הצעת חוק: גוגל תשלם תמלוגים על תוצאות חיפוש

ח"כ אראל מרגלית מציע לאלץ את מנועי החיפוש להפחית מהרווחים שלהם לטובת אתרי התוכן, כדי למנוע "פגיעה קשה" בתקשורת החופשית ובדמוקרטיה ● לדבריו, "גוגל נהנית מהכנסות המבוססות על תכנים שיצרו גופים אחרים ברשת" ואין סיבה שהיוצרים לא יקבלו את חלקם

ח"כ אראל מרגלית. צילום: קובי קנטור

הצעת חוק חדשה מבקשת לאלץ את גוגל (Google) ויתר המנועים לשלם לגופי תקשורת וליוצרים עצמאיים ברשת תמלוגים על תוצאות החיפוש, או מה שמכונה "שימוש בתוכן שרבות הושקע ומושקע בפיתוחו וביצירתו". ההצעה הוגשה הבוקר (ד') על ידי ח"כ אראל מרגלית (העבודה) וקובעת שהתמלוגים ייגבו באמצעות מנגנון תמלוגים מיוחד שכבר נעשה בו שימוש במסגרת חוק עידוד התרבות והיצירה.

ח"כ מרגלית נימק את ההצעה ואמר כי "התוכן עובר היום מהפרינט לאונליין ויוצר שינויים דרמטיים במודל הקיימות של כלי התקשורת בישראל ובעולם. מנועי החיפוש הם גופים בעלי חשיבות והשפעה, שאמנם מסייעים למשתמשי הקצה ומסייעים בהתאמת תוכן בהתאם לרצונותיהם, אבל גם גורפים מכך רווחים גדולים".

"במקביל להיחלשות התקשורת המסורתית, מנועי החיפוש מתחזקים והופכים לשריף הבלתי מעורער בניהול וניווט התכנים באינטרנט", הוסיף. "גוגל נהנית מהכנסות המבוססות על תכנים שיצרו גופים אחרים ברשת. עלינו לדאוג שהצמיחה של מנוע החיפוש לא תבוא על חשבון התקשורת החופשית והדמוקרטיה".

לדברי ח"כ מרגלית, "צריך להבטיח שלא נגיע לריכוזיות גם בתחום מנועי החיפוש והשליטה על התוכן בישראל. חוק היוצרים הנוכחי הוא מימי המנדט וצריך לעדכן אותו, הזמנים השתנו. אפשר למנוע כיום את חוק הסופרים הבא, לא צריך להגיע למצב של פגיעה כלכלית חמורה ביוצרים ואז לתקן. ההכנסות מתוכן ויצירה צריכות להתחלק עם בעליהן ולא להתרכז אצל גוף אחד גדול. אם לא נחוקק עכשיו את החוק, העיתונות החופשית בישראל תיפגע קשות ונשאר רק עם עיתונים שנשלטים על ידי בעלי הון ועושים את דבר המממן".

הוא ציין כי ישראל, באמצעות הצעת החוק שלו, היא לא המדינה היחידה בה הנושא עולה: "בשנים האחרונות מתנהל מאבק ציבורי מול גוגל בכמה מדינות, ביניהן בלגיה, צרפת, גרמניה ובריטניה".

לא נתקבלה תגובה מגוגל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים