חברת החשמל ערכה פרויקט VDI מבוסס סיטריקס ומיקרוסופט בהיקף עשרות מיליוני שקלים

"מדובר בשינוי האופן בו עובדי חברת החשמל משתמשים במחשב האישי ובמערכות המיחשוב הקיימות", אמר יוסי שנק, סמנכ"ל תיקשוב בחברת החשמל

יוסי שנק, סמנכ"ל התקשוב של חברת החשמל. צילום: קובי קנטור

חברת החשמל ערכה פרויקט וירטואליזציה נרחב. הפרויקט ארך שלוש שנים והסתיים באחרונה. היקפו הכספי של הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע כי הוא עומד על עשרות מיליוני שקלים.

הפרויקט הובל על ידי אנשי ה-IT בחברת החשמל, בראשות יוסי שנק, סמנכ"ל התיקשוב בחברה. במסגרת הפרויקט, שנעשה בשיתוף אנשי קבוצת אמן ו-HP ישראל, נבנתה סביבת עבודה וירטואלית, המבוססת על טכנולוגיית VDI לעמדות הקצה של סיטריקס (Citrix). עוד נבנה רובד נוסף של וירטואליזציה של יישומים, המבוסס טכנולוגיה של מיקרוסופט (Microsoft), במסגרתו הוטמע מוצר APPV. שתי שכבות אלו נשענות על מכונות וירטואליזציה של VMware. הפרויקט כלל החלפה של אלפי עמדות הקצה לעמדות רזות מסוג TC של דל-וייז (Dell – WYSE) לכלל העובדים.

כמו כן כלל הפרויקט שדרוג של מערכת ההפעלה מ-XP לחלונות 7, הטמעת גרסת אופיס 2010 (Office2010), בניית חוות שרתים המבוססת על פתרונות חומרה, בדיקות תאימות יישומים ובניית פרופילי משתמש לכ-9,000 עובדים, מימוש וירטואליזציה של יישומים, ביטול הכוננים המקומיים והחלפת עמדות הקצה בחברה לעמדות מסוג TC.

בראיון לאנשים ומחשבים אמר שנק כי "הפרויקט הינו חלק משינוי תפיסה שעוברת חברת החשמל ובמרכזו תפיסת השירות. זהו פרויקט משמעותי משום שהוא משנה את האופן בו עובדי חברת החשמל משתמשים במחשב האישי ובמערכות המיחשוב הקיימות". שנק ציין כי "יצרנו תשתית מתקדמת ויעילה לשדרוג והתקנות של מערכות חדשות בעתיד. תהליך העבודה השוטף התייעל באופן משמעותי, על ידי שיפור זמני התגובה וחווית המשתמש. בנוסף, צמצמנו את מגוון התוכנות הקיימות, תוך זה שהחזרנו את השליטה והבקרה למומחי ה-IT בחברה". הוא הוסיף כי "הפרויקט מאפשר לספק לכל העובדים סביבת עבודה חדשנית ועסקית, כך שהמחשב האישי אינו תלוי מיקום או 'ברזל' וזמין בכל זמן ומכל מקום".

לדברי שנק, "הפרויקט ייחודי בארץ מבחינת כמות היישומים, אפשרויות ביצוע סימולטני של מספר פרויקטים ותשתיות, וכן לוח זמנים קצר לביצועו. כמות היישומים שהיו בחברה הייתה גדולה ביחס לכל ארגון אחר בעולם ובמסגרת השדרוג צומצמה כמות התוכנות באלפי אחוזים. השינוי המשמעותי ביותר בפרויקט הוא בתפיסת שרות ה-IT, כך שהשרות הניתן לעובדים מתמקד בפרופיל העובד ולא בעמדת הקצה, הפיזית, עליה הוא עובד".

שנק ציין כי במסגרת הפרויקט פותח ומומש פתרון חומרה פשוט יותר מהפתרונות הקיימים, המאפשר עבודה עם דיסקים מקומיים (מסוג SSD) עם ביצועים גבוהים. "בשל הטמעה זו בלבד חסכנו שמונה מיליון שקלים מתקציב הפרויקט", אמר.

מימוש הפרויקט יצר כמה תועלות לארגון, אמר שנק, "החלופה מול מימוש הפרויקט הייתה החלפה מסורתית של מערכת ההפעלה, על כל המשתמע מכך, כולל רכש של מחשבים חדשים אשר יתמכו בעבודה במערכת הפעלה חדשה. הפרויקט מניב חיסכון של מיליוני שקלים רבים, בשל הפערים בעלות הבעלות הכוללת (TCO) של עלויות התחזוקה, שדרוגים ועדכוני תוכנה וחסכון בחשמל".

תומר פרי, מנהל פעילות סיטריקס בקבוצת אמן, אמר כי "חברת החשמל הינה פורצת דרך טכנולוגית בשוק בישראלי. היא זיהתה כבר בשנת 2009 את המתווה של וירטואליזצייה של תחנות קצה". לדברי פרי, "טכנולוגיית XenDesktop שהוטמעה בפרויקט תאפשר לחברת החשמל התייעלות משמעותית בתפעול תחנות העבודה בארגון, ותהווה תשתית למעבר מלא לענן, הכולל חיבור מכל מכשיר, בכל זמן – לאפליקציות הארגוניות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עמית

    חבל שלא הוזכר בכתבה שהתכנון החומרתי והתשתיתי, זה שחסך עפ"י הכתבה "שמונה מיליון שקלים מכספי הפרוייקט", תוכנן, נבדק והוטמע לבסוף ע"י מומחים טכניים של IBM וייושם כולו על גבי שרתי IBM.

אירועים קרובים