פיני כהן, STKI: "מעבדים חסכוניים בצריכת החשמל יעשו מהפכה בדטה סנטרים"

"הם יביאו לייצוב חשבונות החשמל בדטה סנטרים לכמה שנים", אמר כהן, סגן נשיא ואנליסט בכיר בחברה ● לדבריו, "הארגונים שנוקטים ב-IT מסורתי מבינים שעליהם להשתנוץ, והם מתחילים לעשות זאת"

"עולם הדטה סנטר הוא 'הייפ' גדול בישראל, חברות רבות בארץ בונות דטה סנטרים. נכנסים אליהם מעבדים שזוללים הרבה פחות אנרגיה, כיום כאלה של ARM ובעתיד – גם של אינטל (Intel). לכן, הצפי הוא שצריכת החשמל תתייצב למשך כמה שנים טובות עד שהיא תעלה מחדש. המגמה הזו צפויה לחולל השפעה משמעותית על האופן בו פועלים וכמה עולים הדטה סנטרים. מעבדים חסכוניים בצריכת החשמל יעשו מהפכה בהם", כך אמר פיני כהן, סגן נשיא ואנליסט בכיר ב-STKI.

כהן דיבר בפתחו של כנס Data Center & Infrastructure. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים היום (ג') במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בהשתתפות מאות מקצוענים בתחום ובהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

לדברי כהן, מגמה נוספת שמתחילה להופיע ולהשפיע על הפעילות בעולם התשתיות והדטה סנטר היא האופן בו עובדות חברות האינטרנט. "עד לפני כמה שנים, ה-IT בארגונים הוליך את העולם הטכנולוגי והיה חלוץ וחדשן, אלא שעם הופעת חברות האינטרנט, ובתוכן ענקיות הרשת, נהיה מצב בו מערכי ה-IT המסורתיים בארגונים הלכו ונעשו פחות חדשניים ומתקדמים ולא עדכניים דיים", ציין.

הוא הוסיף כי "לפני 10-15 שנים חברה כלשהי קמה, בנתה מודל עסקי ועל בסיסו הקימה טכנולוגיה. בשנים האחרונות קם דור חדש של חברות שה-IT שלו עובד בצורה אחרת, בניגוד ל-IT המסורתי". כדוגמה הוא נתן את סיפורה של חברה אינטרנטית שיש לה 18 מיליון משתמשים ושגדלה פי 10 מדי שנה. "מה שיפה במערך ה-IT של החברה הזאת הוא שרק 12 עובדים מטפלים ב-400 טרה-בייט נפח הנתונים בהם היא מטפלת. בחברת אינטרנט נוספת היו 1,000 שרתים פיזיים וטיפלו בהם רק 20 עובדים. במערך IT מסורתי, כמות שרתים כזו הייתה מטופלת על ידי הרבה יותר עובדים".

פער נוסף שקיים בין מערכי ה-IT בחברות האינטרנט לעומת אלה המסורתיים אותו ציין כהן "מצוי בעולם הפיתוח. משך הפיתוח והקצב שלו שונים משמעותית בחברות האינטרנט". הוא נתן דוגמה חברת אינטרנט שמעלה מדי יום לאוויר 25 שינויים ו-"היישומים אצלה יציבים מאשר אלה שבמערכי ה-IT המסורתיים".

"רואים את האור בקצה המנהרה"
"ברור שלא ניתן להורות למנמ"ר של הבנק או חברת הביטוח לזרוק את ה-IT המסורתי", אמר כהן, "אולם למרות זאת, על ארגוני ה-IT המסורתיים להתכוונן לשם – כי זה היעד". כהן פירט מהן המגמות הטכנולוגיות אותן נדרש להטמיע: מעבר ממודל של תשלום על רישוי תוכנה למודל של צריכת תוכנה כשירות (SaaS); פיתוח במתודולוגיית אג'ייל; התמודדות עם מגמת ה-BYOD; שימוש במיחשוב ענן ציבורי; שימוש בקוד פתוח; טיפול ב-Big Data, נתונים רבי היקף, תוך התבססות על טכנולוגיות Hadoop ו-No SQL Data Base; שימוש באסטרטגיית DevOps, "המסייעת לקדם עבודה משותפת של הצוותים שמופקדים על פיתוח יישומים ובחינתם, ועל תחזוקת היישומים בסביבות הייצור – כך שיש העברה מהירה לייצור של היישומים תוך צמידות לביזנס".

צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

הוא ציין כי "בחודשים האחרונים אנחנו רואים את האור בקצה המנהרה: ארגוני ה-IT המסורתיים מתחילים להבין שעליהם לנוע קדימה ולפעול כמו ה-IT של חברות האינטרנט".

מגמה נוספת עליה דיבר כהן היא "התפתותה של תפיסה חדשה, דטה סנטר מודולרי. המשמעות היא לא לבנות דטה סנטר פרטני עם יועץ, אלא לבוא עם דברים בנויים מראש. התפיסה באה לידי מימוש בשלוש דרכים: מכולה על גלגלים, שניתנת להובלה ממקום למקום, מיכלים או רכיבים המורכבים מראש, בלי תכנון מפורט".

לדבריו, היתרונות של הדטה סנטר המודולרי הם ש-"הוא מהיר יותר, מייתר וחוסך תכנון, ייצור והרכבה, מנצל את החשמל טוב יותר ומוזיל את עלויות התפעול השוטף. העלות שלו, לפחות בתיאוריה, אף היא זולה יותר".

מנגד, ציין כהן, החסרונות שלו הם ש-"לא ברור האם הרגולציה תרשה שימוש בו, הוא מייתר את תפקידיהם של היועצים ושל הספקים שעובדים מול מנהל התשתיות ויש כאלה שלא יאהבו זאת. בנוסף, ייתכן שדווקא דטה סנטר שכזה יהיה יותר יקר ולא יותר זול – כי הלקוח 'נעול' עם ספק יחיד".

לסיכום אמר כהן כי "הדטה סנטר המודולרי משנה את הסביבה של התעשייה ולוקח את הכוח מהיועצים. מדובר במגמה מעניינת, שיש מקומות שהיא מאוד מתאימה להם. ייתכן שהנושא 'יתפוס' ויהפוך לתקן. ככלל, הטכנולוגיה משתנה ועל ה-IT המסורתי להשתנות גם כן. הארגונים הנוקטים בו מבינים זאת ומתחילים לנוע".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים