משהב"ט ינהל מו"מ עם EMC ונט-אפ על הסכמי האחסון של צה"ל, שהיקפם מאות מיליונים

החברות זכו ב-2010 במכרזים לשבע שנים, אך עתה מבקשים במשרד הביטחון לחסוך עלויות בטענה שמחירי מערכות האחסון ירדו ● גורם ביטחוני העריך בפני אנשים ומחשבים כי אם פתיחת ההסכם לא תביא להוזלה משמעותית של העלויות, צה"ל ישקול להטמיע חלופות אחסון אחרות, דוגמת אלה של יבמ והיטאצ'י ● אליעזר ("איקו") חסון, סגן בכיר לראש מנהל הרכש לתיקשוב ולמודיעין במשרד הביטחון: "זו השנה הרביעית של ההסכם ואין פרות קדושות בתחום"

אליעזר ("איקו") חסון, סגן בכיר לראש מנהל הרכש לתקשוב ולמודיעין במשרד הביטחון. צילום: פלי הנמר

משרד הביטחון מתכוון להיכנס למשא ומתן על ההסכם הרב-שנתי לרכישת מערכות האחסון עבור צה"ל מול EMC ונט-אפ (NetApp) – כך נודע לאנשים ומחשבים. השתיים, כזכור, זכו ב-2010 במכרזי אחסון ענקיים בצה"ל, בהיקף כספי של מאות מיליוני שקלים למשך שבע שנים. בהנחה שהמשא ומתן הנוכחי יצלח, משמעות הדבר היא חיסכון כספי של עשרות מיליוני שקלים בעלויות האחסון של הצבא, שעומדת כיום על 150 מיליון בכל שנה.

המכרז בו זכתה EMC ב-2010 נועד לצורך אספקת מערכות אחסון בסביבת SAN, רכיבי חומרה ותוכנות לניהול האחסון עבור הצבא וגורמי ביטחון נוספים. עוד הוא כולל אספקת מערכות גיבוי ומערכות דה-דופליקציה. פרט לזוכה התמודדו באותו המכרז יבמ (IBM) והיטאצ'י דטה סיסטמס (HDS). נט-אפ זכתה במכרז נוסף בתחום, לאחסון אחוד בסביבת NAS. בשל הזכייה של שתי החברות עבר הגיבוי בצבא באופן הדרגתי מהתבססות על קלטות – לדיסקים.

רוב התקציב למערכות האחסון בא מ-"דולר סיוע", בשל היות החברות הזוכות אמריקניות. המכרז נערך מול מנהל הרכש במשרד הביטחון, כאשר הלקוח, צה"ל, נעזר באנשי מקצוע מאגף התיקשוב שלו.

אליעזר ("איקו") חסון, סגן בכיר לראש מנהל הרכש לתיקשוב ולמודיעין במשרד הביטחון, אישר לאנשים ומחשבים את הדברים. הוא ציין, כי "בשנה הקרובה נערוך בדיקה מחודשת של המכרז לרכישת מערכות אחסון. יש לכך היגיון עסקי והיגיון טכנולוגי: ההיגיון העסקי הוא שנדרש לחסוך בעלויות ועלויות מערכות האחסון ירדו, וזה הטכנולוגי הוא שיש התפתחויות טכנולוגיות בעולם האחסון, נכנסו מערכות חדשות, שהן אטרקטיביות לצבא. אנחנו רוצים לרענן את מחירי המערכות. זו השנה הרביעית של ההסכם והעולם עובר בהדרגה למערכות אחסון מבוססות פלאש (Flash). אין פרות קדושות בתחום".

גורם ביטחוני העריך בפני אנשים ומחשבים כי אם פתיחת ההסכם לא תביא להוזלה משמעותית של העלויות שבו, צה"ל ישקול להטמיע חלופות אחסון אחרות, דוגמת אלה של יבמ והיטאצ'י.

בצבא מאוחסנים מאות טרה-בייטים של נתונים, במגוון מערכות: רובן של EMC ונט-אפ, כאשר לצדן פועלות מערכות אחסון של יבמ, HDS ומעט של HP. צה"ל החל להשקיע במערכות אחסון בצורה מסיבית לפני יותר מעשור. ריכוזי האחסון נמצאים בדטה-סנטרים, כאשר לכל אחת מזרועות הצבא ולכל אחד מהאגפים המובילים יש דטה סנטר משלו, שמספק שירותי אחסון עבור יחידות פריפריאליות.

המאפיין את האחסון בצבא הוא נפחים גדולים עם קצב גידול מהיר, ריבוי מרכזי מיחשוב, סביבה דינמית ושימוש באחסון עבור מערכות קריטיות. צה"ל הוא בעל צרכים משתנים במהירות ועל מערכות האחסון להיענות לגידול האקספוננציאלי בנפח המידע ולצורך בכך שחלק ניכר מהנתונים המאוחסנים יהיו נגישים ומיידיים.

עיקר הגידול בנפח הנתונים הנצברים במערכות ה-IT הצה"ליות קרה בשל ההבנה של חשיבות נתוני העבר וקישורם לנתוני ההווה ועקב השימוש הנרחב בוידיאו ובשיחות ועידה מצולמות, שמביאים ל-"זלילת" נפחי אחסון.

השתתף בהכנת הידיעה: פלי הנמר

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ישראל פטשניק

    אני ממש לא מבין את הענין. יש הסכם ל- 7 שנים אם יש בסהכם סעיף לביקת ההתקשרות העיסקית על רקע שיוניים טכנולוגיים ו/או עסקיים בשוק העולמי אזי הכניסה לתהליך משא ומתן לצורך עדכון ההסכם הוא לגיטמי ואפילו חלק מתנאי ההסכם אבל אם פתאום נזכרו שצריך לחסוך בעלויות ואם לא יצליו אזי יפנו לספקים אחרים זה לא ברור איזה הסכם היה עד עכישו? הסכם מסגרת ? התחייבות לרכש ?

  2. אבי

    מי שמפרסם מכרז ל-7 שנים, שלא יתפלא שהטכנולוגיה דוהרת ומשאירה אותו מאחור. משהב"ט ממשיך לחשוב בקיבעון של פעם, אין כלל התייחסות ל-software defined storage. יש בשוק הרבה חברות איחסון טובות וראויות, לא רק הדואופול הידוע. הגיע הזמן לבנות מכרז שייתן אפשרות לחברות נוספות להשתתף.

  3. יובל

    לנהל משא ומתן עם EMC?! החברה הזאת לא ראויה לאמון... http://allthingsd.com/20131223/talk-of-an-rsa-boycott-grows-after-reports-it-colluded-with-the-nsa/

אירועים קרובים