מנמ"ר יד ושם: "הניצולים הולכים ומתמעטים; החשיפה לשואה תהיה יותר ויותר בפלטפורמות דיגיטליות"

אנשי יד ושם הקימו אתר לתוכנית להנצחת השואה במערכת החינוך, שמיועד גם להורים ● בנוסף, אומר המנמ"ר, מיכאל ליבר, ממשיך פרויקט הנצחת פרטי קורבנות השואה ועד כה נאספו יותר מ-4.3 מיליון שמות ● ככלל, נפח המידע שמאוחסן במערכות של יד ושם הגיע השנה ליותר מ-1 פטה-בייט

יום השואה הבינלאומי - גם ברשת. צילום: ארכיון יד ושם

"הניצולים הולכים ומתמעטים, והחשיפה לשואה תהיה יותר ויותר באמצעות פלטפורמות דיגיטליות", כך אמר מיכאל ליבר, מנמ"ר יד ושם, בראיון לאנשים ומחשבים לכבוד יום הזיכרון לשואה ולגבורה.

על הרקע הזה הקימו אנשי יד ושם אתר לתוכנית "בשבילי הזיכרון", להוראת השואה במערכת החינוך, מהגן ועד לתיכון. היא גובשה על ידי ועדה משותפת למשרד החינוך ולבית הספר הבינלאומי להוראת השואה של יד ושם.

"הקמנו את האתר הן לטובת התלמידים והן לטובת ההורים", אמר ליבר. "האתר נועד בין היתר להפגיש את ההורים עם תוכנית הלימודים, היא לא רק עבור המורות והגננות. הורים שייכנסו לאתר ייווכחו שהתוכנית באה להגן על ילדיהם מטעויות הרסניות שנעשו במערכת החינוך בעבר, גם אם הכוונה הייתה טובה".

ליבר הוסיף כי הקמת האתר היא הסנונית הראשונה בשדרוג כל פלטפורמת האינטרנט של יד ושם והפיכתה לנגישה למכשירים ניידים לסוגיהם – טאבלטים וטלפונים חכמים מכל הסוגים. מדובר בפרויקט מתמשך, שצפוי להתפרס על פני השנה והשנה הבאה. הוא מבוסס קוד פתוח ולדברי המנמ"ר, עומד בתנאי נגישות מחמירים.

נמשך פרויקט מיחשוב שמות קורבנות השואה
אנשי ה-IT של יד ושם, בשיתוף עם אנשי אגף הארכיונים והיכל השמות, הוסיפו השנה עשרות אלפי שמות של נספים בשואה, מה שמביא את מספר קורבנות השואה ששמותיהם מונצחים ביד ושם ליותר מ-4.3 מיליון. על פי ההערכות של ההיסטוריונים, בסופו של דבר יכיל מאגר השמות את פרטיהם של 80% מכלל הקורבנות, שכן לא נמצא ולא יימצא תיעוד לשאר.

המאגר המרכזי של שמות קורבנות השואה עלה לרשת בנובמבר 2004 עם פחות משלושה מיליון שמות. עם העלאת המאגר יצא המוסד במבצע רחב היקף לאיסוף שמות חסרים מהציבור הרחב והועלו לרשת שמות של נספים בשואה שנמצאו במסמכים ארכיוניים שונים. ההיענות למבצע של יד ושם הייתה רבה, בפרט לנוכח העובדה שמספרם של הניצולים הולך וקטן. מקורם של יותר ממחצית השמות שנמצאות כיום במאגר המקוון בדפי עד – טפסים ובהם שמותיהם ופרטיהם האישיים של הנספים, שממלאים קרוביהם או מכריהם. רבים מאותם דפי עד מולאו לאחר השקת הקמפיין. מקור יתר השמות הוא בפרויקטי הנצחה של קהילות וניצולים, וכאמור – במסמכים ארכיוניים. הקושי העיקרי הוא באיתור שמותיהם של יהודים שנרצחו במזרח אירופה ובשטחי ברית המועצות לשעבר, היות שבניגוד למצב שהיה במערב אירופה, שם בוצע הרצח פעמים רבות במקום המגורים של היהודים והנאצים לא כתבו רשימות גירוש עם פרטיהם של הקורבנות.

מיכאל ליבר, מנמ"ר יד ושם. צילום: קובי קנטורלדברי ליבר, "חוקרי המוסד ממשיכים לטפל במיליוני רשומות ובהם מידע על קרבנות השואה, על מנת להגדיל את מאגר השמות הקיים, תוך הצלבת נתונים וניפוי נתונים כפולים ומשולשים. בעשור החולף הצלחנו להוסיף יותר מ-1.7 מיליון שמות למאגר השמות".

"יותר מ-300 מיליון אובייקטים דיגיטליים"
בשנה שעברה התחיל יד ושם בהעלאת הארכיון שלו לרשת, בפרויקט בהיקף עשרות מיליוני שקלים. הפרויקט צפוי להימשך מספר שנים, תלוי בתקצוב. לדברי ליבר, "העלאת הארכיון שלנו לאינטרנט היא פרויקט דגל והוא יארך כמה שנים לא רק בגלל בעיה טכנית-תשתיתית, אלא גם מאחר שצריך לסווג ולמפתח את כל החומר". הוא ציין כי יד ושם ישתמש לצורך הפרויקט במערכת של אידאה, בה הוא משתמש גם כיום. "נשכפל את המערכת החוצה ו-'נלביש' עליה ממשקים לאינטרנט", אמר.

ליבר הוסיף כי "אנחנו ממשיכים לעשות דיגיטציה של מסמכים ותמונות. יד ושם רוכש עותקים של ארכיונים סביב העולם ומטפל בהם בקצב של שלושה מיליון דפי תיעוד בחודש. יש לנו כיום בארכיון יותר מ-300 מיליון אובייקטים דיגיטליים".

מערכות ה-IT של יד ושם פועלות בסביבת אחסון מבית EMC. הן מטפלות בהיקף נתונים עצום – יותר מ-1 פטה-בייט. יחד עם מוסדות שימור מורשת ותרבות אחרים בעולם שותף יד ושם לפרויקט שימור המורשת הגלובלי של EMC, במסגרתו מספקת ענקית האחסון למוסדות אקדמיים ומכוני מחקר מערכות אחסון מתקדמות במחיר נמוך. הגיבוי אף הוא מתוצרת EMC ומניעת שכפול נתונים נעשית עם דטה-דומיין (Data Domain) מבית EMC. ניהול הגיבוי נעשה באמצעות מערכת TSM של יבמ (IBM).

מדי חודש נכנסים לאתר של יד ושם יותר ממיליון גולשים מלמעלה מ-200 מדינות בעולם, כאשר רק מעט יותר מ-10% מהכניסות מבוצעות מישראל, אמר ליבר. "זה מעיד על העובדה שהאתר ידוע ומוכר בעולם", ציין. "משום כך, הוא משמש יעד 'פופולרי' למתקפות, ואנחנו ערוכים לכך. הטמענו השנה את מערכת בקרת הגישה לרשת של פורטנוקס (Portnox‏) הישראלית, שהמנכ"ל שלה, ניר ארן, תרם לנו במלואה. אנחנו משתפים פעולה עם חברות ישראליות נוספות ומשמשים להן כאתרי בטה. זו אחת הדרכים שלנו להתמודד עם המצוקה התקציבית, ואנחנו מזמינים חברות נוספות לסייע ולהסתייע בנו".

הוא ציין כי אנשי ה-IT של יד ושם מלווים גם את מנהלת תערוכת הקבע שמציגה ממשלת ישראל בבלוק 27 באושוויץ. הוא ציין כי התצוגה בתערוכה זו עתירת מיצגי מולטימדיה מתקדמים. ליבר קרא למשלחות הישראליות שמגיעות למקום לספק משוב על התוכן המוצג בביתן או על כל נושא רלוונטי אחר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים