איך מפתחים ל-iPhone

חלק א'

מאת רועי סבן, מנהל תחום שרתים, אחסון ופיתוח ב-iDigital – נציגת אפל בישראל

עם גדילת הפופולריות של מכשיר ה-iPhone וה-iPod Touch, החליטה אפל למסור למפתחים SDK עבור המכשירים, המאפשר פיתוח תוכנות על ידי שימוש ב-XCode – סביבת הפיתוח של החברה. ניתן להשתמש בסביבה זו על מנת לפתח תוכנות בשפות פופולריות, כמו ג'אווה, C ועוד. XCode כוללת בתוכה את כל הכלים ליצירה, דיבוג ואופטימיזציה של תוכנות. XCode היא הדרך הטובה ביותר בה ניתן לפתח תוכנות עבור Mac OS X וכן עבור סביבת ה-iPhone וה-iPod Touch. כלי הפיתוח זמינים להורדה בחינם מאתר המפתחים של אפל (מצריך רישום חינם). בנוסף, כלי הפיתוח זמינים בכל דיסק התקנה שמגיע עם מחשב מקינטוש ועם כל עותק של מערכת ההפעלה של אפל.

כחלק מההחלטה למסור את ה-SDK, אפל פתחה מנגנון המאפשר הפצה והתקנת תוכנות על גבי המכשיר, הנקרא AppStore – חנות תוכנות מקוונת אליה כל מכשיר ומשתמש יכול להתחבר ולהוריד ולתקין תוכנות צד שלישי. כל תוכנה שמופצת ב-AppStore עוברת בדיקה של אפל על מנת לוודא כי היא תקינה ואינה תוכנה זדונית. ישנן שלש תוכניות פיתוח חלופיות אליהן ניתן להצטרף על מנת לפתח תוכנות עבור ה-iPhone וה-iPod Touch:

Standard – עבור מפתחים היוצרים תוכנות (חינמיות או מסחריות) המיועדות להפצה דרך חנות התוכנות של אפל. הצטרפות לתוכנית מותנית בתשלום של 99 דולרים.

Enterprise – עבור חברות עם 500 משתמשים או יותר, המעוניינות להפיץ את התוכנות שלהן בצורה פנימית בלבד. הצטרפות לתוכנית מותנית בתשלום של 299 דולרים.

Education – עבור מוסדות אקדמאים המעוניינים ללמד פיתוח עבור ה-iPhone וה-iPod Touch כחלק מתכנית הלימודים. התוכנית אינה מותנית בתשלום, והמוסד יכול לשלוח תוכנות להפצה ב-AppStore.

בכל אחת מתוכניות מתחלק הליך הפיתוח לשלושה שלבים:

פיתוח – נעשה על ידי שימוש ב-XCode, וכולל סימולטור תוכנה למכשיר ה-iPhone וה-iPod Touch. עם הצטרפות לאחת מתוכניות הפיתוח, מקבלים גישה לסרטי הדרכה המלמדים כיצד לפתח, פורומים, דגמאות של קוד ואוסף מלא של כל המידע הטכני הדרוש לפיתוח.

בדיקה – בשלב זה ניתן לבצע בדיקה של התוכנה על גבי מכשיר פיזי. המכשיר יכול לדווח בחזרה ל-XCode בזמן אמת על ביצועי התוכנה שפוצחה וכל מידע נוסף שיכול להוביל לשיפור ביצועים. כמו כן בצורה זו ניתן לראות כיצד התוכנה מתנהגת בפועל כשהמכשיר מחובר לרשת אלחוטית או סלולרית.

הפצה – ישנן שלוש דרכים להפיץ את התוכנה למכשירים: AdHoc – ניתן לשתף את התוכנה עם עד 100 מכשירים בתוכניות ה-Standard ו-Enterprise ועד 200 בתוכנית Education על ידי שליחתה באימייל או פרסומה בשרת ווב, מתוך מטרה לבדוק את התוכנה בצורה פנימית לפני הפצתה לעולם; Enterprise – הפצה פנימית בלבד של התוכנה בתוך חברות מ-500 משתמשים ומעלה; AppStore – הפצה למליוני משתמשים דרך חנות התוכנות של אפל. לאחר משלוח התוכנה להפצה בדרך זו, אפל תבדוק את התוכנה ורק אם היא מאשרת התוכנה תופץ ב-AppStore. אם התכנה חינמית, אין צורך בתשלום עבור הפצה זו. אם התוכנה מסחרית ודורשת תשלום (שנקבע על ידי המפתח) – המפתח יקבל 70% מהרווחים בהמחאה חודשית. שאר ה-30% נגבים על ידי אפל עבור התחזוק, ההפצה, הטיפול בכרטיסי האשראי מול הלקוחות וכד'.

כיצד מצטרפים?
הרישום לכל תוכנית נעשה ישירות מול אתר הפיתוח של אפל בכתובת הבאה.

אם מעוניינים ברישום לתוכנית ה-Education, יש להרשם בכתובת הבאה.

למה כדאי לי לפתח ל-iPhone ול-iPod Touch?
בתור מפתח פרטי או מסחרי, פלטמורמת ה-iPhone וה-iPod Touch זמינה למליוני משתמשים בכל העולם והינה יחודית במגוון התכונות שהיא מציעה, ולכן לתוכנות שתפתח יש פוטנציאל עסקי רב.

בתור מוסד אקדמאי, האפשרות ללמד פיתוח לפלטפורמה ניידת וסלולרית דרך סביבת הפיתוח השלמה של אפל יכולים למשוך ולעניין סטודנטים רבים.

בתור פרופסור וחוקר, כלי הפיתוח יכולים להעניק לך את הכלים שיעזרו לך ביישום של רעיונות חדשים ובעיקר חדשניים בצורה פשוטה וקלה. בנוסף, פרוייקט מחקר חדשני שייבחר על ידי אפל מבמסגרת תוכנית ה-ARTS יתוגמל במענק בשווי של 30,000 דולרים. בנוסף לכל, קרן ההון-סיכון KCPB הכריזה על iFund – מימון של עד עשרה מליון דולרים עבור פרוייקטים חדשניים המשתמשים ב-iPhone ו-iPod Touch.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. פיתוח תוכנה

    גם אחרי 3 שנים התחום עדיין רועש וגועש. מי שמצליח לפתח אפליקציה מגניבה ויודע לשווק אותה, יכול להרוויח המון

  2. shlomi&idan

    היי אני מחפש סטודנט עם ניסיון בפיתוח שמסוגל לגשת לSDK וללמוד לפתח למיזם הקמה של אפליקציה מהפכנית לאייפון אז אם אתה משקיען ומקצוען ובא לך להיכנס למייזם STARTUP אז תשלח מייל ונדבר [email protected]

אירועים קרובים