אינטל. תהליך השדרוג דורש את החלפת כל המכונות בעלות של מספר מיליארדי שקלים, וגם כוח עבודה מיומן.

ההשתלטות של אינטל על המבנה מסמלת את המאמצים של החברה לייצר בארץ זיכרונות NOR. כזכור, במרץ 2008, אינטל, בשיתוף עם STMicroElectronics וחברת השקעות אמריקנית, הקימה את נומוניקס (Numnyx) והעבירה לידיה את FAB 18, הצמוד ל-FAB 28. כשנתיים לאחר מכן רכשה מיקרון את נומוניקס, אך גם היא לא הצליחה להוביל את המפעל לרווחיות הרצויה לאור שקיעת הדרישה לזיכרונות NOR בעולם. בסופו של דבר, החליטה מיקרון בסוף 2012 לסגור את המפעל ולהתרכז בייצור רכיבי NAND. יצוין, כי החברה סירבה באותו המהלך לבקשה שהניחו בפניה מנהלי המפעל בארץ לעבור לייצור שבבים לפי דרישה, בעיקר לתחום השבבים האנלוגיים.

פסברג התייחסה לגיוס עובדי מיקרון לאינטל ולהחזרת המבנה לרשות אינטל ישראל, ואמרה כי "העסקה הנוכחית עם מיקרון מבטאת פעם נוספת את המחויבות ארוכת השנים של אינטל העולמית לאינטל ישראל ולמדינת ישראל". לדברי פסברג, "החזרת מפעל מיקרון לאינטל היא צעד עסקי חשוב לחברה. אינטל משקיעה מאמצים רבים בשימור מעמדה כחברה מובילה בחזית הטכנולוגיה העולמית. עובדי מיקרון מצטרפים למפעל מצטיין בפריון, חדשנות וביצועים. במיקרון ישראל עובדים אנשים מוכשרים שיתרמו להמשך צמיחתה של לאינטל ולהתפתחותה".

אינטל פועלת בישראל משנת 1974. החברה עוסקת בעיקר בפיתוח וייצור מיקרו מעבדים ומוצרי רשת ותקשורת. לחברה ארבעה מרכזי פיתוח בחיפה, יקום, ירושלים ופתח תקווה וכן שני מפעלי ייצור – בקריית גת וירושלים. מאינטל נמסר כי "העסקה תאפשר לאינטל לגייס עובדים מיומנים ומנוסים לפעילות הייצור בישראל. אינטל מונעת בעיית אבטלה חריפה שעשויה להשפיע על אלפי בתי אב כתוצאה מהחלטת מיקרון העולמית לסגור את המפעל בישראל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים